Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad har aldrig varit så prisvärd

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den vanliga Ipad-modellen i 2018 års utförande bjuder precis på den prestanda, funktionalitet och design som inte alls får oss att ramla av stolen. Men stöd för Apple Pencil är faktiskt en magisk lösning för den som vågar prova.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Linköping
  • 2018-04-17 23:26

Rent objektivt är det precis som det påpekas väldigt mycket man får för pengarna, och jag har alltid sneglat mot Ipads men valt bort dem mot bärbara datorer. Den här enheten väcker dock lite nyfikenhet i mig måste jag säga!

Jag äger själv en tre år gammal Windows 10-laptop i samma prisklass, och den blir sällan använd dels p.g.a dess storlek men också p.g.a batteritiden som knappt når 2 timmar med min användning... det medför ju i sin tur att jag ibland kanske förlorar produktivitet för att jag drar mig för att ta upp den ur väskan och "etablera min arbetsplats", med datormus, laddare etc. Utöver det så är tangentbordet så svampigt och tråkigt på den att bara det avskräcker mig från att skriva något mer omfattande på den.

Med en Ipad hade jag kanske blivit mer spontan på så sätt men då är det ju så otroligt synd att den här modellen inte fick Smart Connector-anslutningen, för då blir det ju likt förbannat så att man måste bära med sig ett externt tangentbord av något slag och "etablera arbetsplatsen" så fort man vill göra något. Å andra sidan kan man ju då välja ett tangentbord man verkligen vill skriva på, inte något som man "tvingas" på med en laptop.

Apple Pencil-funktionaliteten är inte något jag personligen eftersöker då jag som 95:a sedan början av gymnasiet bara har behövt använda handskrift vid diverse prov eller namnunderskrifter, till följd av en gratis MacBook under studietiden. Däremot skulle det säkert vara nyttigt för mig att öva upp och vänja mig vid handskrift igen, även om det så skulle vara genom en Ipad och inte "analogt"

Tack för testet, jag får läsa lite mer och överväga om jag ska downsize:a till en Ipad eller inte!

Jag tycker att det blivit för rörigt med Apples olika Ipad modeller. 2 olika pro modeller samt air och vanliga iPad. Ingen förstår längre vilken som är senaste modellen pågrund av modellernas oklara beteckningar när dom nu blivit så många.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-04-18 11:13
Ursprungligen av laxan96:

Jag tycker att det blivit för rörigt med Apples olika Ipad modeller. 2 olika pro modeller samt air och vanliga iPad. Ingen förstår längre vilken som är senaste modellen pågrund av modellernas oklara beteckningar när dom nu blivit så många.

Air säljs väl inte längre?

Så det finns fyra storlekar att välja på, samtliga är senaste av den storleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-18 11:25

Jag har skrivit det förr, nya iPad är väldigt prisvärd. Nu har jag dessutom köpt en till sonen och priset gjorde att det kändes helt naturligt.

Men, det är priset som är ”outstanding “. Visst är prestandan bra, men prestandan och funktionerna tar inte iPad till en ny nivå. Och det är knappt Pro gör. Men samtidigt är iPad otroligt smidig för barn, som någon form av surfplatta/digital central att ha i soffan och som kompis på olika resor.

Själv har jag en vanlig iPad av förra(2017 eller 5e versionen eller vad vi ska kalla den). Jag använder den 60% i jobb och resten privat. Om nu den gränsen går att definiera. Och dessa 100% är inte särskilt många timmar per vecka.

För att ta ytterligare ett steg framåt skulle vanliga iPad behöva Smart Keyboard, Touch-ID gen. 2 och bättre skärm. Men ändå blir det då bara en bättre variant av nuvarande variant. Ändrar inte grunderna. Med ett pris runt 4000 är det ändå prisvärt. Och priset ger en fingervisning av vad en iPhone borde kosta.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-04-19 08:11

Det här har jag gått och väntat på... eller sonen. Han har sparat pengar till en iPad och nu när den här släpptes så gick den in i budget och med prestandaökning. Det lär bli två hem snart, då den yngre sonen också är i spartagen. Jag skulle gärna sett att Geekbenchdata jämfört med den gamla iPaden och den lilla Pro:n var inkluderet.

Tack för testet

Ursprungligen av andas:

Det här har jag gått och väntat på... eller sonen. Han har sparat pengar till en iPad och nu när den här släpptes så gick den in i budget och med prestandaökning. Det lär bli två hem snart, då den yngre sonen också är i spartagen. Jag skulle gärna sett att Geekbenchdata jämfört med den gamla iPaden och den lilla Pro:n var inkluderet.

