Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testlogg för Sony Xperia XZ2

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-13 09:29

Jag håller för närvarande på att testa Sony Xperia XZ2 och tänkte dela med mig av några intryck här under tiden fram till att testet publiceras. Om ni har några funderingar om telefonen eller önskemål om saker att testa är det bara att skriva dem i kommentarerna här!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-13 10:02

Nu har jag testkört Sony Xperia XZ2 i snart två veckor, och hittills får jag tyvärr säga att telefonens nyheter och egenskaper inte sticker ut på ett så positivt sätt som jag hade hoppats på. På förhand fanns det mycket som lockade: äntligen ny design och form, stöd för HDR i både skärmen och videoinspelning (vilket Sony är ensamma med), en användarupplevelse som är relativt nära vanilj-Android och intressanta funktioner som dynamiska vibrationer för musik och film.

Tyvärr är få av dessa särskilt bra eller intressant implementerade. Den nya formen ser väl relativt fin ut, jag är inte helt övertygad och tycker den står sig slätt mot alternativen från Samsung, Oneplus och Huawei, men det stora problemet är att den nya formen gör telefonen glashal. Det fungerar ganska bra när man håller den i handen eftersom friktionen mellan fingrar och glaset håller den på plats ganska bra, men jag är ändå nervös när jag tar upp den ur fickan. Ett större problem är när telefonen ligger för sig själv på vilket underlag som helst. Minsta lilla vibration får telefonen att glida runt som en tvål i duschen, och har underlaget så bara en grads lutning kommer telefonen glida av underlaget sakta men säkert. De flesta lär väl köpa ett skal till telefonen, det fick vi inget tillsammans med testexemplaret, men det är hur som helst ett irritationsmoment med designen.

Fingeravtrycksläsarens placering på baksidan tilltalade Ida och Amanda när de klämde och kände på telefonen under MWC 2018, men för mig hamnar alltid fingret snett ovanför fingeravtrycksläsaren, eller rakt ovanpå kameran (hej, Galaxy S8). Det här lär vara ett problem som beror på personliga användarmönster, i hur man brukar greppa telefonen, men jag har inte riktigt blivit kompis med placeringen efter två veckors användning.

Den dynamiska vibrationen, som du kan aktivera och som får hela telefonen att vibrera i takt med musiken eller videomaterial du spelar upp, fungerar bra ibland. Främst för tv- och film, men ibland även för musik. Problemet är att man måste ha skärmen aktiverad för att funktionen ska fungera, och då jag alltid lyssnar på musik med telefonen i fickan blir funktionen helt överflödig här. Vibrationerna aktiveras också om låsskärmen är aktiv, vilket har lett till att telefonen börjar vibrera som tusan i fickan för att jag kommit åt den lite väl känsliga låsknappen. Det har gjort att jag stängt av funktionen, trots att den faktiskt är ganska trevlig under Netflix- och Youtube-tittande.

Kameran har jag inte hunnit hårdtesta än, och jag inväntar fortfarande Thomas Ytterbergs eminenta utvärdering av skärmen och HDR-inspelningen, men baserat på mitt otränade öga har telefonen inte imponerat på dessa punkterna heller. Skärmen är en LCD/IPS-panel som har en grådaskig återgivning av mörka färger, vilket gör både SDR- och HDR-video mindre imponerande än säg en Galaxy S9, Iphone X eller Oneplus 5T. Och inspelning av HDR-video får i de flesta fall en väldigt grådaskig ton. Utomhus med god belysning och starka färger i omgivningen blir det bättre, men där upplever jag också att videon hackar när HDR-inspelning är aktiverad, och det blir fortfarande en gråaktig ton i bilden.

Jag ska fortsätta hårdtestandet av Xperia XZ2, men som läget är nu är detta absolut inte en telefon som skulle finnas med på min radar över telefonköp våren 2018.

Om du köper en Xperia XZ2 bör du köpa ett skal till telefonen, eller lägga den ner med den glashala baksidan uppåt.

Jag lägger konsekvent fingret antingen snett ovanför fingeravtrycksläsaren eller över kameran, och det kräver att jag medvetet försöker placera fingret rätt för att det ska hamna på rätt plats.

