Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi utser den bästa 99-mobilen tillsammans

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi älskar våra mobiler, men ofta finns det någon eller några detaljer vi gärna skulle plocka in från andra produkter. Vi tänkte därför se hur den ultimata 99-mobilen skulle se ut!

Läs hela artikeln här

Det vore intressant att få veta vilket bildförhållande ni föredrar på skärmen.

  • Medlem
  • 2018-04-14 15:58

Min dröm mobil
En vikbar telefon med penna typ s-pen
Hel skärm i uppfällt läge och inte mycket större än dagens phablet. Samsung DeX eller motsvarande
Sensorer och främre kamera under skärmen
Lång batteritid
Det jag saknar på kameran är nog mest kraftfull optisk zoom
Alla flaggskepp idag håller så hög klass att de är väldigt lika och presterar jämförbart IMO
?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-14 16:14
Ursprungligen av nyllet83:

Det vore intressant att få veta vilket bildförhållande ni föredrar på skärmen.

Jag har personligen ingen direkt preferens, både 16:9 och 18:9 fungerar alldeles utmärkt för min del, blir ju bara en mindre skillnad i hur avlång skärmupplevelsen är. Vissa telefoner blir lite för långsmala, t.ex. Galaxy S8, men det är inget stort problem för min del. De flesta moderna telefoner som har 18:9 fungerar precis lika bra som 16:9-enheterna jag brukade använda. De få telefoner jag testat med 4:3 har jag inte varit ett fan av, så det ska väl vara det bildförhållandet jag verkligen har en preferens om

Intressant att ingen gick in på ljudet. Verkar som att kameran är mycket viktigare. (hårdvarumässigt)

För mig är det nog: f/1.4 -> f/2.8, inga kanter, 5" och släng in 10 000 mAh så är jag såld

Gärna stock också. Orkar inte med en bloat:ad version av Android med "vi har tillåtelse att spela in dina samtal, position och kamera...och förresten...du har inte behörighet att avinstallera appen"-spyware.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-14 16:33
Ursprungligen av Krylovrum:

Intressant att ingen gick in på ljudet. Verkar som att kameran är mycket viktigare. (hårdvarumässigt)

För mig är det nog: f/1.4 -> f/2.8, inga kanter, 5" och släng in 10 000 mAh så är jag såld

Gärna stock också. Orkar inte med en bloat:ad version av Android med "vi har tillåtelse att spela in dina samtal, position och kamera...och förresten...du har inte behörighet att avinstallera appen"-spyware.

Å jo, Jakob skriver ju följande i sin sektion:
"Och mina önskemål för Bluetooth är följande: Inbyggt stöd för protokollen AAC, AptX och LDAC. Ge mig det, så kan jag välja vilja hörlurar jag vill med bästa möjliga ljud."

Jag tycker också bra ljud är viktigt, men samtidigt tycker jag att ett par bra hörlurar i kombination med standard-Bluetooth låter tillräckligt bra för att det inte ska vara en måstefunktion i min drömtelefon. En telefon med flera DAC:ar och stöd för LDAC skulle vara riktigt trevligt, men tyvärr är det allt för få telefontillverkare som verkar engagera sig i det. Testar Sony Xperia XZ2 just nu som har stöd för LDAC, men tyvärr brister den på ett par andra viktiga punkter.

En stock Android i Iphone SE-format, tack. Vill exempelvis ha Google Phone med skräpsamtalsfilter. Och Googleassistent på svenska. Minst lika bra hårdvara. Då är jag såld.

@Amandareventlid, min Sony Xperia L1 har 40 procent laddning när jag pluggar in laddaren runt kl. 18:00 och drar ut den när mobilen når 100 procent runt 20:00.

Senast redigerat 2018-04-16 06:34
Ursprungligen av ekloev:

Jag har personligen ingen direkt preferens, både 16:9 och 18:9 fungerar alldeles utmärkt för min del, blir ju bara en mindre skillnad i hur avlång skärmupplevelsen är. Vissa telefoner blir lite för långsmala, t.ex. Galaxy S8, men det är inget stort problem för min del. De flesta moderna telefoner som har 18:9 fungerar precis lika bra som 16:9-enheterna jag brukade använda. De få telefoner jag testat med 4:3 har jag inte varit ett fan av, så det ska väl vara det bildförhållandet jag verkligen har en preferens om

Tack för att du delade med dig av din åsikt. Jag försökte mig på en S8 Plus ifjol men tyckte den blev för långsmal. Jag har även provat andra tillverkare med 18:9 men tycker även de blir för långsmala. Jag föredrar stora skärmar med bildförhållandet 16:9. 16:9 med en storlek på ca 6” vore det bästa. LDAC till iOS vore också väldigt trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-15 13:41

Om man fritt får önska så kommer bättre batterikapacitet på första plats. Och det utan att tyngden ökar. Storlek som en vanlig 7/8:a. Trådlös snabbladdning som fungerar enkelt och på många platser.

