Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple bjuder in till utbildningsfokuserat event

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite från ingenstans skickade Apple ut en pressinbjudan idag till ett event där de planerar att prata om nya kreativa idéer för lärare och elever.

Läs hela artikeln här

Kanske nya iPads.

Spekulerar aldrig, väntar tills svar ges.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-17 17:12

Inte ens Google translate säger fälttur... ?

Ursprungligen av frazze:

Inte ens Google translate säger fälttur... ?

Är det norska?

  • Medlem
  • 2018-03-18 07:03

Med tanke på att Apple fått hård konkurrens inom utbildningsområdet från Chromebooks och även Windows så är det nog ett led i att återta tronen. Med tanke på loggan kanske något med penna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-18 07:41
Ursprungligen av frazze:

Inte ens Google translate säger fälttur... ?

Jo, skribenten har nog pinsamt nog använt just Google translate då hela meningen ”Let’s take a field trip” ger just en sådan tokig översättning.

I svenska skolor tar vi inte fältturer. Vi gör utflykter!

ping @DjCheat

Tillägg: Apple själva översätter till ”skolutflykt”
Apple Field Trip = Skolutflykt till Apple

Senast redigerat 2018-03-18 08:06
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-18 08:25
Ursprungligen av PaO:

Med tanke på att Apple fått hård konkurrens inom utbildningsområdet från Chromebooks och även Windows så är det nog ett led i att återta tronen. Med tanke på loggan kanske något med penna.

Ja loggan leder ju tankarna till en penna. Kanske pennan som skriver på alla underlag eller i luften enligt nyligen publicerat patent?

Troligen för tidigt för denna pryl, och fel plats och tid för en sådan presentation. Men förhoppningsvis en billigare MacBook och/eller iPad och Tim Cook solar sig i glansen av det nya samarbetsavtal Apple just slutit med skolmyndigheterna i Chicago som de nu vill sprida över hela världen USA.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-18 10:37
Ursprungligen av IngoX:

I svenska skolor tar vi inte fältturer. Vi gör utflykter!

Precis! Vi gör... ? @redaktionen

  • Medlem
  • 2018-03-18 12:52
Ursprungligen av IngoX:

Ja loggan leder ju tankarna till en penna. Kanske pennan som skriver på alla underlag eller i luften enligt nyligen publicerat patent?
Troligen för tidigt för denna pryl, och fel plats och tid för en sådan presentation. Men förhoppningsvis en billigare MacBook och/eller iPad och Tim Cook solar sig i glansen av det nya samarbetsavtal Apple just slutit med skolmyndigheterna i Chicago som de nu vill sprida över hela världen USA.

Intressant ju

Denna blev jag lite imponerad över ?

https://youtu.be/koFmsg8TaUU

Ersättare till dagens MacBook Air behöver ju presenteras snart om de ska kunna budgeteras rätt inför höstterminen.

Gissar hejvilt:
- Ny MacBook Air i ”utbildningsversion”
- Ny Ipad, med stöd för Apple Pencil

En roligare grej som jag dock inte riktigt vågar tro på är en NY produkt som ersätter MacBook Air, en IOS-laptop med stöd för penna. En Apple Surface, typ.

Jag chansar på FaceTime Group Chat, – dvs flera än två (upp till 4 gissar jag) kan kommunicera samtidigt i FaceTime. Jag tror inte det, men hoppas…

Ursprungligen av jakobnilsson:

Gissar hejvilt:
- Ny MacBook Air i ”utbildningsversion”
- Ny Ipad, med stöd för Apple Pencil

En roligare grej som jag dock inte riktigt vågar tro på är en NY produkt som ersätter MacBook Air, en IOS-laptop med stöd för penna. En Apple Surface, typ.

Det vore roligt med en Apple Surface. Men det känns inte som Apple. Men om de skulle göra det så tror jag att de skulle lägga till någon funktion som inte Microsofts motsvarighet har.

Ursprungligen av TheiPad:

Det vore roligt med en Apple Surface. Men det känns inte som Apple. Men om de skulle göra det så tror jag att de skulle lägga till någon funktion som inte Microsofts motsvarighet har.

Det skulle helt klart vara en överraskning, och en ny strategi än vad de visat upp hittills med sina dator och plattor. Jag tror också de isåfall skulle särskilja sig från Microsoft, kanske främst genom att använda IOS som operativsystem och inte en ny version av MacOS med touchstöd.

Vad som sen skulle vara skillnaden mot en nuvarande Ipad Pro med penna och Smart Keyboard, det är frågan. Jag tänker att en IOS-laptop framförallt skulle kunna få en eller två extra portar (USB-C?) och stöd för mus eller trackpad.

Visst, knappast troligt men det vore kul att se Apple tänka lite mer utanför boxen med sina produkter igen. Och en IOSBook skulle verkligen vara läcker, och ett användbart redskap i skolor!

