Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testlogg för Samsung Galaxy S9

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har haft Samsung Galaxy S9 sedan i fredags (16/3) och tänkte starta en tråd för att dela med mig av intryck under testets gång. Jag tar även gärna emot förslag på saker jag borde testa eller om ni bara ställer frågor i allmänhet om mobilen och mina upplevelser av den, så ska jag göra mitt bästa för att svara!

Det som brukar göra mig mest förvirrad är ikonerna, de är så lika att jag inte snabbt ser vad som är vad. Jag löste detta genom att leta runt bland olika utseenden på ikonerna. Nu har jag flyttat in ordentligt i S9 och har fixat med alla inställningar så jag känner mig som hemma.

Än så länge trivs jag bra i mobilen och jag gillar AMOLED-skärmen jättemycket även om färgerna är väldigt mättade. Inser dock att jag fyllt hela skärmen med massa appar, hehe. Jag tycker dock att tangentbordet är svårt att vänja sig vid, är det bara jag eller känns Samsungs/Android-telefoners tangentbord lite trånga att skriva på?

Jag var ute på promenad i helgen och passade på att fota en del och jag tycker att telefonen tar riktigt fina bilder.

Du saknar ju den viktigaste appen. En SSH-app!

Ikonerna var i mitt tycke skitfula! Hade rykt direkt om jag hade luren.

  • Medlem
  • 2018-03-21 17:22
Ursprungligen av amandareventlid:

Det som brukar göra mig mest förvirrad är ikonerna, de är så lika att jag inte snabbt ser vad som är vad. Jag löste detta genom att leta runt bland olika utseenden på ikonerna. Nu har jag flyttat in ordentligt i S9 och har fixat med alla inställningar så jag känner mig som hemma.

https://www.99.se/static/artikel/bild/66086?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjA4NiIsImZpbHRlcnMiOlsidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIyYzRkNmQ0MzNjMDA3ZTBlZmU3ODYzNTQ3MTFiMDA4YiJ9

Än så länge trivs jag bra i mobilen och jag gillar AMOLED-skärmen jättemycket även om färgerna är väldigt mättade. Inser dock att jag fyllt hela skärmen med massa appar, hehe. Jag tycker dock att tangentbordet är svårt att vänja sig vid, är det bara jag eller känns Samsungs/Android-telefoners tangentbord lite trånga att skriva på?

Jag var ute på promenad i helgen och passade på att fota en del och jag tycker att telefonen tar riktigt fina bilder.

Trevligt att följa ?

Har du testat de olika inställningar för skärmen?
Måste ju finnas i S9 med (skärmdump från min Note 8)

  • Medlem
  • 2018-03-21 17:28
Ursprungligen av amandareventlid:

Hej!

Jag har haft Samsung Galaxy S9 sedan i fredags (16/3) och tänkte starta en tråd för att dela med mig av intryck under testets gång. Jag tar även gärna emot förslag på saker jag borde testa eller om ni bara ställer frågor i allmänhet om mobilen och mina upplevelser av den, så ska jag göra mitt bästa för att svara!

Förutom DeX pad så undrar jag hur du upplever stereo högtalarna och intelligent scan?

Sedan hur funkar blodtrycksmätaren och har den även syresättning/stress mätare från Note 8?

Tack ?

  • Medlem
  • 2018-03-21 17:33
Ursprungligen av SweSG:

Du saknar ju den viktigaste appen. En SSH-app!

Ikonerna var i mitt tycke skitfula! Hade rykt direkt om jag hade luren.

Min favorit är tema Black_edition v2 med ikonpaket clean
Bakgrunder har jag olika ?

Ursprungligen av PaO:

Min favorit är tema Black_edition v2 med ikonpaket clean
Bakgrunder har jag olika ?

Det där var vackrare! Skulle jag kunna leva med!

  • Medlem
  • 2018-03-21 18:41
Ursprungligen av SweSG:

Det där var vackrare! Skulle jag kunna leva med!

Oavsett smak vilket är väldigt individuellt så får jag säga att Samsungs inbyggda "teman, bakgrunder och ikon" shop är riktigt trevlig.

  • Medlem
  • 2018-03-21 19:08

Tror att tangentbordet blivit lite smalare nu när det är 18.5 : 9 format. Man kan anpassa vissa saker i inställningar för tangentbordet eller installera något annat ?

