Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Vad hände egentligen med alla vettiga Ipad-konkurrenter?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När någon frågar vilket Android-alternativ till Ipad man bör investera i idag har jag inget klart svar, för det finns få alternativ. Det har inte alltid varit så, men frågan är om det kommer bli ändring på det?

Läs hela artikeln här

Jag har slutat med alla surfplattor. Första jag köpte var en Asus Transformer. Många år sedan nu. Sedan har det blivit 3 till. iPad 3, iPad Mini 2 och Air 2. Ser ingen nytta längre med dom. Man kan köpa datorer som är lika tunna nästan. Eller också 2in1 om man gillar det bättre. Mobiler har ju en stor skärm idag också. Duger i sängen för att kika något snabbt.

Ursprungligen av Redaktionen:

När någon frågar vilket Android-alternativ till Ipad man bör investera i idag har jag inget klart svar, för det finns få alternativ. Det har inte alltid varit så, men frågan är om det kommer bli ändring på det?

Läs hela artikeln här

Håller fullständigt med dig att någonting måste ge Apple eld i baken. Känns som om Android sidan har gett upp.

Inte riktigt samma sak men Microsoft Surface/pro?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-11 20:58
Ursprungligen av Chaosstar:

Inte riktigt samma sak men Microsoft Surface/pro?

Ja, det är väl vettigaste alternativet?

Har ersatt min MBP med en iPad Pro 12,9, funkar utmärkt för det jag gör med den.
Jag behöver filhantera lite, men det fungerar ju nu. Finns utrymme för förbättringar dock.
Och Google hade gärna fixa fått slideover stöd på hangouts.

Om jag får gissa och spekulera vilt:

- Marginalerna är alldeles för små. Man ska alltså tillverka en pryl som är väldigt lik en mobil fast i mycket större format för samma pris eller billigare.

- Livstiden hos en platta är för lång. Om vi jämför med mobilerna som har en livstid på ca 18 månader(?), så kan en platta rulla klart längre (oftast i flera år).

- Behovet av en uppgradering är extremt liten. Låt oss anta att du har en Ipad Pro. Det kommer dröja VÄLDIGT länge innan man känner att "nä nu är den här alldeles för seg att använda till X". Att använda plattan till mail/film/musik/surf/etc. gör att behovet inte är lika stort till att köpa nytt. Jämfört med mobilen som man sitter med stup i kvarten nästan dygnet runt och där lilla minsta väntetid gör att folk blir irriterade.

- En platta är väldigt hållbar/stationär. Den går sällan sönder och till skillnad från mobiltelefonen så tappar man den sällan så att den slår i golvet. (har tappat 3 mobiler och blivit tvungen att köpa nytt pga det hehe)

- Väldigt liten efterfrågan. Folk i allmänhet har sällan stort behov av en platta, till skillnad från mobiltelefonen och/eller datorn.

Detta är taget efter personliga erfarenheter - då jag ägt en och samma platta i 5 år och samtidigt haft 6 olika mobiler över en 15 års period.

Det som behövs för att sätta eld hos aktörerna med Android är:
- Nytt behov.
- Ny teknik/produkt/platta som är revolutionerande. Typ 3D visning i form av Hololens (likt Star Wars) eller något annat häftigt.

  • Medlem
  • 2018-03-11 21:46
Ursprungligen av Krylovrum:

Om jag får gissa och spekulera vilt:

- Marginalerna är alldeles för små. Man ska alltså tillverka en pryl som är väldigt lik en mobil fast i mycket större format för samma pris eller billigare.

- Livstiden hos en platta är för lång. Om vi jämför med mobilerna som har en livstid på ca 18 månader(?), så kan en platta rulla klart längre (oftast i flera år).

- Behovet av en uppgradering är extremt liten. Låt oss anta att du har en Ipad Pro. Det kommer dröja VÄLDIGT länge innan man känner att "nä nu är den här alldeles för seg att använda till X". Att använda plattan till mail/film/musik/surf/etc. gör att behovet inte är lika stort till att köpa nytt. Jämfört med mobilen som man sitter med stup i kvarten nästan dygnet runt och där lilla minsta väntetid gör att folk blir irriterade.

