Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är snabbast?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-18 19:41

Köpte en Seagate 6 Tb HDD idag och kopplade in den med Paragon programmet som Seagate rekommenderade. Genast fick jag en känsla av att datorn började gå långsamt. Testade att föra över 7gb och det tog två timmar vilket jag tycker är ganska slött. Min fråga är om jag bör formatera om HDD så att den bara går till Mac. Blir det snabbare då? Disken skall bara vara en backup för filer och bara användas på mac. Tacksam för snabb hjälp, mvh Hazze

Då kan du formatera den. Hastigheten varierar av fler orsaker, exempelvis skrivhastigheten, vilken typ av port (USB 2, 3 etc).

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-18 20:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då kan du formatera den. Hastigheten varierar av fler orsaker, exempelvis skrivhastigheten, vilken typ av port (USB 2, 3 etc).

Den snurrar med 7200 var i sekunden tror jag så den skall vara snabb. Den är helt ny och kör usb 3. Hur lång tid skall 7tb ta att överföra då?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-18 20:10

Paragon är väl programmet som ger stöd för NTFS i mac OS, formatera om disken till Mac filsystem i stället så går det nog snabbare.

Ursprungligen av ariis:

Den snurrar med 7200 var i sekunden tror jag så den skall vara snabb. Den är helt ny och kör usb 3. Hur lång tid skall 7tb ta att överföra då?

Och du har USB 3 på din dator? Börja med att formatera hårddisken och se om det går snabbare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-18 20:25
Ursprungligen av barbapappa_86:

Och du har USB 3 på din dator? Börja med att formatera hårddisken och se om det går snabbare.

Jo det har jag den är en ny iMac 27. 3,2 GHz Intel Core i5 så det borde vara snabbare. Jag tar och formaterar... Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-18 20:38

Försökte formatera... fick meddelande om att det inte gick pga för lite utrymme. Jag har 450 gb ledigt på datorns hårddisk så detta begriper jag inte.

Ursprungligen av ariis:

Försökte formatera... fick meddelande om att det inte gick pga för lite utrymme. Jag har 450 gb ledigt på datorns hårddisk så detta begriper jag inte./Users/hazzebomber/Desktop/Skärmavbild 2018-03-18 kl. 20.35.47.png

Det du ska välja i skivverktyg är att radera hela hårddisken.

Du bifogade filen felaktigt. Använd knappen i stället för att ”drag n drop” i webbläsaren.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-19 15:37
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det du ska välja i skivverktyg är att radera hela hårddisken.

Du bifogade filen felaktigt. Använd knappen i stället för att ”drag n drop” i webbläsaren.

Jo, det blev fel med bilden men så körde jag raderingen med Terminalen i stället och då gick det ju bra. Jag fick ju vara försiktig så det inte blev fel disk men del löste jag. Nu funkar den klockrent troligen utan finesserna men dom saknar jag inte, snabb är den också! Tack för all hjälp.
Hasse

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-19 17:07

Du fick inga mer finesser med Paragon jämfört med vad MacOS ger dig.

Ursprungligen av ariis:

...utan finesserna men dom saknar jag inte...

Vilka finesser?

Det är väl de där gratismjukvarorna som följer med färdiginstallerade vid köp av ny hårddisk. Typ backupprogram mm. Dessa är ju generellt skräp och kan med gott samvete kastas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-20 20:10
Ursprungligen av johan_tanying:

Det är väl de där gratismjukvarorna som följer med färdiginstallerade vid köp av ny hårddisk. Typ backupprogram mm. Dessa är ju generellt skräp och kan med gott samvete kastas.

Just det, mest skräp tror jag provade inget av det. Jag vill bara lagra bilder, filmer och musik. Nu funkar det!

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är väl de där gratismjukvarorna som följer med färdiginstallerade vid köp av ny hårddisk. Typ backupprogram mm. Dessa är ju generellt skräp och kan med gott samvete kastas.

Går ju också att spara på en annan hårddisk tsv...

Ursprungligen av CekariYH:

Går ju också att spara på en annan hårddisk tsv...

Jovisst. Och så kan man kasta det sen!

(Det har ju hänt att man sparat en del sådana där saker "utifall att". Har säkert kvar en del från OS9-tiden om jag skulle börja leta lite...)

Ursprungligen av johan_tanying:

Jovisst. Och så kan man kasta det sen!

(Det har ju hänt att man sparat en del sådana där saker "utifall att". Har säkert kvar en del från OS9-tiden om jag skulle börja leta lite...)

Japp, bortglömt i evigheter...

1
Bevaka tråden