Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sync av sms mellan enheter funkar ibland inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-19 22:13

Jag har iphone, ipad, MBP.

Ibland funkar framförallt sms-synkningen inte. T.ex. idag, hela dagen synkade sms från iphone inte till ipad när jag var hemifrån, inte ens påminnelser synkades.
Men när jag kom hem, till min wifi, då synkades dom.

Det kan ibland också vara så att sms från ipad funkar att skicka till iphone-telefoner (imessage) men inte till android-telefoner. (ipad+iphone på wifi)

- Är inloggad på icloud på alla 3
- På iphone har jag i SMS-koppling slagit på både ipad och MBP
- På alla enheter har jag mitt mobilnummer angett på "börja nya konversationer från".
------

Är det "Normalt" att synkningen ibland bara funkar över wifi eller ibland inte alls till icke-iphones?
Något jag kan ha ställt in fel?

Enda jag kan föreslå är att logga ut från iCloud på samtliga enheter och logga in igen.
Du verkar ha koll på dina inställningar men kanske denna artikel kan hjälpa dig; https://appletoolbox.com/2012/04/imessage-not...

Tyvärr är inte Apple och iCloud-tjänsterna speciellt tillförlitliga enligt min erfarenhet. Det "glitchar" rätt ofta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-20 21:50
Ursprungligen av keptang:

Enda jag kan föreslå är att logga ut från iCloud på samtliga enheter och logga in igen.
Du verkar ha koll på dina inställningar men kanske denna artikel kan hjälpa dig; https://appletoolbox.com/2012/04/imessage-not...

Tyvärr är inte Apple och iCloud-tjänsterna speciellt tillförlitliga enligt min erfarenhet. Det "glitchar" rätt ofta.

Gick igenom länken... Provade allt utom att radera alla meddelanden för det vill jag inte. Testade allt annat, hjälpte inte.

Jag hade inte någon fel inställning förutom en sak som jag hade rätt på iphone men inte på ipad:
Under Inställningar-Meddelanden-Skicka och ta emot.
Telefonnumret ska både vara grått och förbockat (se bild), på ipad är det förbockat men inte grått och jag har inte hittat något sätt att göra det grått, hur ser det ut på era ipad?

Det här gör min nya ipad delvis mycket mindre användbar än min gamla som faktiskt synkade sms även ute på stan.
Ska ringa Apple Support.
En detalj jag kom fram till nu var att iphonen inte behöver wifi för men att ipad:en behöver wifi för att sms ska synkas mellan dom.

Inte grått på iPad här, dock på källan iPhone, vilket känns naturligt, sim-kortet sitter ju i iPhone och måste vara källan till meddelanden och ska inte kunna bockas ur.

Det funkar mycket bättre för mig efter att ha kört publika betan.

1
Bevaka tråden