- En platta är väldigt hållbar/stationär. Den går sällan sönder och till skillnad från mobiltelefonen så tappar man den sällan så att den slår i golvet. (har tappat 3 mobiler och blivit tvungen att köpa nytt pga det hehe)

- Väldigt liten efterfrågan. Folk i allmänhet har sällan stort behov av en platta, till skillnad från mobiltelefonen och/eller datorn.

Detta är taget efter personliga erfarenheter - då jag ägt en och samma platta i 5 år och samtidigt haft 6 olika mobiler över en 15 års period.

Det som behövs för att sätta eld hos aktörerna med Android är:
- Nytt behov.
- Ny teknik/produkt/platta som är revolutionerande. Typ 3D visning i form av Hololens (likt Star Wars) eller något annat häftigt.

Bra sammanfattning

Intressant att se om vikbara enheter kommer att påverka detta segment ?

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-03-12 13:54

Svår marknad tycker jag. Jag köpte mig nyligen en Amazon Fire HD. Jag har en gammal iPad som är såpass långsam att den mest irriterar mig och för att kunna kolla lite film i sängen ville jag inte lägga 4 000kr på en ny, däremot en tusenlapp på en Fire kändes helt ok. Absolut inte en top-of-the-line-platta, men för dom pengarna tycker jag den gör jobbet mer än väl.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-12 17:38
Ursprungligen av Chaosstar:

Inte riktigt samma sak men Microsoft Surface/pro?

Jo jag skulle definitivt säga att Surface Pro är en direkt konkurrent till Ipad Pro, och för vissa användare är den ett bättre alternativ. Men Windows-affären är ganska glesbefolkad på appar och sedan finns det ju problematiken med plattornas pålitlighet. Men för Ipad Pro 9,7 tum tycker jag inte att de är ett alternativ, och då finns det tyvärr få alternativ. Det skulle vara trevligt om Microsoft kunde släppa en Surface Pro i samma storleksklass som Ipad Pro 9,7 tum, men det förutsätter fortfarande att app-utbudet i Windows-affären växer betydligt. Vanliga Surface är av just denna anledning inte ett alternativ till vanliga Ipad-familjen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-12 17:47
Ursprungligen av Krylovrum:

Om jag får gissa och spekulera vilt:

- Marginalerna är alldeles för små. Man ska alltså tillverka en pryl som är väldigt lik en mobil fast i mycket större format för samma pris eller billigare.

- Livstiden hos en platta är för lång. Om vi jämför med mobilerna som har en livstid på ca 18 månader(?), så kan en platta rulla klart längre (oftast i flera år).

- Behovet av en uppgradering är extremt liten. Låt oss anta att du har en Ipad Pro. Det kommer dröja VÄLDIGT länge innan man känner att "nä nu är den här alldeles för seg att använda till X". Att använda plattan till mail/film/musik/surf/etc. gör att behovet inte är lika stort till att köpa nytt. Jämfört med mobilen som man sitter med stup i kvarten nästan dygnet runt och där lilla minsta väntetid gör att folk blir irriterade.

- En platta är väldigt hållbar/stationär. Den går sällan sönder och till skillnad från mobiltelefonen så tappar man den sällan så att den slår i golvet. (har tappat 3 mobiler och blivit tvungen att köpa nytt pga det hehe)

- Väldigt liten efterfrågan. Folk i allmänhet har sällan stort behov av en platta, till skillnad från mobiltelefonen och/eller datorn.

Detta är taget efter personliga erfarenheter - då jag ägt en och samma platta i 5 år och samtidigt haft 6 olika mobiler över en 15 års period.

Det som behövs för att sätta eld hos aktörerna med Android är:
- Nytt behov.
- Ny teknik/produkt/platta som är revolutionerande. Typ 3D visning i form av Hololens (likt Star Wars) eller något annat häftigt.