Har ingen X och förstår inte vitsen med ansiktsigenkänning utan fingeravtrycksläsare. Vill ha båda.

Om jag tänker på de bilder min 7a tar så önskar jag mig framförallt bättre bilder inomhus/svåra ljusförhållanden.

Sist men inte minst önskar jag att priset sjunker. Tänker att nya iPad kostar under 4000, det ger en vägledning om vart vi borde hamna. Lägg till 1000 för senaste processor etc. och vi kan köpa en iPhone för 4-5000.

Mitt största bekymmer med iPhone X är positionen för power-knappen.
Jag får dagligen radera screenshots, ni som äger denna har ni också det bekymret?
Så min drömmobil är en iPhone X där power-knappen är någon annanstans så man inte råkar trycka på power+volym varje gång man ska släcka skärmen...

Ursprungligen av Mackan1984:

Mitt största bekymmer med iPhone X är positionen för power-knappen.
Jag får dagligen radera screenshots, ni som äger denna har ni också det bekymret?
Så min drömmobil är en iPhone X där power-knappen är någon annanstans så man inte råkar trycka på power+volym varje gång man ska släcka skärmen...

Jag har det problemet när jag ändra volymen istället!

Ursprungligen av Texmex:

Jag har det problemet när jag ändra volymen istället!

Ja det också, de knapparna ska inte vara mittemot varann!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-04-15 18:03

Jag har inte det problemet, men ett liknande, min Apple Watch gör skärmdumpar som jag får städa upp lite då och då på telefonen.
Antagligen trycks knapparna in då jag vrider handleden i någon (o-)lämplig vinkel.

Ursprungligen av nyllet83:

Det vore intressant att få veta vilket bildförhållande ni föredrar på skärmen.

16:9, mer långsmalt är inte för mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-16 09:48

Utskjutbart fysiskt tangentbord, gillade verkligen min HTC Desire Z.
Men verkar inte vara någon som är intresserad av det längre.

128 GB + minneskort minst 512 GB, Senaste Snapdragon, Trådlös laddning. Vanilj Android. 3 kameror fram 1 selfie. 2 högtalare. 5 tumsskärm. Fingeravtrycksläsare bak och fram. Metallkropp. Inspelning i HDR. 1920x1080 16.9 skärm. Bluetooth 5,0.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-16 13:40
Ursprungligen av Mackan1984:

Mitt största bekymmer med iPhone X är positionen för power-knappen.
Jag får dagligen radera screenshots, ni som äger denna har ni också det bekymret?
Så min drömmobil är en iPhone X där power-knappen är någon annanstans så man inte råkar trycka på power+volym varje gång man ska släcka skärmen...

Intressant, för mig är det faktiskt tvärtom, jag har besvär med att faktiskt ta skärmdumpar vettigt med min Iphone X, flera gånger som åbäket bara låser skärmen istället för att dumpa skärmen Men ja, jag skulle också gärna se en ny struktur för knapparna på Iphone X och efterkommande modeller med samma designfilosofi.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-04-16 13:44
Ursprungligen av nyllet83:

Tack för att du delade med dig av din åsikt. Jag försökte mig på en S8 Plus ifjol men tyckte den blev för långsmal. Jag har även provat andra tillverkare med 18:9 men tycker även de blir för långsmala. Jag föredrar stora skärmar med bildförhållandet 16:9. 16:9 med en storlek på ca 6” vore det bästa. LDAC till iOS vore också väldigt trevligt.

För mig hänger det lite på telefonens utformning. Med Galaxy S8 håller jag med om att telefonen blir för långsmal, till den grad att telefonen faktiskt blir mindre bekväm att handskas med. Men andra telefoner som LG G6, Xperia XZ2 med flera har jag inte alls det problemet. Därför inväntar jag att kunna testa ergonomin i designen för kommande flaggskepp som använder 18:9, om telefoner som Oneplus 6 har en mer ergonomisk utformning gör det inget att bildförhållandet är 18:9.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2018-04-16 23:28

Ja inte ska den behöva kosta 14000kr !! Har köpt iPhone sedan den första släpptes. Vågar inte ens räkna ut hur mycket pengar jag bidragit med till Apple. Men med iPhone X, där gick gränsen. Jag skulle vilja ha en Samsung Galaxy som fungerar i Apples värld

Som mycket intresserad fotograf så finns det ingen mobil som når upp till bra bilkvalitet. Och vill man också efterbehandla bilder så måste man ha raw-filer. Dessutom är en mobil en ergonomisk katastrof att hålla i för bildtagning. Nej det enda en mobil kan vara riktigt bra på är musik med hög kvalitet, då snackar jag Flac-filer och DAC processor. Därför blir det en LG V30 snart med schyssta hörlurar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-17 08:20
Ursprungligen av Mackan1984:

Mitt största bekymmer med iPhone X är positionen för power-knappen.
Jag får dagligen radera screenshots, ni som äger denna har ni också det bekymret?
Så min drömmobil är en iPhone X där power-knappen är någon annanstans så man inte råkar trycka på power+volym varje gång man ska släcka skärmen...

