Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport och "vanlig router"...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-16 10:20

Hej!

Ha överseende med mig, är lite rookie här och det är säkert SJUKT enkelt att lösa, har sökt men svårt att hitta vad jag söker...

Har haft en airport express på övervåningen som förlängde time capsule via kabel på nedervåningen, samma nätverk, funkat finfint.

Fick ny router EXTREAM nått från Telia Fiber som jag kopplade in plus mer fart, funkade bra. Men, räcker inte till övervåningen så jag skulle vilja fortsätta använda airport som repeater/förlängare via kabel eller vad det korrekta ordet är för den då.

Visst lirar väl airport med annat märke? Vilka inställningar måste man göra?

Först fortsatte den dela ut internet däruppe under det gamla namnet, lite jobbigt, lästa lite och bytte till SAMMA namn som på nätet här nere, den nya routern. Allt lirar MEN apparaterna hoppar inte flawless emellan upplever jag... gör jag rätt? KAN man göra så här eller måste man köpa en teliarepeater?

Känns som om det fortfarande är två olika nätverk men med samma namn.

Mvh Tobbe

Om du var nöjd innan, varför bytte du till Telias router? Den är bättre än TC, men lirar inte lika bra med AE.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-04-17 08:06

Den byter inte direkt bara för att du är på övervåningen, utan först när signalen från Teliaburken blir för låg. Då börjar den leta efter en annan. Dvs den tar inte automatiskt den starkaste signalen hela tiden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-04-17 10:58
Ursprungligen av kenjon:

Den byter inte direkt bara för att du är på övervåningen, utan först när signalen från Teliaburken blir för låg. Då börjar den leta efter en annan. Dvs den tar inte automatiskt den starkaste signalen hela tiden.

Kanske lite mer förståligt om man säger att den väntar tills att den mottagna signalens styrka måste gå under ett tröskelvärde innan den börja leta igen efter en starkare signal med samma SSID.

1
Bevaka tråden