Ursprungligen av TheiPad:

Det vore roligt med en Apple Surface. Men det känns inte som Apple. Men om de skulle göra det så tror jag att de skulle lägga till någon funktion som inte Microsofts motsvarighet har.

Att göra en Surface skulle vara ett bottennapp, en helt förkastlig lösning då det i så fall räcker med att införskaffa en surfplatta, Microsofts Surface är ju redan ett misslyckande, ingen vill ha dem.

Ursprungligen av Hank Solo:

Att göra en Surface skulle vara ett bottennapp, en helt förkastlig lösning då det i så fall räcker med att införskaffa en surfplatta, Microsofts Surface är ju redan ett misslyckande, ingen vill ha dem.

Det skulle ju isåfall inte vara en Surface, utan Apples motsvarighet till en Surface. På samma sätt som Ipod inte var en Zune, och Macbook inte är en Dell-laptop. Jag tror absolut det finns fördelar med själva laptop-formfaktorn i kombination med tryckskärm och IOS. En mer passande jämförelse än Surface kanske är Chromebook.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det skulle ju isåfall inte vara en Surface, utan Apples motsvarighet till en Surface. På samma sätt som Ipod inte var en Zune, och Macbook inte är en Dell-laptop. Jag tror absolut det finns fördelar med själva laptop-formfaktorn i kombination med tryckskärm och IOS. En mer passande jämförelse än Surface kanske är Chromebook.

Jag fattade att det skulle vara Apples motsvarighet, men det är själva konceptet som är dåligt...och en Chromebook är ännu värre koncept.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag chansar på FaceTime Group Chat, – dvs flera än två (upp till 4 gissar jag) kan kommunicera samtidigt i FaceTime. Jag tror inte det, men hoppas…

Alltså fanns inte det förut (innan iPhone)? Sen försvann det?

Ursprungligen av Hank Solo:

Jag fattade att det skulle vara Apples motsvarighet, men det är själva konceptet som är dåligt...och en Chromebook är ännu värre koncept.

Jag tycker det är väldigt spännande att fundera kring IOS-plattformens framtid hårdvarumässigt. Vad är det med Surface- respektive Chromebook-koncepten som du tycker är dåligt?

Oavsett vilken form den tar, så behöver Apple en potent utmanare till Chromebook. 2013 hade Apple ungefär hälften av utbildningsmarknaden i USA, men hade förra året halkat ner till tredje plats efter både Microsoft och Google (Källa: NY Times). Apple behöver ett riktigt attraktivt alternativ för att återfå mark i skolorna.

Jag tror en lätt och billig IOS-laptop skulle kunna vara lösningen. Ipad Pro är för dyr, och elever slarvar bort lösa tillbehör så som Smart Keyboard-fodralet. Ett stryktåligt laptop-chassi med tryckskärm är vad som behövs i den miljön, och Apples A-processorer skulle göra prestandan per krona oslagbar. Lägg till det en ny lite billigare Apple Pencil som skolorna kan köpa in i storpack.

Ursprungligen av Chaosstar:

Alltså fanns inte det förut (innan iPhone)? Sen försvann det?

Ja, funktionen fanns i ett annat program – iChat A/V tror jag det hette. När man sedan skapade FaceTime fanns grupp-funktionen inte med.

Två saker som var lovade, men har hittills inte dykt upp:
1) Samma funktionalitet som iChat A/V (Allt utom "Att prata i grupp" har uppfyllts)
2) Öppen standard (så att FaceTime kunde användas i Android, Windows och Linux) – Steve Jobs personligen lovade det i WWDC 2010.

Jag väntar på att båda löften skall uppfyllas. Det som ligger närmast till hands att uppfyllas är att prata i grupp. För mig personligen är båda två lika viktiga. Förra året gick det rykten om gruppsamtal i FaceTime skulle lanseras med iOS 11 – som bekant blev det inte. Jag tror att Apple stötte på oväntat hinder eller stabilitetsproblem och ville lösa dem först, så kanske funktionen dyker upp till hösten med iOS 12 eller iOS 13 (om det bara blir storstädning i iOS 12).

Jag tror att den stora skillnaden mellan iChat A/V och FaceTime är att FaceTime är baserad på SIP (inte fullständig SIP – annars hade vi kunnat ringa till äkta SIP-telefoner). FaceTime är avsevärt mer stabil än iChat A/V. Det var krångel med NAT med iChat.

Min tredje önskan är att man bygger in den fullständiga SIP, så att man kan från FaceTime göra ett röstsamtal till SIP-telefon och tvärtom.

Min fjärde önskan är att man kan visa utvalda bilder ur appen Bilder eller Keynote (perfekt vid distansföreläsning eller -undervisning).

Senast redigerat 2018-03-19 12:46
1
Bevaka tråden