I bilden nedan ser ni överst hur videoinspelning ser ut utan HDR aktiverat, och under det hur det ser ut med HDR aktiverat. Notera den tämligen grådaskiga tonen i bilden.

Senast redigerat 2018-04-13 10:31

Alltså detta med HDR är över min kunskapsnivå.
Min Philips 4K tv får exakt den där grådassiga bilden när jag ställer om PCn i HDR...
Har gett upp HDR helt och har inte fått vara med om dess ”magi” alls och ser det som ett luftslott.

Ursprungligen av Mackan1984:

Alltså detta med HDR är över min kunskapsnivå.
Min Philips 4K tv får exakt den där grådassiga bilden när jag ställer om PCn i HDR...
Har gett upp HDR helt och har inte fått vara med om dess ”magi” alls och ser det som ett luftslott.

Det är för att Windows är klippt uselt på att hantera HDR för GUI. Mjukvara som har stöd (spel etc) fixar det där när de startar!

HDR är verkligen inget luftslott! Det är enligt mig största som hänt på tv-fronten sedan vi fick 1080p, mycket viktigare än 4K UHD. För första gången sedan hedenhös har vi fokus på utökad färgrymd samt möjligheter till bättre kontraster mellan ljust och mörkt. Rätt implementerad HDR på en bra tv är enormt tillfredställande.

Ursprungligen av emilakered:

Det är för att Windows är klippt uselt på att hantera HDR för GUI. Mjukvara som har stöd (spel etc) fixar det där när de startar!

HDR är verkligen inget luftslott! Det är enligt mig största som hänt på tv-fronten sedan vi fick 1080p, mycket viktigare än 4K UHD. För första gången sedan hedenhös har vi fokus på utökad färgrymd samt möjligheter till bättre kontraster mellan ljust och mörkt. Rätt implementerad HDR på en bra tv är enormt tillfredställande.

Det är bara så typiskt att även denna Sony visar samma grådassiga HDR jag upplevt och därmed cementerar min syn på det.

  • Medlem
  • 2018-04-19 18:36

Tråkigt att Sony står och stampar känns det som
Bra artikel

Hur är batteritiden?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-19 20:45
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är bara så typiskt att även denna Sony visar samma grådassiga HDR jag upplevt och därmed cementerar min syn på det.

Precis som Emil skriver är HDR-stödet i Windows 10 väldigt tummen mitt i handen, i gränssnittet ser det katastrof ut men i applikationer som stöder det är HDR verkligen det bästa som hänt skärmtekniken på många år. Men angående Xperia XZ2, video som spelas in med HDR-stöd blir väldigt grådassigt, dels på telefonens skärm men även på andra enheter. Det är faktiskt lite förbluffande att Sony skeppar detta som en funktion de skryter med PR-mässigt. Ska fortfarande testa HDR-inspelningen mer innan jag gör ett slutgiltigt uttalande, men det verkar inte vara något man vill använda tyvärr.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-19 20:46
Ursprungligen av PaO:

Tråkigt att Sony står och stampar känns det som
Bra artikel

Haha, det är bara ett inlägg i testloggen för själva artikeln som kommer längre fram, men kul att mina tidiga intryck uppskattades!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-19 20:49
Ursprungligen av nyllet83:

Hur är batteritiden?

Jag har inte kört igenom batteridagboken för att grundligt analysera batteritiden än, men hittills är även den något av en besvikelse. Den är inte dålig, ligger ungefär på nivå med vad många konkurrerande Android-telefoner erbjuder idag, men en av styrkorna hos Sonys Xperia Z-familj har varit att de haft riktigt imponerande batteritid och det ser tyvärr inte ut att gälla för Xperia XZ2. Om den skulle jämföras med Samsung Galaxy S9 skulle den framstå som fenomenal förvisso, men det är inte en referenspunkt man vill använda

Baksidan påminner om de gammaldags karamellerna sidenkuddar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-19 21:13
Ursprungligen av Zeugma:

Baksidan påminner om de gammaldags karamellerna sidenkuddar.

