Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail - signaturer/logga

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-03-27 13:47
Ursprungligen av kladda:

Detta är inte sant. Får jag ett mail utan seriös signatur som saknar snygg formatering och logga så blir jag misstänksam på Spam.
Ett seriöst företag ska alltid ha en representativ signatur inkl. logga och ev. juridiska friskrivningar, fullständig kontaktinfo och arbetstitel på den som skickar

Verkligen? Kastar du ut det direkt i sophinken då?

Ett helt autentiskt exempel från en myndighet i businessärende:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-27 13:56
Ursprungligen av Mija:

Verkligen? Kastar du ut det direkt i sophinken då?

Ett helt autentiskt exempel från en myndighet i businessärende:

https://c1.staticflickr.com/1/791/41006391142_eaf45a753b.jpg

Nej, det sa jag inte. Men mina misstankar stiger. Mailat du bifogar ser ut som skit. Skriker lathet och oseriöst. Säkerhetspolisen är dock inget företag som bryr sig om sina ”kunder” på samma vis.
Det ligger i företagets intresse att ha en trevlig och tydlig information utåt.

Ursprungligen av kladda:

Jag brukar skapa en signatur i HTML som jag klistrar in. Logotyp ligger på server och signaturen pekar dit. På så sätt kan jag uppdatera bilden på serven och slipper uppdatera varje individuell signatur.

Kanske old fashion, men har alltid fungerat fint.

Kan du berätta hur man gör?
Varifrån klistra du in den?
Kan lite HTML - i varje fall förstår jag principen.

Ursprungligen av calinou:

Kan du berätta hur man gör?...

https://www.google.se/search?q=create+html+em...

Tack för länken! det ska jag prova i morgon. Tydligen ska även mejlet vara i HTML format.

Ursprungligen av kladda:

Nej, det sa jag inte. Men mina misstankar stiger. Mailat du bifogar ser ut som skit. Skriker lathet och oseriöst. Säkerhetspolisen är dock inget företag som bryr sig om sina ”kunder” på samma vis.
Det ligger i företagets intresse att ha en trevlig och tydlig information utåt.

Själv tycker jag att det är bättre om Polisen ägnar sig åt polisarbete istf att hålla på och tramsa med loggor i signaturer Snabbt och enkelt är att föredra framför långsamt, felaktigt och komplext.

Företaget jag jobbar på har en bild-logga med i sin standardiserade signatur och det funkar ju så länge man e-postar internt och håller sig inom Exchange/Outlook-miljön. Men när det vidarbefordrats genom mobiltelefoner eller blivit längre trådar som studsat till externa parter så ser det oftast ut som skit.

Det går inte att förutsätta vad mottagaren har för utrustning/programvara. Då är det bäst att hålla sig till minsta gemensamma nämnare, dvs ren text.

Ville ju inte åstadkomma en debatt med min frågeställning men dock Intressant med all synpunkter.
Ang. bilder och dylikt i själva mejlet är det också så att man kan göra det som HTML? pga ska nu skicka en inbjudan och undrar hur jag jag göra med den så att mottagaren ser den direkt i mejlet och inte som bifogad fil.

Ursprungligen av Sir N.:

Själv tycker jag att det är bättre om Polisen ägnar sig åt polisarbete istf att hålla på och tramsa med loggor i signaturer Snabbt och enkelt är att föredra framför långsamt, felaktigt och komplext.

Företaget jag jobbar på har en bild-logga med i sin standardiserade signatur och det funkar ju så länge man e-postar internt och håller sig inom Exchange/Outlook-miljön. Men när det vidarbefordrats genom mobiltelefoner eller blivit längre trådar som studsat till externa parter så ser det oftast ut som skit.

Det går inte att förutsätta vad mottagaren har för utrustning/programvara. Då är det bäst att hålla sig till minsta gemensamma nämnare, dvs ren text.

Och så finns det ju en del som gör som jag gjort i alla år - stänger av all automatisk nedladdning av bilder i Outlook.

  1. Man sparar tid och bandbredd (viktigare förr än nu iofs men fortfarande relevant för oss med kontantkort).

  2. Man lurar spammare genom att inte tala om att adressen är aktiv genom att ladda ner bilder på deras server.

Så hos mig blir de flesta mejl som inkluderar loggor apfula! Åtminstone efter de har studsat runt i en reply-kedja några gånger.

Ursprungligen av kladda:

Detta är inte sant. Får jag ett mail utan seriös signatur som saknar snygg formatering och logga så blir jag misstänksam på Spam.
Ett seriöst företag ska alltid ha en representativ signatur inkl. logga och ev. juridiska friskrivningar, fullständig kontaktinfo och arbetstitel på den som skickar

Håller med i allt, bortsett från den "juridiska friskrivningen"! Seriöst, vem bryr sig om den, och vad har den för tyngd i ett ev rättsärende!?? Det tar bara plats och gör ingen praktisk nytta.