Tack för testet

Hoppas din son blir nöjd - vilken färg blir det?

Geekbench-siffror kan vi ordna!

EDIT: Ipad (2017) på väg in till kontoret imorgon, så jag kör Geekbench på den då! Men här är siffror för Ipad Pro 10.5" och nya Ipad.

Ipad 9.7" (2018)
Single-Core Score: 3514 | 3469 | 3447
Multi-Core Score: 5923 | 5916 | 5836
Metal Score: 13631

Ipad Pro 10.5" (2017)
Single-Core Score: 3721 | 3727 | 3902
Multi-Core Score: 8712 | 9336 | 9337
Metal Score: 30009

Som väntat inte några jätteskillnader för single-core, men däremot en rejäl fördel vid multi-core och grafikprestanda.

Senast redigerat 2018-04-19 10:19
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-04-19 14:46

Tack!

Han ska givetvis ha guld, precis som han valde det närmaste han kom till guld när han skulle välja färg i sitt rum ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Hoppas din son blir nöjd - vilken färg blir det?

Geekbench-siffror kan vi ordna!

EDIT: Ipad (2017) på väg in till kontoret imorgon, så jag kör Geekbench på den då! Men här är siffror för Ipad Pro 10.5" och nya Ipad.

Ipad 9.7" (2018)
Single-Core Score: 3514 | 3469 | 3447
Multi-Core Score: 5923 | 5916 | 5836
Metal Score: 13631

Ipad Pro 10.5" (2017)
Single-Core Score: 3721 | 3727 | 3902
Multi-Core Score: 8712 | 9336 | 9337
Metal Score: 30009

Som väntat inte några jätteskillnader för single-core, men däremot en rejäl fördel vid multi-core och grafikprestanda.

  • Medlem
  • 2018-04-19 18:25

Bra artikel och håller med
Verkar vara mycket prisvärd

Vilken tangentbord passar bäst till den om man ska köpa separat? Helst skulle jag vilja ha mus också/ i varje fall till den som har största skärm.

Ursprungligen av laxan96:

Jag tycker att det blivit för rörigt med Apples olika Ipad modeller. 2 olika pro modeller samt air och vanliga iPad. Ingen förstår längre vilken som är senaste modellen pågrund av modellernas oklara beteckningar när dom nu blivit så många.

Håller med dig. Samma sak gäller även för iPhone modellerna också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-20 12:00
Ursprungligen av xms67:

Jag har skrivit det förr, nya iPad är väldigt prisvärd. Nu har jag dessutom köpt en till sonen och priset gjorde att det kändes helt naturligt.

Men, det är priset som är ”outstanding “. Visst är prestandan bra, men prestandan och funktionerna tar inte iPad till en ny nivå. Och det är knappt Pro gör. Men samtidigt är iPad otroligt smidig för barn, som någon form av surfplatta/digital central att ha i soffan och som kompis på olika resor.

Själv har jag en vanlig iPad av förra(2017 eller 5e versionen eller vad vi ska kalla den). Jag använder den 60% i jobb och resten privat. Om nu den gränsen går att definiera. Och dessa 100% är inte särskilt många timmar per vecka.

För att ta ytterligare ett steg framåt skulle vanliga iPad behöva Smart Keyboard, Touch-ID gen. 2 och bättre skärm. Men ändå blir det då bara en bättre variant av nuvarande variant. Ändrar inte grunderna. Med ett pris runt 4000 är det ändå prisvärt. Och priset ger en fingervisning av vad en iPhone borde kosta.

Jag glömde ju det nästan viktigaste. Det jag verkligen saknar på iPad är 3D-Touch.

Ursprungligen av Redaktionen:

Den vanliga Ipad-modellen i 2018 års utförande bjuder precis på den prestanda, funktionalitet och design som inte alls får oss att ramla av stolen. Men stöd för Apple Pencil är faktiskt en magisk lösning för den som vågar prova.

Läs hela artikeln här

En surfplatta utan stereohögtalare är som att köpa en bil utan hjul.

Ursprungligen av xms67:

Jag glömde ju det nästan viktigaste. Det jag verkligen saknar på iPad är 3D-Touch.

Jag har fortfarande inte förstått poängen med det.. Och jag kör iPhone X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-22 14:16
Ursprungligen av Tjosansa:

Jag har fortfarande inte förstått poängen med det.. Och jag kör iPhone X

JAg tycker det är en strålande funktion. Öppnar upp många ny möjligheter. Det jag tycker är absolut bäst är att kunna flytta markören direkt från tangentbordet. Och då man gör det på iPhone så blir det krock i hjärnan när man inte kan göra det på iPAd:en. Men som sagt, finns många olika funktioner som frigörs när man använder det.