  • Medlem
  • 2018-03-21 20:03
Ursprungligen av amandareventlid:

Hej!

Jag har haft Samsung Galaxy S9 sedan i fredags (16/3) och tänkte starta en tråd för att dela med mig av intryck under testets gång. Jag tar även gärna emot förslag på saker jag borde testa eller om ni bara ställer frågor i allmänhet om mobilen och mina upplevelser av den, så ska jag göra mitt bästa för att svara!

Nu blev det många inlägg
Men så är ju S9 en otrolig lur med absolut flest features på marknaden ?

Vad som är nytt är tydligen att man skall kunna ha egen inspelade video klipp rullandes på låsskärmen

Sedan skall man även kunna registrera ett dedikerat finger och med fingeravtryckläsare komma direkt till "hemlig mapp"

Testa gärna ?

Ursprungligen av SweSG:

Du saknar ju den viktigaste appen. En SSH-app!

Ikonerna var i mitt tycke skitfula! Hade rykt direkt om jag hade luren.

Ursprungligen av PaO:

Min favorit är tema Black_edition v2 med ikonpaket clean
Bakgrunder har jag olika ?

Haha, ja smaken är väl som baken. Tur att man kan välja själv, håller med om att det är riktigt trevligt att kunna anpassa, något jag inte är så van vid från Iphone

Personligen klarar jag inte av ikoner som är för lika varandra (typ bara går i en färg) och jag gillar inte allt för skrikiga färger så jag är rätt nöjd med dessa. Men det fanns väldigt mycket att välja på, @Pao brukar du betala för teman och ikonuppsättningar?

Ursprungligen av amandareventlid:

Haha, ja smaken är väl som baken. Tur att man kan välja själv, håller med om att det är riktigt trevligt att kunna anpassa, något jag inte är så van vid från Iphone

Personligen klarar jag inte av ikoner som är för lika varandra (typ bara går i en färg) och jag gillar inte allt för skrikiga färger så jag är rätt nöjd med dessa. Men det fanns väldigt mycket att välja på, @Pao brukar du betala för teman och ikonuppsättningar?

Jo, är la en smaksak det där. Jag gillar att ändra på utseende till egen smak. Jag gillar när det är rent och snyggt, och inte massa onödigt. Räcker att jag kikar hur jag har det på mina datorer. Ser väldigt lika ut fast två helt olika OS.

Ubuntu:

Windows:

Mobiler orkade jag inte ta skärmdump på dock! Liknade där också nuförtiden.

Ursprungligen av PaO:

Har du testat de olika inställningar för skärmen?
Måste ju finnas i S9 med (skärmdump från min Note 8)

Ja, har varit inne där och pillat lite, testade först inställningen "anpassade bildskärm" men då var exempelvis färgerna på 99 alldeles neoniga. Sen testade jag "grundläggande" men då blev färgerna lite för dassiga så nu slutade det med inställningen "AMOLED-filmer".

Ursprungligen av SweSG:

Jo, är la en smaksak det där. Jag gillar att ändra på utseende till egen smak. Jag gillar när det är rent och snyggt, och inte massa onödigt. Räcker att jag kikar hur jag har det på mina datorer. Ser väldigt lika ut fast två helt olika OS

Jag förstår helt varför du föredrar @PaO s ikoner mer än mina baserat på de där skärmdumparna

Ursprungligen av PaO:

Förutom DeX pad så undrar jag hur du upplever stereo högtalarna och intelligent scan?

Sedan hur funkar blodtrycksmätaren och har den även syresättning/stress mätare från Note 8?

Tack ?

Vi inväntar DeX så vi har inte kunnat testa den än. Jag testade och jämförde högtalarna i Galaxy S8 och S9 igår, det är en jättestor skillnad! Ljudet blir djupare, känns högre och mer fylligt. Jag behövde inte ha lika hög volym på S9:an som S8:an.

Jag har använt Intelligent Scan men inte "stresstestet" den än. Jag tycker hittills den funkat bra och det är bara när jag ska betala med Samsung Pay eller dra ner notismenyn och snabbinställningarna som jag använder fingeravtrycksläsaren, men kommer definitivt skriva mer om det i testet.