"Om du inte är den tänkta mottagaren ska du omedelbart bullshit bullshit bullshit....och skicka dessutom in 50 spänn till Röda Korset annars får du herpes och rättsliga åtgärder kommer att vidtas."

Ungefär så tycker jag om de texterna.

/IMHO

PS. Eller så här kanske:
"Om du har läst denna text och inte är den tänkta mottagaren, måste du omedelbart radera denna text, samt alla minnen av den. Om du ändå kommer ihåg vad som stod i texten måste du uppsöka en hjärnkirurg och operera ut minnet av texten. Därefter måste du radera den del av minnet på din enhet som denna text har lästs på, och sedan fyllas med slumpvisa nollor och ettor, minst 30.000 gånger.

Om du inte uppfyller dessa krav omedelbart kommer en bot om 99 MSEK att debiteras dig per omgående. Det är ditt ansvar att meddela oss om detta, så att vi slipper några problem trots att det är vi som har skickat denna text till dig."

Senast redigerat 2018-03-28 10:37
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-28 10:40
Ursprungligen av carlsson:

Håller med i allt, bortsett från den "juridiska friskrivningen"! Seriöst, vem bryr sig om den, och vad har den för tyngd i ett ev rättsärende!?? Det tar bara plats och gör ingen praktisk nytta.

"Om du inte är den tänkta mottagaren ska du omedelbart bullshit bullshit bullshit....och skicka dessutom in 50 spänn till Röda Korset annars får du herpes och rättsliga åtgärder kommer att vidtas."

Ungefär så tycker jag om de texterna.

/IMHO

PS. Eller så här kanske:
"Om du har läst denna text och inte är den tänkta mottagaren, måste du omedelbart radera denna text, samt alla minnen av den. Om du ändå kommer ihåg vad som stod i texten måste du uppsöka en hjärnkirurg och operera ut minnet av texten. Därefter måste du radera den del av minnet på din enhet som denna text har lästs på, och sedan fyllas med slumpvisa nollor och ettor, minst 30.000 gånger.

Om du inte uppfyller dessa krav omedelbart kommer en bot om 99 MSEK att debiteras dig per omgående. Det är ditt ansvar att meddela oss om detta, så att vi slipper några problem trots att det är vi som har skickat denna text till dig."

Alltid bra att skriva att meddelandet inte får skickas vidare utan tillåtelse eller utanför grupper med insyn.
Tror det beror helt på bransch

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-28 10:43
Ursprungligen av Sir N.:

Själv tycker jag att det är bättre om Polisen ägnar sig åt polisarbete istf att hålla på och tramsa med loggor i signaturer Snabbt och enkelt är att föredra framför långsamt, felaktigt och komplext.

Företaget jag jobbar på har en bild-logga med i sin standardiserade signatur och det funkar ju så länge man e-postar internt och håller sig inom Exchange/Outlook-miljön. Men när det vidarbefordrats genom mobiltelefoner eller blivit längre trådar som studsat till externa parter så ser det oftast ut som skit.

Det går inte att förutsätta vad mottagaren har för utrustning/programvara. Då är det bäst att hålla sig till minsta gemensamma nämnare, dvs ren text.

1. Jag har svårt att se att det är brottsbekämpande poliser som administrerar Polisens IT. Finns nog en avdelning för internt IT-arbetet hos polisen. Men ja, jag tycker inte heller det kanske är så viktigt från statliga instanser, även om det ser seriösare ut.
Dialogen var från början kring företag.

2. Du kan nog vara lugn i att 99% av alla mail du skickar landar på en enhet som kan tyda en bild.

Ursprungligen av kladda:

Alltid bra att skriva att meddelandet inte får skickas vidare utan tillåtelse eller utanför grupper med insyn.
Tror det beror helt på bransch

Jovisst, men det är ju totalt verkningslöst. Vem ska kontrollera det, och hur? Är det inte underförstått?

Jag får till exempel såna där mail av min revisor, och jag blir lika irriterad varje gång. Om jag vill skicka vidare det mailet till Kalle Anka, så kommer jag att skicka vidare det mailet till Kalle Anka oavsett vad det står i den där texten. Det har min revisor inte med att göra. Och om han har skickt mitt mail till dig av misstag, så är ju det faktiskt inte ditt fel. Och har du sunt förnuft svarar du honom och skriver att det blev fel, sedan raderar du mailet (eller läser det, det finns ingen som kan kontrollera det ändå).

Däremot; Tänker man sig en mer "hemlig" arbetsplats som t ex militären, så ingår det garanterat i deras IT-policy och anställningsavtal att inte sprida intern information. Något som är nog så viktigt idag.

Men jag överreagerar nog. Har bara aldrig förstått mig på regler som är skrivna till "luften".

Och förresten: Nu när du har läst den här texten måste du göra 25 armhävningar. Annars....

Här finns det till och med en app som fixar detta fast har inte provat än
https://itunes.apple.com/se/app/email-signatu...

Bevaka tråden