Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur exportera iphone-video till Final Cut?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-26 22:34

Jag har på en semester nu filmat både med min iphone x och min digitalkamera och vill lägga ihop dom i en film.

Digitalkamera-videofilmerna kan jag direkt importera till Final Cut Pro X 10.3.4
(eg. flyttar jag dom först till Finder, kör automatisk omdöpning enligt inspelningstidpunkt och importerar sen till Final Cut -> då ser jag inspelningstidpunkten i filnamnet)

Försöker nu importera också iphone-videofilmerna. Klickar uppe till vänster på andra ikonen (se bild), väljer sen Photos och markerar sen en video. Men det går inte att t.ex. dra ner den på tidlinjen, då blir det ring med snedstreck.

Provar då att i Bilder "Exportera oförändrade original" till Finder så det blir mov-filer men vid importförsök i Final Cut är dom gråa.

Provar sen vanlig export som gör om filen till m4v-format. Dessa går att importera!

----
Går det inte importera direkt från Bilder till Final Cut utan att ändra format?
Dessutom: vid all export från Bilder verkar inspelningstidpunkten förstöras och ersättas med exporttidpunkten.

Senast redigerat 2018-03-27 20:05

Du har en nästan ett år gammal version. Har du testat med en modernare version av FCPX?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-27 08:52

Kanske dina videoklipp från telefonen är i H.265-format (HEVC)? I så fall är nog @hummel på rätt spår. Stöd för H.265 kom först med FCPX 10.4 som kom i december förra året.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-27 21:52

Uppgraderade till 10.4 och nu går det att importera filerna inifrån FCPX så det måste ha varit det nya H265-formatet som var problemet så som ni skrev.
Den sorterade också in filerna på rätt dag jämfört med kamerainspelningarna, dock blev ordningen inom dagen fel vilket jag tror beror på att den sorterar filmerna utefter när svensk tid vid inspelningstillfället medan kameran registrerat indisk tid. Men

Fortsatt lite synd att man vid export av video med "oförändrat original" från Bilder tappar inspelningstidpunkten när man tittar i Finder.

1
Bevaka tråden