Har inte hunnit testa blodtrycksmätaren än men tar mig mig det i testet!

Ursprungligen av PaO:

Nu blev det många inlägg
Men så är ju S9 en otrolig lur med absolut flest features på marknaden ?

Vad som är nytt är tydligen att man skall kunna ha egen inspelade video klipp rullandes på låsskärmen

Sedan skall man även kunna registrera ett dedikerat finger och med fingeravtryckläsare komma direkt till "hemlig mapp"

Testa gärna ?

Haha, det är roligt med många inlägg! Ja, den har väldigt många funktioner och gillar många lösningar de gjort.

Det kan man! Jag testade med ett super slowmo-klipp jag tagit, rätt fint faktiskt.

Spännande, det ska jag testa!

  • Medlem
  • 2018-03-22 18:58
Ursprungligen av amandareventlid:

Haha, ja smaken är väl som baken. Tur att man kan välja själv, håller med om att det är riktigt trevligt att kunna anpassa, något jag inte är så van vid från Iphone

Personligen klarar jag inte av ikoner som är för lika varandra (typ bara går i en färg) och jag gillar inte allt för skrikiga färger så jag är rätt nöjd med dessa. Men det fanns väldigt mycket att välja på, @Pao brukar du betala för teman och ikonuppsättningar?

Har hänt att jag betalat för vissa teman eller ikoner men för det mesta kikar jag på det som är gratis ?

  • Medlem
  • 2018-03-23 17:01
Ursprungligen av amandareventlid:

Vi inväntar DeX så vi har inte kunnat testa den än. Jag testade och jämförde högtalarna i Galaxy S8 och S9 igår, det är en jättestor skillnad! Ljudet blir djupare, känns högre och mer fylligt. Jag behövde inte ha lika hög volym på S9:an som S8:an.

Jag har använt Intelligent Scan men inte "stresstestet" den än. Jag tycker hittills den funkat bra och det är bara när jag ska betala med Samsung Pay eller dra ner notismenyn och snabbinställningarna som jag använder fingeravtrycksläsaren, men kommer definitivt skriva mer om det i testet.

Har inte hunnit testa blodtrycksmätaren än men tar mig mig det i testet!

Hade du Dolby Atmos aktiverat för tydligen är det avaktiverat by default

Ursprungligen av PaO:

Hade du Dolby Atmos aktiverat för tydligen är det avaktiverat by default

Yes! Det finns en knapp för det i snabbmenyn, väldigt smidigt.

  • Medlem
  • 2018-03-24 11:33
Ursprungligen av amandareventlid:

Ja, har varit inne där och pillat lite, testade först inställningen "anpassade bildskärm" men då var exempelvis färgerna på 99 alldeles neoniga. Sen testade jag "grundläggande" men då blev färgerna lite för dassiga så nu slutade det med inställningen "AMOLED-filmer".

Kör med AMOLED - filmer men det är mest för jag kollar mycket TV serier och Film
S9 har väl även "prestandaläge" och "variabel skärmupplösning"
Har ställt in "Bixby" så när jag säger "Filmtime" så slår den på full kräm inga prestanda förluster här inte
Normal läge är annars mellannivå på skärmupplösning och auto på ljusstyrka

BTW Sitter och skriver detta på DeX då jag går igenom kamerarullen och sorterar bilder

  • Medlem
  • 2018-03-24 11:40
Ursprungligen av SweSG:

Jo, är la en smaksak det där. Jag gillar att ändra på utseende till egen smak. Jag gillar när det är rent och snyggt, och inte massa onödigt. Räcker att jag kikar hur jag har det på mina datorer. Ser väldigt lika ut fast två helt olika OS.

Ubuntu:
https://i.imgur.com/DZCkgib.png

Windows:
https://i.imgur.com/9B6c9Ow.png

Mobiler orkade jag inte ta skärmdump på dock! Liknade där också nuförtiden.

Snyggt ?
Så här ser min hemskärm ut för tillfället

Strax över en veckas användning

Nu har jag använt telefonen i strax över en vecka. Mobilen växer verkligen på mig! Igår började jag ställa in snabbkommandon med Bixby, så himla smidigt! Hittills har jag gjort snabbkommandon för när jag går och lägger mig, när jag vaknar, optimera telefonen, översätta saker, göra en super slow-mo-video och skapa en AR-emoji.

