Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta namn på platsinfo i Bilder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har scannat gamla bilder som saknar platsdata. Jag har lagt in det manuellt i Bilder och i Lightroom för att se vilket som är enklast. Det som stör mig är att när jag väl geotaggat en bild går det inte att ta bort platsinformationen i Bilder. Jag kan heller inte byta namn på den.

Ex från Bilder
Söker på Höjdvägen som ligger i Uppsala, men något utanför. Bilder envisas med att tagga den som"Vårdsätra, Uppsala län, Sverige". Flyttar jag pinnen lite närmare stan blir det Uppsala, Uppsala län, Sverige.

Ex från Lightroom
Gör samma sak i lightroom men där står det "Uppsala, Uppsala län, Sverige".

Då jag exporterar foton från LR till Bilder ändras namnet enligt Bilders system. Jag har bockat i att jag vill att all metadata ska exporteras.

Ingen stor sak men det irriterar mig. I iPhoto gick det att byta namn på aktuell plats. Finns det någon lösning. Googlat, men ej hittat ngn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-14 13:14

Klurigt. När det gäller mer avancerade önskemål så är Apples "konsumentprogram" inte tillräckliga.

Standardprogrammet för geo-data i bilder är nog ExifTool, men det har relativt hög tröskel. Men det går att förenkla arbetet något genom att hänga på ett GUI, pyExifToolGui.

Tack för svar! Trist att det inte ska finns några enkla lösningar. Kollade lite på din länk och det verkar inte omöjligt, men lite väl mycket jobb för flera tusen bilder. Kan kanske vara till nytta en annan gång dock

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-14 17:43
Ursprungligen av iSweden:

Klurigt. När det gäller mer avancerade önskemål så är Apples "konsumentprogram" inte tillräckliga.

Standardprogrammet för geo-data i bilder är nog ExifTool, men det har relativt hög tröskel. Men det går att förenkla arbetet något genom att hänga på ett GUI, pyExifToolGui.

Du har ”fel”, inte i hur man byter ut geodata på bilder (där har du fullträff). Det TS har problem med är hur LR/Bilder.app kodar om koordinater till gata, stadsdel, stad.

Finns ett plugin till LR som fixar detta, ska kolla upp namnet när jag är hemma.

Ursprungligen av reboot81:

Du har ”fel”, inte i hur man byter ut geodata på bilder (där har du fullträff). Det TS har problem med är hur LR/Bilder.app kodar om koordinater till gata, stadsdel, stad.

Finns ett plugin till LR som fixar detta, ska kolla upp namnet när jag är hemma.

Tack! Då hoppas jag att det kan funka lite enklare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-15 08:16
Ursprungligen av citygirl76:

Tack! Då hoppas jag att det kan funka lite enklare.

Bilder som redan är geotaggade går att geoencode, med detta plugin.

Donationware, och hans plugins håller hög standard. Snabba uppdateringar och support.

Ursprungligen av reboot81:

Bilder som redan är geotaggade går att geoencode, med detta plugin.

Donationware, och hans plugins håller hög standard. Snabba uppdateringar och support.

Tack! Ska prova det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-16 17:13

Det finns finns några fler program. Ex HoudahGeo
https://www.macupdate.com/app/mac/24549/houda...

Titta även längre ned på den sajten, under "Similar Software" för fler alternativ.

1
Bevaka tråden