Väldigt kloka funderingar, kan skriva under på det mesta. Det jag vänder mig emot är att när de här personerna väl ska byta ut sin platta efter flera års användning har de inga vettiga alternativ att vända sig till när valet väl ska göras. Det skulle vara bättre för alla konsumenter om det fanns en eller flera riktigt bra Android-konkurrenter som erbjuder vad Ipad Pro erbjuder i kvalitetsväg men med de mer flexibla och öppna egenskaperna som Android erbjuder.

Men som kollegan @emilakered skrev i en intern diskussion, Google verkar tappat intresset för surfplatte-marknaden en del och nyheterna i Android P fokuserar ju inte på plattor över huvud taget. Det hänger nog dessvärre på tillverkarna att ta fram egna mjukvarulösningar ovanpå Android som drar nytta av surfplatte-formatet, och de verkar ju inte vara så sugna på det med tanke på hur svårt det är att tjäna några vettiga pengar på surfplattemarknaden om man inte heter Apple. Så tyvärr lär vi fortsätta få sätta våra förhoppningar till enskilda produkter som kommer ut lite då och då.

Många nämner iPad Pro men jag tror nog apples billigaste iPad är den som flyger ur butikshyllorna mest och snabbast.
Jag äger en iPad Pro 10,5" men använder den inte till något nämnvärt produktivt utan mer för konsumering av media och surf, precis som de flesta använder sin surfplatta skulle jag tro.
Det enda som gör ipad pro mer prisvärd än iPad 9,7" är väl en större garanti för framtida mjukvaru-lanseringar.
Men så länge apple har en iPad för 3200:-(?) så lär det vara den som äger marknaden med sitt lättskötta os och optimerade appar

Jag har haft samma Nvidia Shield som platta sedan 2015. Den gör precis allt som jag vill att en platta skall göra (läsa böcker, GPS-kartor, web) med bravur. Ser ingen anledning alls att byta upp mig till något annat förrän den går sönder eller batteriet dör.

Sen måste jag ju tillägga att Androids valfrihet ibland har sabbat deras rykte inom vissa segment.
Det konstanta racet att släppa något billigt inom smarta klockor, surfplattor osv har skrämt bort den vanliga kunden.
Att släppa en surfplatta så billigt som möjligt, med många kompromisser har gjort att folk vänder sig ifrån dess surfplattor.
Lite som på tvspels-kraschen 1983 ?

Det ger intrycket för den vanliga kunden att android-plattor är ju skräp, utan en tanke att det var pga prislappen.
Sen chansar de inte och tar en iPad som de sett eller hört talas om ska vara bra.

Senast redigerat 2018-03-13 06:49
  • Medlem
  • 2018-03-13 05:27
Ursprungligen av ekloev:

Väldigt kloka funderingar, kan skriva under på det mesta. Det jag vänder mig emot är att när de här personerna väl ska byta ut sin platta efter flera års användning har de inga vettiga alternativ att vända sig till när valet väl ska göras. Det skulle vara bättre för alla konsumenter om det fanns en eller flera riktigt bra Android-konkurrenter som erbjuder vad Ipad Pro erbjuder i kvalitetsväg men med de mer flexibla och öppna egenskaperna som Android erbjuder.

Men som kollegan @emilakered skrev i en intern diskussion, Google verkar tappat intresset för surfplatte-marknaden en del och nyheterna i Android P fokuserar ju inte på plattor över huvud taget. Det hänger nog dessvärre på tillverkarna att ta fram egna mjukvarulösningar ovanpå Android som drar nytta av surfplatte-formatet, och de verkar ju inte vara så sugna på det med tanke på hur svårt det är att tjäna några vettiga pengar på surfplattemarknaden om man inte heter Apple. Så tyvärr lär vi fortsätta få sätta våra förhoppningar till enskilda produkter som kommer ut lite då och då.