Haha, det hade jag inte reflekterat över men det stämmer nu när du nämner det Men, sidenkuddarna gled i alla fall inte runt på valfritt underlag

Ursprungligen av Mackan1984:

Alltså detta med HDR är över min kunskapsnivå.
Min Philips 4K tv får exakt den där grådassiga bilden när jag ställer om PCn i HDR...
Har gett upp HDR helt och har inte fått vara med om dess ”magi” alls och ser det som ett luftslott.

Tycker inte heller det är så mycket måste jag säga. Jag kan spela upp filmer och serier m.m. i det. Vissa filmer kan se snäppet bättre, andra ser bara sjuka ut. För mycket färg är inte bra alla gånger. Många vanliga döingar kommer inte ens se det. Bara kolla hur dom ställt in sin TV från början. Vilket är inte alls. Det mesta står fel.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-23 11:16

Lite uppdaterade tankar om Xperia XZ2, mer specifikt de mjukvarulösningar som jag först tyckte verkade väldigt smidiga men som tyvärr faller platt i praktiken.

Xperia Assist
Det här med personliga assistenter är nästan något av ett måste bland dagens flaggskeppsmobiler, och Sony använder en textbaserad assistent vid namn Xperia Assist. Det handlar inte om en röstbaserad assistent utan en chat-liknande app som erbjuder hjälp för dig som börjar använda telefonen, och analyserar din användning av telefonen och föreslår åtgärder baserat på vad du gör. Om jag exempelvis har Stör ej-läget aktiverat en hel dag kan Xperia Assist fråga mig om jag verkligen vill ha det så, och erbjuda sig att aktivera ljudet igen om jag haft det avstängt oavsiktligt. För mig som Android- och Sony-veteran är funktionen inte så värst användbar, men är man helt novis med Android eller Sonys lurar är det nog en mycket trevlig funktion.

Xperia Actions:
Även om Sony inte skryter med en egen finurlig röstassistent har de ändå integrerat mjukvarulösningar som ska hjälpa användaren med hur vissa uppgifter utförs, och automatisering av vissa beteenden. Det senare kallas Xperia Actions och är kort och gott regelverk du kan konfigurera för hur och när olika sekvenser av uppgifter ska utföras. Det kan exempelvis vara att telefonen ska gå in i Stör ej-läge när du går och lägger dig och att skärmen ska gå in i ett mer ögonvänligt läge på kvällen. Det finns förinställda Actions och du kan skapa egna där du syr ihop åtgärder som passar dina egna specifika behov. Detta fungerar bra och är ett trevligt tillägg i mjukvaran, men tyvärr har det en enorm nackdel i att det kan dra ner telefonens prestanda något enormt. Under mitt testande av telefonen blev jag konfunderad över varför gränssnittet ibland hackade så illa att jag trodde att jag aktiverat något extremt energisparläge. När jag stängde av Xperia Actions försvann prestandaproblemet helt, vilket innebär att det är regelsystemet som körs i bakgrunden som drar ner prestanda. Det är en stor brist, så pass stor att det gör Xperia Actions oanvändbart.

Batteri-hett:
Jag är fortfarande mitt inne i batteritestandet så jag kan inte lämna slutgiltigt omdöme där än, men vid några tillfällen nu har telefonen visat ett varningsmeddelande när jag laddat telefonen trådlöst. Telefonen varnar om att batteriet blivit för varmt och att den trådlösa laddningen därför pausats till dess att den operativa temperaturen gått ner. Jag vet inte om detta nödvändigtvis är helt och hållet negativt, Sony kanske är mer försiktiga med sitt batteri än vad konkurrenterna är, men att batteriet vid ett flertal tillfällen inte kan laddas trådlöst förbi en viss punkt för att det blir för varmt känns också som en brist i utformningen av produkten. Som användare vill man ju inte direkt känna att telefonens välstånd är i farozonen varje gång den ska laddas.

Har ni några frågor runt detta som jag skulle kunna besvara innan testet är klart, eller några saker jag ska fokusera extra på till dess?

1
Bevaka tråden