Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktar MacBook Pro 2017

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag böt nyligen från en MacBook Pro 2015 till en MBP 2017 och upplever att den nya är långsammare än den gamla. Jag använder den mest till redigera bilder i Lightroom och Photoshop. Fläktarna i den nya startar direkt vid minsta ändring i Lightroom och går sen på maxvarv. I den gamla behövde inte fläktarna gå förrän jag gjorde tyngre redigering. Har de nya MBP svårare att göra sig av med värme än de gamla eller är det något som är fel? Den nya borde ju klara Lightroom minst lika bra eller bättre än den gamla.

Låter skumt. I princip allt är snabbare i 2017 års modell, framförallt SSD:n som är bland det snabbaste du kan få i en dator idag.

Du har inte köpt fel?

Skillnad i processor? RAM?

Har själv en MBP 2017 års modell, och där går fläktarna extremt sällan.

Ursprungligen av carlsson:

Låter skumt. I princip allt är snabbare i 2017 års modell, framförallt SSD:n som är bland det snabbaste du kan få i en dator idag.

Du har inte köpt fel?

Skillnad i processor? RAM?

Har själv en MBP 2017 års modell, och där går fläktarna extremt sällan.

Det är lika mycket RAM som i den förra 8GB och processorn är den motsvarande. Ja jag tycker ju att den åtminstone ska prestera minst lika bra som den gamla. Det är sjukt störigt att fläktarna går för fullt när jag redigerar bilder.

  • Medlem
  • 2018-04-07 21:46

Har du testat med att nollställa SMC (System Management Controller)?

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Ursprungligen av Ljung:

Har du testat med att nollställa SMC (System Management Controller)?

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Det har jag inte provat. Ska testa och se om det blir bättre.

Ursprungligen av Honken3115:

Det har jag inte provat. Ska testa och se om det blir bättre.

Nej det fungerade inte. Fläktarna går igång för fullt så fort jag gör minsta lilla i Lightroom.

Berätta gärna lite mer detaljerat om vilka datormodeller det faktiskt handlar om.

Det enda vi vet är årsmodellerna, och att båda har 8 GB minne.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Berätta gärna lite mer detaljerat om vilka datormodeller det faktiskt handlar om.

Det enda vi vet är årsmodellerna, och att båda har 8 GB minne.

Den från 2015 är en 13" 2,7 GHz Intel core i5

Den från 2017 är också en 13" 2,3 GHz Intel core i5

Båda är alltså instegsmodellerna av MacBook Pro.

Jag känner så här: Fläktarna ska inte gå igång för att du öppnar Lightroom.

2017 års modell är ju tunnare än 2015, och det är klart att det skapar mindre kylning, men samtidigt är grejerna inte lika varma, och kylningen borde ju ha förbättrats under två års utveckling...
Men: Har du med eller utan Touchbar? Tydligen så har modellen utan Touchbar bara en fläkt, vilket gör att den behöver jobba mer än modellen med Touchbar (som alltså har två fläktar).

Har du möjlighet att testa med en likadan modell som inte är din egen, bara för att säkerställa att det inte är fel på maskinen?

Har du köpt datorn via Apple.se så har du rätt att lämna tillbaka den inom 14 dagar utan någon anledning alls.

Ursprungligen av carlsson:

...Men: Har du med eller utan Touchbar?...

Läs inlägg #8 en gång till.

Det är inte modellen med touchbar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs inlägg #8 en gång till.

Det är inte modellen med touchbar.

Missade det. Då är det därför helt enkelt. En budgetmodell med bara en fläkt.

Ursprungligen av carlsson:

Missade det. Då är det därför helt enkelt. En budgetmodell med bara en fläkt.

Men frågan kvarstår ju ändå:
Varför annat beteende än den gamla datorn?

Även den gamla var ju den enklaste instegsmodellen.

Ursprungligen av Honken3115:

Den från 2015 är en 13" 2,7 GHz Intel core i5
Den från 2017 är också en 13" 2,3 GHz Intel core i5
Båda är alltså instegsmodellerna av MacBook Pro.

Samma versioner av macOS?
Samma versioner av applikationerna?
Hur installerades den nya datorn? Någon form av kopiering från den gamla datorn, eller "från scratch"?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Samma versioner av macOS?
Samma versioner av applikationerna?
Hur installerades den nya datorn? Någon form av kopiering från den gamla datorn, eller "från scratch"?

Det är samma OS i båda datorerna. Dock är det en ny version av Lightroom som det verkar som att flera upplever som mer krävande nu när rapporterna börjar ramla in. Förhoppningsvis är detta ett problem enbart kopplat till just LR. Gör jag samma redigering i Camera RAW så funkar det bättre. Sen är det säkert som någon ovan nämde, att en tunnare dator med bara en fläkt av naturliga skäl har svårare att transportera bort värmen. Sen är det ju lite tråkigt att det är just LR som är problemet då detta är det jag använder datorn till primärt. Jag borde kanske ha valt varianten med 16 GB RAM, men eftersom att det funkade utan problem innan så jag jag på instegsmodellen igen.

Den nya datorn installerades från scratch, men data från icloud har kopierats över. Jag vet inte hur mycket inställning osv som kommer den vägen.

1
Bevaka tråden