Mycket intressant diskussion och relevant

Om man får lov att spekulera så kanske tillverkare tycker att mobil på 6 + tum i 18:9 räcker i väntan vikbara enheter där man kan kombinera mobil /platta.
Jag äger själv ingen surfplatta längre och har inga funderingar på att köpa en.

Jag kör iPad Pro 12.9 istället för Macbook. Mest för att kunna läsa PDF:er (mycket inscannade dokument) och böcker på ett behagligt sätt (jämfört med att läsa på en laptop). Dessutom kan man använda apple pencil för att skriva för hand och måla emellanåt. Tycker det funkar bra nu med filhanteringen som finns, saknar bara att program som t.ex. Word har samma funktionalitet som på en dator och viss valfrihet som att sätta standardwebbläsare.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-03-13 13:39

Hemma har vi bara en iPad 2 numera, och inte ens ungarna orkar använda den. 4:an är skärmen paj på, men jag funderar på att få den utbytt för en tusenlapp.

Men personligen har jag inget behov av en platta längre, den gamla airen från 2011 får fungera när vi behöver en dator. Men vi funderar på att köpa en stationär, för att det är bra med något större med en stor skärm ibland. Frågan är om det blir en iMac, eller en bra gaming-pc, med tanke på barn som börjar tjata om sådant.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-03-13 14:15

Jag tycker att man får särskilja iPad Pro/MS Surface som är reala laptop-ersättare och vanliga iPad/Android-plattor som mer handlar om mediakonsumption.

Android-tillverkarna verkar ju ha släppt idén om att skapa en laptop-ersättare (frågan är om det kommer något baserat på ChromeOS?) och deras plattor är mer inriktade på budgetsegmentet. Men är inte det sant även på telefonsidan förutom några få lysande undantag?!?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-13 15:49
Ursprungligen av Mackan1984:

Många nämner iPad Pro men jag tror nog apples billigaste iPad är den som flyger ur butikshyllorna mest och snabbast.
Jag äger en iPad Pro 10,5" men använder den inte till något nämnvärt produktivt utan mer för konsumering av media och surf, precis som de flesta använder sin surfplatta skulle jag tro.
Det enda som gör ipad pro mer prisvärd än iPad 9,7" är väl en större garanti för framtida mjukvaru-lanseringar.
Men så länge apple har en iPad för 3200:-(?) så lär det vara den som äger marknaden med sitt lättskötta os och optimerade appar

Absolut, vanliga Ipad lär vara storsäljaren, men jag tror också det är en marknad där något billigare Android-plattor kan sälja betydligt bättre. På marknaden för Ipad Pro-konkurrenter tror jag att försäljningen ser betydligt sämre ut, Samsung säljer säkert en del bara på namnet men även deras andel lär vara försumbar jämfört med Apples. Och det är trist, jag skulle verkligen vilja ha en rejäl konkurrent, men när det var dags för mig att köpa seriös platta för privat och jobb-bruk var det bara Ipad Pro 9,7/10,5 tum som var aktuell. Som andra varit inne på kan Surface Pro vara ett alternativ för Ipad Pro 12,9 tum, men för de mindre formaten finns det inga alternativ.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-13 15:56
Ursprungligen av PaO:

Mycket intressant diskussion och relevant

Om man får lov att spekulera så kanske tillverkare tycker att mobil på 6 + tum i 18:9 räcker i väntan vikbara enheter där man kan kombinera mobil /platta.
Jag äger själv ingen surfplatta längre och har inga funderingar på att köpa en.

Det ligger nog definitivt något i det, att Google inte fokuserar på surfplattor i Android P utan snarare anpassar systemet för mobiler med heltäckande skärmar (med flärp-utrymme) och de nya bildskärmsformaten indikerar ju att det är där fokus ligger. Hur stort vikbara enheter blir är jag fortsatt skeptisk till, men jag har haft fel om trender förr så jag ska inte säga för mycket

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-13 16:02
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag kör iPad Pro 12.9 istället för Macbook. Mest för att kunna läsa PDF:er (mycket inscannade dokument) och böcker på ett behagligt sätt (jämfört med att läsa på en laptop). Dessutom kan man använda apple pencil för att skriva för hand och måla emellanåt. Tycker det funkar bra nu med filhanteringen som finns, saknar bara att program som t.ex. Word har samma funktionalitet som på en dator och viss valfrihet som att sätta standardwebbläsare.

