Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla två datorer tillsammans

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-18 17:17

Skall från en dator koppla mig till en annan, så att den senare blir slav. Har anslutit Firewire sladden, men har totalt glömt vilken kod jag skall använda för slaven.
Tacksam för snabbt svar.

Vad försöker du uppnå med att koppla ihop dem med kabel?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-18 17:25
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad försöker du uppnå med att koppla ihop dem med kabel?

Jag har gjort detta tidigare men glömt den förbannade koden. Från värddatorn skall jag installera program på den anda. Det är båda G4 datorer. Den ena en stationär och den andra en bärbar. Först skall jag köra DiskWarrior för att ev. rätta till det fel som uppstått på den bärbara. Den kommer nämligen till ett läge och där fryser den så att jag inte kan starta programmet.

Ursprungligen av torin:

Jag har gjort detta tidigare men glömt den förbannade koden. Från värddatorn skall jag installera program på den anda. Det är båda G4 datorer. Den ena en stationär och den andra en bärbar. Först skall jag köra DiskWarrior för att ev. rätta till det fel som uppstått på den bärbara. Den kommer nämligen till ett läge och där fryser den så att jag inte kan starta programmet.

Är det inte lösenordet på användaren på den andra datorn, eller det som är inställt vid delningsinställningarna?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-18 17:56
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det inte lösenordet på användaren på den andra datorn, eller det som är inställt vid delningsinställningarna?

finns inga lösenord. Har varken på den ena eller den andra.
Vad är kortkommandot för Firewire?

Ursprungligen av torin:

finns inga lösenord. Har varken på den ena eller den andra.
Vad är kortkommandot för Firewire?

Du har väl lösenord till din användare? Har du kollat under inställningar och delning?

Vad menar du med kortkommando för FireWire?

Bra om du kan lägga upp en bild på när lösenordet efterfrågas.

Ursprungligen av torin:

Skall från en dator koppla mig till en annan, så att den senare blir slav. Har anslutit Firewire sladden, men har totalt glömt vilken kod jag skall använda för slaven.
Tacksam för snabbt svar.

Starta med T nedtryckt

https://support.apple.com/sv-se/HT201462

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-18 20:08

Firewire Target Disk mode kanske?
https://support.apple.com/kb/PH25318?viewloca...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-19 09:10
Ursprungligen av Micke W:

Har hittat ia en annandagar att koden är fornminne + T

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-19 11:50
Ursprungligen av torin:

Har hittat ia en annandagar att koden är fornminne + T

Nu funkar det på den bärbara.
Men det återstår ett problem, nämligen att värddatorn hittar den bärbara. Värddatorn går med sist. 9.1
Gör ett nytt försök med att starta värddatorn med Diskwarrior.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-22 10:20
Ursprungligen av torin:

Nu funkar det på den bärbara.
Men det återstår ett problem, nämligen att värddatorn hittar den bärbara. Värddatorn går med sist. 9.1
Gör ett nytt försök med att starta värddatorn med Diskwarrior.

Har för mig att jag hört att anslutningen mellan datorerna beror på vilken dator man startar först. Någon som vet?

Startar du en Mac med COM+T nertryckt så startar den i Target mode. Då agerar den som en extern hårddisk, och kan kopplas in med Firewire, Thunderbolt eller USB-C beroende på hårdvara. Det går alltså inte att starta en dator i Target mode med Disk Warrior, eller motsvarande. Du ska se en symbol som glider runt på skärmen på Target Mode-datorn, enligt beskrivning som finns på tidigare postade länkar.

Dyker datorn inte upp som exrtern hårddisk på värddatorn så är det något annat problem, t ex defekt hårddisk, kabel eller motsvarande. I det läget bör du öppna Skivverktyg och se om du ser den externa hårddisken (dvs den andra datorn) där, och kan köra reparation på den, eller montera den.

Target mode är kungligt bra för övrigt.

1
Bevaka tråden