Den satt bra från början, på ovansidan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-17 08:34
Ursprungligen av kennethLundgren:

Som mycket intresserad fotograf så finns det ingen mobil som når upp till bra bilkvalitet. Och vill man också efterbehandla bilder så måste man ha raw-filer. Dessutom är en mobil en ergonomisk katastrof att hålla i för bildtagning. Nej det enda en mobil kan vara riktigt bra på är musik med hög kvalitet, då snackar jag Flac-filer och DAC processor. Därför blir det en LG V30 snart med schyssta hörlurar.

RAW kan väl mer eller mindre alla mobiler fota i nu?
Hjälper ju inte kvaliteten på linsen dock

Ursprungligen av Json_81:

RAW kan väl mer eller mindre alla mobiler fota i nu?
Hjälper ju inte kvaliteten på linsen dock

Det hjälper inte heller att bildsensorn är pytteliten. Storleken spelar roll.

Själv har jag svårt för mindre sensorer än APS-C. Så länge det finns kontrast i bilden kan mindre sensorer funka till tex gatufoto och allt det mesta för web i princip. Men när det kommer till detaljer i kontrastlösa saker så börjar det smeta ut. Jisses vad det grisar i granskogar, lövverk, hår, gräs unt so weiter.
Vidare kan man aldrig uppnå ett objektivs karaktär med ett objektiv i ett helt annat format. Vill man ha skärpedjup som en f1.4 så finns det inga genvägar, utom fusk och det blir aldrig bra.

Bluetooth eller wifi är grejjen. Låt mobilen bli sambandscentral istället.
Men drömmen finns ju där ändå. En Summilux i storlek av en Lypsylhatt och en fullformatssensor i 6x8 mm. Främst tror jag efterfrågan är för liten för att det ska hända, sedan kommer priset. Vi är dömda till ett liv av kompromisser...

För ändamålet är jag ändå sjukt nöjd med min iPhone 8. Behöver jag vidvinkel så gör jag en mindre panorama, vill jag zooma så låter jag bli...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-17 10:41

Jag har kommit på vad jag verkligen vill ha på min telefon. Ett elektroniskt linsskydd. Det ska, när kameran startas, försvinna.

Idag jagar tillverkarna allt bättre bildtekniker i sina telefoner. Konsumenterna tackar och bockar samt sätter ett flottigt tumavtryck på linsen...

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-04-30 11:07

Jag skulle också inte kunna leva utan FaceID. Har man väl vant sig skulle det vara svårt att använda sig av tummen igen.

  • Bättre batteritid givetvis

  • Androids flexibilitet med iOS stabilitet och säkerhet

  • En betaltjänst som klarar av både contactless och MST likt Sampung Pay men där du kan knyta vilket betalkort som helst till. Ett plus hade varit om det hade fungerat att knyta E-plånböcker som Paypal till betaltjänsten.

  • Snabbladdning på riktigt

  • En "wallet" där du kan på riktigt ha dina kort digitala. Körkort, medlemskort, pass osv

  • En trådlös dockstation så du kan använda mobilen som en dator på jobbet, hemma, flygplatsen, hotellet. Med en gemensam standard givetvis. Tänk er även en dum laptop som enbart är ett tomt skal med ett tangentbord och en skärm som kan ansluta trådlöst till mobilen om man vill jobba någonstans där det inte finns ett tangentbord och skärm.

Faceid är svårslaget om den var lika snabb som touchid (eller snabbare) samt om vinkeln för avkänningen var sådan att jag kunde låsa upp skärmen med mobilen liggandes på bordet.

En heltäckande skärm till 100%.

En kamera som möjliggör både tele och vidvinkel. F1.4

En röstassistent som fungerar med möjlighet att med tredjepart lära sig nya färdigheter. En röstassistent som inte enbart söker information åt mig utan kan hjälpa mig med mer personliga saker.

En nyskapande springboard där jag slipper appkaos på skärmen.

En fullfjädrad lögndetektor med hjälp av en avancerad truedepth-kamera och machinelearning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-05 14:40

Shut up and take my money!
99 mobilen på 6” låter perfekt

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-05-06 21:58
Ursprungligen av Json_81:

Shut up and take my money!
99 mobilen på 6” låter perfekt

Håller med om första raden, men för mig blir det en 99-4”

Många bra tips.
Men det jag önskar mig utöver de flesta förslagen är att det inte ska vara någon kamerabump!
Och att den inte ska vara så hal så man slipper använda skal.

Hade uppskattat att slippa bära med sig plånbok och nycklar så det hade varit skönt om man kunde löst det samtidigt i den perfekta telefonen.

1
Bevaka tråden