Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moment 22 på skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har två mappar på skrivbordet som jag inte skapat själv. När jag dubbelklickar på en av dessa (samma fenomen på båda) är det findern som kommer upp och jag ser den mapp jag precis öppnat? Testar jag och slänger en fil i mappen jag öppnat, som ligger på skrivbordet, så försvinner den från skrivbordet "utanför" den mapp jag slängde ifrån? Jag kan ju inte gärna slänga hela mappen, för då slänger jag ju allt? Den ena mappen hette typ "754>" och den andra "?>"

Tänker jag fel eller har någon en idé om vad detta är?

MacBookPro (2016-2017?) med High Sierra.

//Magnus

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-03 13:16

Hmm, förstår inte riktigt vad du skriver, men några kommentarer kan jag ge i alla fall.
1. Finder ska öppnas om du dubbelklickar på en mapp, så det är ok.
2. Fil som hamnar utanför mappen? Låter mysko, kan du ha råkat skapa ett alias till katalogen "Desktop"?
Desktop är namnet på katalogen för skrivbordet.
3. Kan du visa oss info om mappen du talar om, högerklicka och välj "Get info" (visa information på svenska?)

Ett alias till en annan katalog får en liten pil i nedre vänstra hörnet, se min bifogade bild för ett exempel.

I övrigt, namnen på mapparna du angett låter skumma, har du en katt som gillar datorer eller har du möjligen fått något diskfel?
Om så, diskkontroll med Disk Utility, detta efter att du sett till att ha en ny backup!

Löste sig tror jag

Det ser ut som att det löste efter en omstart.
Nu ser det normalt ut och lika för alla mappar?
Verkligen märklig och man får lite hjärnsläpp när man inte känner igen sig.

Tack för svar!!

//Magnus

1
Bevaka tråden