Jag ska anpassa god natt och morgon-rutinen lite men jag kände mig som ett barn på julafton igår när jag satte upp rutinen och provkörde den.

Dåliga ljusförhållanden
Jag har testat kameran mer och tycker att den variabla linsen är bra. Gick runt hemma i olika ljusa och mörka rum för att försöka lista ut exakt hur mörkt/ljust det behöver vara för att den ska ändra läge. Nästan hela tiden använder kameran bländaren f/2.4.

När det blir riktigt mörkt byter den över till f/1.5, då ser även väldigt mörka rum ”normalljusa” ut när man fotograferar i dem. ISO-talet behöver inte höjas mycket så bilden blir inte grumlig och slutartiden behöver inte vara så lång att bilderna blir suddiga. Jag tycker i regel att bilderna i dålig belysning ser bra ut och att grötigheten som jag annars känner kan finnas i mobilfoton är inte speciellt närvarande. Dock tror jag att bländartalet på en så här otroligt liten kamera varken gör från eller till på just skärpedjup, men ska testa det här mer.

Batteri
Jag tycker att det känns som att batteriet går åt rätt snabbt. Har försökt att ställa in lagom ansträngande inställningar och jag har inte ”vågat” använda prestanda-läget än. Till exempel idag tog jag bort telefonen från laddaren ungefär kvart över sex på morgon och runt 11.40 på förmiddagen hade jag 50 procent kvar och nu när klockan är nästan två så har jag 37 procent kvar.

Senast redigerat 2018-03-26 15:18

@amandareventlid, kass batteritid, många som rapporterat om det. Det ska finnas någon "appenergioptimerings"-funktion som ska gå att stänga av har jag läst och då ska batteritiden bli bättre.

Kan du se om du hittar den och sen prova om det gör någon skillnad?

  • Medlem
  • 2018-03-26 18:34
Ursprungligen av amandareventlid:

Strax över en veckas användning

Nu har jag använt telefonen i strax över en vecka. Mobilen växer verkligen på mig! Igår började jag ställa in snabbkommandon med Bixby, så himla smidigt! Hittills har jag gjort snabbkommandon för när jag går och lägger mig, när jag vaknar, optimera telefonen, översätta saker, göra en super slow-mo-video och skapa en AR-emoji.

https://www.99.se/static/artikel/bild/66145?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0NSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1YjZiYTAxYjM2Nzc3NDYxZjI1M2EwOTIwZWE2MGE1YyJ9

Jag ska anpassa god natt och morgon-rutinen lite men jag kände mig som ett barn på julafton igår när jag satte upp rutinen och provkörde den.

Dåliga ljusförhållanden
Jag har testat kameran mer och tycker att den variabla linsen är bra. Gick runt hemma i olika ljusa och mörka rum för att försöka lista ut exakt hur mörkt/ljust det behöver vara för att den ska ändra läge. Nästan hela tiden använder kameran bländaren f/2.4.

När det blir riktigt mörkt byter den över till f/1.5, då ser även väldigt mörka rum ”normalljusa” ut när man fotograferar i dem. ISO-talet behöver inte höjas mycket så bilden blir inte grumlig och slutartiden behöver inte vara så lång att bilderna blir suddiga. Jag tycker i regel att bilderna i dålig belysning ser bra ut och att grötigheten som jag annars känner kan finnas i mobilfoton är inte speciellt närvarande. Dock tror jag att bländartalet på en så här otroligt liten kamera varken gör från eller till på just skärpedjup, men ska testa det här mer.

/static/artikel/bild/66148?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0OCIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImY1YjNiMmVjNmI4OWEwZThjMWMxODRjZDY0OTkxOWIyIn0=

/static/artikel/bild/66147?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0NyIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjlhMTY1OGE4YTc5NGRhMDIwZmI1NTc5OWY4YmRhZTA1In0=

/static/artikel/bild/66146?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE0NiIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjEzMmNhZjBjYzY2MjA2ZmFmYmZkYWYzMDllMjI5N2RkIn0=

Batteri
Jag tycker att det känns som att batteriet går åt rätt snabbt. Har försökt att ställa in lagom ansträngande inställningar och jag har inte ”vågat” använda prestanda-läget än. Till exempel idag tog jag bort telefonen från laddaren ungefär kvart över sex på morgon och runt 11.40 på förmiddagen hade jag 50 procent kvar och nu när klockan är nästan två så har jag 37 procent kvar.

