Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Base system vs. boot usb, storleksskillnaden

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I samband med att jag ska uppgradera OS en äldre dator som ännu kör Lion så tänkte jag att det vore ju praktiskt att ha en bootdisk för det ifall jag av någon anledning skulle behöva köra det för något äldre program etc. Men eftersom Lion nu är så gammalt så går det ju inte att få tag på installation så enkelt att lägga in på en usb-sticka. Men jag läste då att man kunde använda BaseSystem.dmg som finns på återställningsdisken, Recovery HD.
Men i normala fall när man skapar en bootdisk för nytt OS rekommenderas ju minst 8 GB på usb-minnet, och det stämmer bra överrens med senast jag gjorde sådant med nyare version av OS X. Men avbilden från BaseSystem.dmg blir ju en bra bit under 1 GB. Är det verkligen tillräckligt med information i denna fil för att göra en ominstallation av OS X, eller förutsätter den att något annat finns? Det känns väldigt orimligt att den denna lilla fil skulle kunna räcka för att göra en ominstallation eller nyinstallation.
Kan någon förklara mer om detta för det känns som jag missat något här.

Ursprungligen av foffe_87:

...Lion nu är så gammalt så går det ju inte att få tag på installation så enkelt...

1. Varför vill du ha Lion? Är det en gammal dator, som inte kan köra något nyare än Lion?

2. Om du har laddat ner det tidigare, så finns det under "Köpt" i App Store.

Ja det är gammal dator så är ju skönt att kunna gå tillbaka ifall det går för segt med nyare OS. Vissa program jag jobbar med har slutat att uppdraperas också så är inte garanterat att de fungerar framöver.
Tyvärr finns inte Lion i App Store för mig, jag har fått det med vid köp av datorer bara.

1
Bevaka tråden