Ursprungligen av andas:

Tack!

Han ska givetvis ha guld, precis som han valde det närmaste han kom till guld när han skulle välja färg i sitt rum ?

Perfekt färgval! Har nu också hunnit plocka in Geekbench-siffrorna för Ipad 2017.

Ipad 9.7" (2017)
Single-Core Score: 1817 | 2540 | 2527
Multi-Core Score: 3543 | 4380 | 4383
Metal Score: 10704

Ipad 9.7" (2018)
Single-Core Score: 3514 | 3469 | 3447
Multi-Core Score: 5923 | 5916 | 5836
Metal Score: 13631

Ipad Pro 10.5" (2017)
Single-Core Score: 3721 | 3727 | 3902
Multi-Core Score: 8712 | 9336 | 9337
Metal Score: 30009

Sammanfattningsvis, en hygglig uppdatering av grundprestandan, men framförallt vad gäller multi-core och grafik är Ipad Pro fortfarande i en klass för sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-23 14:41
Ursprungligen av jakobnilsson:

Perfekt färgval! Har nu också hunnit plocka in Geekbench-siffrorna för Ipad 2017.

Ipad 9.7" (2017)
Single-Core Score: 1817 | 2540 | 2527
Multi-Core Score: 3543 | 4380 | 4383
Metal Score: 10704

Ipad 9.7" (2018)
Single-Core Score: 3514 | 3469 | 3447
Multi-Core Score: 5923 | 5916 | 5836
Metal Score: 13631

Ipad Pro 10.5" (2017)
Single-Core Score: 3721 | 3727 | 3902
Multi-Core Score: 8712 | 9336 | 9337
Metal Score: 30009

https://dl.dropbox.com/s/obvzfpdirm0edk4/geekbench.png?dl=0

Sammanfattningsvis, en hygglig uppdatering av grundprestandan, men framförallt vad gäller multi-core och grafik är Ipad Pro fortfarande i en klass för sig.

Passar på att ställa en fråga om dessa mätningar som jag funderat på länge. Vad effekten av bra resultat för Multi-Core blir är inte så svårt att räkna ut. Men vad blir effekten av bra resultat i Singel-Core? Jag tänker att om ett arbete som processorn ska utföra går för segt i Singel-Coreläget så hoppar Multi-Coreläget in och ”fixar till det”. Effekten blir då ökad strömförbrukning. Är det så enkelt? Eller kan datorn ligga kvar och sega i Singel-Core och inte hoppa över till Multi-Core? Dvs att det inte är processen i sig som bedöms utan vilken process processorn kör..? Att man så att säga programmerar vissa processer att bara använda Singel-Core? Blev frågan begriplig?

Ursprungligen av xms67:

Passar på att ställa en fråga om dessa mätningar som jag funderat på länge. Vad effekten av bra resultat för Multi-Core blir är inte så svårt att räkna ut. Men vad blir effekten av bra resultat i Singel-Core? Jag tänker att om ett arbete som processorn ska utföra går för segt i Singel-Coreläget så hoppar Multi-Coreläget in och ”fixar till det”. Effekten blir då ökad strömförbrukning. Är det så enkelt? Eller kan datorn ligga kvar och sega i Singel-Core och inte hoppa över till Multi-Core? Dvs att det inte är processen i sig som bedöms utan vilken process processorn kör..? Att man så att säga programmerar vissa processer att bara använda Singel-Core? Blev frågan begriplig?

Jag kan göra ett försök att svara

Kort svar: det beror på hur duktiga programmakarna är eller om programmet kräver flertrådighet.

Längre (men fortfarande förenklat):
Ett program skalar inte per automatik över flera processorer/kärnor. Vill man dra nytta av flera kärnor kallar man det för att man har concurrency (samtidighet). När man implementerar programmet delar man upp det i flera "arbetare" som vanligtvis utförs i olika trådar. Dessa trådarna drar man sedan igång och låter dem utföra det arbete man kräver av dem i bakgrunden och får dem att rapportera tillbaka till huvudtråden ("appen") när de är klara eller medan de arbetar. Operativsystemet ser till att distribuera dem över det antal processorer/kärnor som finns tillgängliga och att de exekveras "samtidigt". I iOS och macOs kan man använda Dispatch om man vill för att skicka iväg olika arbetsblock. Det finns även POSIX pthread (i exempelvis macOs, BSD, Linux). Under Android kan man använda sig av Javas concurrency.