Jag använder också min Ipad Pro 9,7 tum till samma typ av uppgifter, utanför jobbet blir det mycket läsa e-böcker, leta upp information jag kommer på medan jag tittar på tv-program, göra snabba ändringar i artiklar på 99 eller Google Docs, etc. Anteckna med pennan under möten, etc. Det är alla saker jag inte skulle vilja göra med en dator, undantaget söka upp information på nätet då förstås. Läsa e-böcker och digitala serietidningar är något jag uppskattar mycket och det blir inte lika bra på en dator eller telefon, den senares lilla skärm gör inte materialet rättvisa på samma sätt som en surfplatta.

Angående webbläsaren tycker jag ändå att man i de flesta fall kan använda den webbläsare man föredrar, och i de fall där standard-Safari aktiveras av IOS-funktioner duger den ändå till för uppdraget.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-13 16:09
Ursprungligen av Gurra:

Jag tycker att man får särskilja iPad Pro/MS Surface som är reala laptop-ersättare och vanliga iPad/Android-plattor som mer handlar om mediakonsumption.

Android-tillverkarna verkar ju ha släppt idén om att skapa en laptop-ersättare (frågan är om det kommer något baserat på ChromeOS?) och deras plattor är mer inriktade på budgetsegmentet. Men är inte det sant även på telefonsidan förutom några få lysande undantag?!?

Nja jag skulle nog säga att Android-marknaden fortfarande konkurrerar med Apple både vad det gäller budget, mellansegmentet och premiumsegmentet. Aktörer som Oneplus och Nokia släpper telefoner av högre kvalitet men med prislappar som ligger i det högre mellansegmentet, och Nokia tillsammans med aktörer som Lenovo släpper också rena budgetlurar. Samsung, LG, Sony med flera släpper premiumlurar och Huawei har sakta men säkert letat sig upp till det prissegmentet också.

Men det är intressant som du tar upp angående Chrome OS, det har ju ryktats länge om att Google ska slå ihop Chrome OS och Android till ett system som täcker både surfplattor, biliga bärbara och 2-i-1-enheter, och med tanke på hur lite fokus det ligger på surfplattor i Android just nu hoppas jag att det är så. Google håller ju också på att experimentera med Fuchsia OS, återstår att se om de faktiskt gör något av det också.

https://www.99.se/artikel/10300-google-fuchsi...

Ursprungligen av ekloev:

Absolut, vanliga Ipad lär vara storsäljaren, men jag tror också det är en marknad där något billigare Android-plattor kan sälja betydligt bättre. På marknaden för Ipad Pro-konkurrenter tror jag att försäljningen ser betydligt sämre ut, Samsung säljer säkert en del bara på namnet men även deras andel lär vara försumbar jämfört med Apples. Och det är trist, jag skulle verkligen vilja ha en rejäl konkurrent, men när det var dags för mig att köpa seriös platta för privat och jobb-bruk var det bara Ipad Pro 9,7/10,5 tum som var aktuell. Som andra varit inne på kan Surface Pro vara ett alternativ för Ipad Pro 12,9 tum, men för de mindre formaten finns det inga alternativ.

Fast det finns ju fortfarande ett stort utbud av billiga android-plattor men jag tror folk är avskräckta av hur dessa fungerade för 5-6 år sen.
I USA får du ju en sån här billig platta så fort du tecknar ett nytt abonnemang.
Samsung släppte väl en Tab S3 för inte allt för längesedan som direkt konkurrent till iPad Pro/surface pro.
Men jag tror helt enkelt skadan är gjord, billiga surfplattor har skrämt bort kunderna från android i det segmentet.

1
Bevaka tråden