Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyssna på Apple Music som ett proffs

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du precis skaffat Apple Music? Så här kommer du igång och lär dig smarta tips och inställningar som hjälper dig att maxa tjänsten och njuta mer av musiken.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-13 12:30

Jag har använt jmusic för att kopiera spellistor, har funkat bra. Har för mig den var gratis med.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-04-13 18:32

Jag lyssnar på AM. Är jag då ett proffs?

  • Medlem
  • 2018-04-13 22:35
Ursprungligen av The Cat:

Jag lyssnar på AM. Är jag då ett proffs?

Testa att lyssna på FM. Inte lika bra räckvidd som AM men med bättre ljudkvalisort.

Jag såg bara t-tröjan med Ramones! Var det viktiga! Hur man lyssnar på Apple Music är inte lika viktigt Ramones var ett jävla bra punkband! <3

Då har jag en fråga ang Apple Music vs iTunes Match:

Har alltså Apple Music numera funktionen att man kan ladda upp material från sitt bibliotek i sitt moln som inte finns på Apple Music?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-17 08:21

Jag lyssnar via iTunes dagligen, på streamat radio eller egna rippade CDn. Att behöva betala per månad kommer inte att ske.

Ursprungligen av kenjon:

Jag lyssnar via iTunes dagligen, på streamat radio eller egna rippade CDn. Att behöva betala per månad kommer inte att ske.

Samma här. Har så mycket egen musik, så köper bara skivor jag vill ha! Vilket blir 1-2 i månaden. Samma kostnad som att strömma. Skillnaden är att jag äger min musik!

  • Medlem
  • 2018-04-17 09:51
Ursprungligen av SweSG:

Samma här. Har så mycket egen musik, så köper bara skivor jag vill ha! Vilket blir 1-2 i månaden. Samma kostnad som att strömma. Skillnaden är att jag äger min musik!

Du äger skivan. Inte musiken. Den äger upphovsrättsinnehavaren.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-17 10:00
Ursprungligen av theplague:

Då har jag en fråga ang Apple Music vs iTunes Match:

Har alltså Apple Music numera funktionen att man kan ladda upp material från sitt bibliotek i sitt moln som inte finns på Apple Music?

Ja och den funktionen har funnits sen dag ett.

Ursprungligen av Ljung:

Du äger skivan. Inte musiken. Den äger upphovsrättsinnehavaren.

Jo, men du förstår vad jag menar. Jag har iaf mera val vad jag vill spela den på o.s.v. Sedan följer inte jag helt vad lagen säger att jag får göra med musiken. Vill jag ge några låtar till en polare gör jag det. Så är jag!

  • Medlem
  • 2018-04-17 10:07
Ursprungligen av SweSG:

Jo, men du förstår vad jag menar. Jag har iaf mera val vad jag vill spela den på o.s.v. Sedan följer inte jag helt vad lagen säger att jag får göra med musiken. Vill jag ge några låtar till en polare gör jag det. Så är jag!

Men det är ju tillåtet. Privatkopiering kallas det och ska inte förväxlas med piratkopiering. Så länge det rör sig om en mycket begränsad omfattning som någon enstaka vän så är det tillåtet.

Att sedan mediabranschen med sina kopieringsskydd försöker frånta oss vår lagliga rätt är en annan sak.

Ursprungligen av Innis:

Ja och den funktionen har funnits sen dag ett.

Ah trodde det endast var iTunes Match.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-17 10:35
Ursprungligen av theplague:

Ah trodde det endast var iTunes Match.

Citat:

Outside of the subscription service, Apple Music lets its users match up to 100,000 songs from their iTunes library (or libraries) to the DRM-free iTunes Store catalog; these tracks can then be streamed or downloaded to up to ten of your other devices. (If Apple Music can't match a track to a song in the iTunes catalog, it'll manually upload it, instead.) Purchased iTunes content doesn't count toward that 100,000 song limit.

https://www.imore.com/apple-music-vs-itunes-m...

Från dag ett var det så. Vet för jag hade iTunes Match men sa upp det direkt när AM lanserades ?

Ok inte 100 000 låtar utan initialt var det 50 000 men det ökades för något år sedan

Ursprungligen av Innis:

https://www.imore.com/apple-music-vs-itunes-m...

Från dag ett var det så. Vet för jag hade iTunes Match men sa upp det direkt när AM lanserades ?

Ok inte 100 000 låtar utan initialt var det 50 000 men det ökades för något år sedan

Helt kasst var det när jag testade det när allt var nytt. Så mycket fel jag fick i mitt metadata efter det. Sedan hoppa det mellan filer som Apple inte hittade m.m. Varannan fil var mp3 och AAC typ. Då har jag bra koll på mina filer och metadata.

Ska sägas att detta var många år sedan nu. Allt är säkert bättre idag. Själv har jag dock börjat gå över på FLAC så är inte aktuellt för mig längre.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-04-17 12:50
Ursprungligen av SweSG:

Helt kasst var det när jag testade det när allt var nytt. Så mycket fel jag fick i mitt metadata efter det. Sedan hoppa det mellan filer som Apple inte hittade m.m. Varannan fil var mp3 och AAC typ. Då har jag bra koll på mina filer och metadata.

Ska sägas att detta var många år sedan nu. Allt är säkert bättre idag. Själv har jag dock börjat gå över på FLAC så är inte aktuellt för mig längre.

Vet att det var en del som hade problem när AM släpptes men jag hade som tur inga sådana bekymmer.
Nu är inte jag så noga som många att albumen måste har rätt omslag och dom fick "fel" och sånt där utan för mig var det viktigaste att min musik antingen matchades eller laddades upp. Visst hände det att låtar som var exakt identiska inte matchades utan dom laddades upp i onödan men det hjälpe oftast att ta bort låtarna från biblioteket och lägga till dom igen.
En liten kul grej är att man kan "tvätta" sina sämre mp3:or mot ACC med högre bitrate så länge låtarna har matchats.
Så i praktiken kan man fulladda musik och "tvätta" dom mot laglig musik
Men detta gäller bara om man har iTunes Match och inte AM för gör man så med AM blir den DRM-skyddad.

Jag är övertygad om att FLAC stödet i iTunes kommer snart med tanke på att både iOS och macOS i dagsläget stöder det.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-04-19 17:38

Köpte deras bundle för 124.99 SEK som fungerar på både iOS, Android, MacOS samt Windows. Tyvärr så fungerar det inte att flytta från Spotify till Apple Music på MacOS av någon konstig anledning. Fick köra det via iPhone istället!

1
Bevaka tråden