/static/artikel/bild/66150?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwvc3RhdGljXC9hcnRpa2VsXC9iaWxkXC82NjE1MCIsImZpbHRlcnMiOlsicj0wLDAsMCwxIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjcwNjhhODMzMDgyMjJjZmYyODIxNzE1OWI1NmY5Mjc1In0=

Snygga snabbkommando

Det är något allvarligt fel med S9 och dess Exynos-SOC. Detta måste Samsung kunna fixa med mjukvara annars blir det jobbigt.

https://www.anandtech.com/show/12520/the-gala...

Citat:

The Exynos 9810 Galaxy S9 absolutely fell flat on its face in this test and posted the worst results among our tracking of the latest generation devices, lasting 3 hours less than the Exynos 8895 Galaxy S8. This was such a terrible run that I redid the test and still resulted in the same runtime.

I investigated the matter further to try to see if this was caused by the high energy usage of the M3 cores – and it seems it is. Enabling the “CPU limiter” (S9 PS result in the graphs) which is found in the battery optimisation options of Samsung’s firmware greatly throttles the M3 cores down to 1469 MHz, memory controller to half speed and also seemingly changes some scheduler settings to make them more conservative. This results in peak performance equal to the Exynos 8895- however the scheduler alterations also noticeably slow down UI responsiveness so it’s actually a worse experience. Nevertheless, backing off on performance results in regaining almost 3 hours.

Ursprungligen av keptang:

Det är något allvarligt fel med S9 och dess Exynos-SOC. Detta måste Samsung kunna fixa med mjukvara annars blir det jobbigt.

https://images.anandtech.com/graphs/graph12520/96171.png

https://images.anandtech.com/graphs/graph12520/96172.png

https://www.anandtech.com/show/12520/the-gala...

Vad innebär "s9 ps" är det Power saving eller en annan modell?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vad innebär "s9 ps" är det Power saving eller en annan modell?

Japp precis, telefonen satt i snigel-läge.

  • Medlem
  • 2018-03-31 14:15
Ursprungligen av keptang:

Japp precis, telefonen satt i snigel-läge.

S9 har nog för litet batteri och RAM tyvärr
S9 plus har ju mer av båda

https://youtu.be/wwijjQ8xuuQ

Tråd rensad, läs våra trivselregler här.

Två veckors användning
Nu har jag testat telefonen ytterligare en vecka och börjar känna mig riktigt hemmastadd. I början tog det lite tid innan jag kom på att jag kan betala med Samsung Pay men nu börjar vanan sitta mer och mer. Jag trodde att jag glömt plånboken när jag skulle handla på Webhallen och var på väg att springa till bilen när jag vände tvärt och utbrast ”Men jag har ju telefonen” varpå han i kassan kollade lite konstigt på mig.

Innan gick det att färga mappar i ungefär fem förvalda färger men nu kan man välja vilken färg som helst. Tror inte att @SweSC skulle gilla mina mappfärger, men jag stortrivs!

Tycker också verkligen om hälsoappen som jag har börjat använda regelbundet för att mäta mina stressnivåer (de gick ner mycket under påskledigheten).

Jag använder faktiskt AR Emoji-symbolerna mer än vad jag trodde att jag skulle göra och mina vänner har blivit vana vid att jag skickar ”Amanda” som gör tummen upp osv. Jag har även börjat samla på Emoji-versioner av kollegor på jobbet och vänner, vilket funkar lite som ett partytrick och folk är väldigt intresserade av telefonen.

Batteriet fortsätter vara ett problem och jag har börjat känna mig konstant lite stressad över att batteriet ska ta slut. Ibland känns det som att skärmen hänger sig lite om händerna kramar åt telefonens sidor för mycket och ibland är den seg på att svara på mina pekrörelser och vissa appar laggar mer än vad jag tycker är acceptabelt men det kan ju också vara apparnas fel.

Bevaka tråden