Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansiktsigenkänning känner inte igen mörkhyade kvinnor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Företag som jobbar med ansiktsigenkänning brukar skryta med en träffsäkerhet på närmare hundra procent. Men tekniken känner igen långt ifrån alla ansikten och allra sämst känner den igen mörkhyade kvinnor.

Läs hela artikeln här

Vad kan man göra åt det då? Är det så att ansiktsigenkänning designas specifikt för vita män, eller finns det tekniska utmaningar i att tolka mörkhyade kvinnors ansikten? Eller båda delar? Jag är främst nyfiken över tekniken/marknadsföringen.

  • Medlem
  • 2018-03-31 16:38
Ursprungligen av Zeugma:

Vad kan man göra åt det då? Är det så att ansiktsigenkänning designas specifikt för vita män, eller finns det tekniska utmaningar i att tolka mörkhyade kvinnors ansikten? Eller båda delar? Jag är främst nyfiken över tekniken/marknadsföringen.

Begränsningar i tekniken.
Mörka ytor absorberar mer ljus, inkluderat de infraröda ljuset från telefonens "ir-blaster". Så både den vanliga kameran och ir-kameran får svårare att se dem finare konturerna i ansiktet på personer med mörkare hy.
Skulle dock gissa på att man måste ha väldigt mörk hy för att telefonen ska få såna svårigheter.

Ursprungligen av Dr904:

Begränsningar i tekniken.
Mörka ytor absorberar mer ljus, inkluderat de infraröda ljuset från telefonens "ir-blaster". Så både den vanliga kameran och ir-kameran får svårare att se dem finare konturerna i ansiktet på personer med mörkare hy.
Skulle dock gissa på att man måste ha väldigt mörk hy för att telefonen ska få såna svårigheter.

Aha! Ja, då får man väl justera procenttalen i marknadsföringen i stället. Eller lägga till att det inte fungerar bra för mörkhyade. För jag antar att även mörkhyade män har samma problem med tekniken?

Som jag förstod det är mycket av tekniken vi gör helt enkelt inte anpassad efter mörkare hud. Blev bland annat tipsad om en jättebra Youtube-film som visade hur färgfilm togs fram, där vi tog fram film som skulle passa vita personer bättre.

Sen handlar det också om hur deras Benchmark:s ser ut. Om algoritmerna får träna sig mycket mer i att känna igen vissa ansikten som vita män exempelvis blir de också mycket bättre på att känna igen dessa. Får den lite data kring mörkhyade, och mörkhyade kvinnor i synnerhet har algoritmerna mycket svårare att uppfatta dessa.

Och utvecklarna kommer inte märka att ansiktsigenkänningen känner igen hörkhyade kvinnor betydligt sämre om benchmarken inte testar skillnader mellan olika grupper specifik. Företagen hade inte brutit ner testen själva så då såg ju siffrorna bättre ut, och i testerna fanns det inte en speciellt stor representation av mörkhyade kvinnor så problemet syntes extra lite.

IBM var ju snabba på att förbättra algoritmerna så fort de blev uppmärksammade på det så så svårt kan det inte vara att att lösa rent tekniskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-03 09:52
Ursprungligen av Zeugma:

Vad kan man göra åt det då? Är det så att ansiktsigenkänning designas specifikt för vita män, eller finns det tekniska utmaningar i att tolka mörkhyade kvinnors ansikten? Eller båda delar? Jag är främst nyfiken över tekniken/marknadsföringen.

IBM fixade ju sin AI. Lite mera träning med data från mörkhyade kvinnor till AI'n fixade deras problem. Så det handlar helt enkelt om mörkhyades ställning i samhället, och framför allt i teknikbolag är på botten. Deras data kom inte in.

En AI kan också "över tränas" med "fel" data så den blir sämre. Det är typiskt för AI varianter som okontrollerat konstant "lär" sig med ny data.

Senast redigerat 2018-04-03 11:02
1
Bevaka tråden