Att dela upp programmet så här är väldigt vanligt att man gör då man har många eller långa beräkningar att utföra, t.ex. i ett spel eller vid renderingar. Då kan man återgå till att serva användaren och låta bakgrundsaktiviteten göra sitt tills den har nått att meddela.

Den största fallgropen med samtidighet med trådar är att de delar samma minne vilket gör att komplexiteten ökar om trådarna behöver ha tillgång till detta minnet. Man ska inte skriva/läsa till samma minnesadress från flera trådar samtidigt vilket gör att man får introducera spärrar med t.ex. mutex eller semaforer om den funktionalitet som man åberopar från sitt program inte är trådsäkert. Gör man inte det kan man få oväntade resultat eller krascher.

Jag vill påstå att ett högre resultat i Single Core ger mig mer som normalanvändare än Multi Core, om du inte kör massa beräkningstunga program eller spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-04-23 18:18
Ursprungligen av suddgummi:

Jag kan göra ett försök att svara

Kort svar: det beror på hur duktiga programmakarna är eller om programmet kräver flertrådighet.

Längre (men fortfarande förenklat):
Ett program skalar inte per automatik över flera processorer/kärnor. Vill man dra nytta av flera kärnor kallar man det för att man har concurrency (samtidighet). När man implementerar programmet delar man upp det i flera "arbetare" som vanligtvis utförs i olika trådar. Dessa trådarna drar man sedan igång och låter dem utföra det arbete man kräver av dem i bakgrunden och får dem att rapportera tillbaka till huvudtråden ("appen") när de är klara eller medan de arbetar. Operativsystemet ser till att distribuera dem över det antal processorer/kärnor som finns tillgängliga och att de exekveras "samtidigt". I iOS och macOs kan man använda Dispatch om man vill för att skicka iväg olika arbetsblock. Det finns även POSIX pthread (i exempelvis macOs, BSD, Linux). Under Android kan man använda sig av Javas concurrency.

Att dela upp programmet så här är väldigt vanligt att man gör då man har många eller långa beräkningar att utföra, t.ex. i ett spel eller vid renderingar. Då kan man återgå till att serva användaren och låta bakgrundsaktiviteten göra sitt tills den har nått att meddela.

Den största fallgropen med samtidighet med trådar är att de delar samma minne vilket gör att komplexiteten ökar om trådarna behöver ha tillgång till detta minnet. Man ska inte skriva/läsa till samma minnesadress från flera trådar samtidigt vilket gör att man får introducera spärrar med t.ex. mutex eller semaforer om den funktionalitet som man åberopar från sitt program inte är trådsäkert. Gör man inte det kan man få oväntade resultat eller krascher.

Jag vill påstå att ett högre resultat i Single Core ger mig mer som normalanvändare än Multi Core, om du inte kör massa beräkningstunga program eller spel.

Tack för ett intressant och givande svar!

Vad är det som motiverar att man ska köpa iPaden på en Apple Store med tanke på att det är dyrare där?

Ursprungligen av calinou:

Vad är det som motiverar att man ska köpa iPaden på en Apple Store med tanke på att det är dyrare där?

Inget.

Hittar du ett lägre pris på samma modell så är det bara att köpa

Var har du hittat ett lägre pris?

Ursprungligen av BlackSmp:

Inget.

Hittar du ett lägre pris på samma modell så är det bara att köpa

Var har du hittat ett lägre pris?

Sökte via den för en 32 GB. Ska man kanske hellre ha 128?
https://www.pricerunner.se/pl/224-3848216/Sur...

Ursprungligen av calinou:

Sökte via den för en 32 GB. Ska man kanske hellre ha 128?
https://www.pricerunner.se/pl/224-3848216/Sur...

Det beror alldels på vad du ska ha den till men jag tycker att 32 GB blir för tight. 64 vore en sweet spot men den finns ju inte så jag skulle gå på 128.

Var bara försiktig. Det är inte jämförbara Ipads. Du riskerar att jämföra förra generationen med den nya (som klara Apple Pencil). Exempelvis så finns den inte för det angivna priset på NetOnNet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det beror alldels på vad du ska ha den till men jag tycker att 32 GB blir för tight. 64 vore en sweet spot men den finns ju inte så jag skulle gå på 128.

Var bara försiktig. Det är inte jämförbara Ipads. Du riskerar att jämföra förra generationen med den nya (som klara Apple Pencil). Exempelvis så finns den inte för det angivna priset på NetOnNet.

Tack för att du uppmärksammar detta som jag inte hade någon aning om att det ska var 6e generation. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734959. Då är den billigaste nästan i samma prisklass som i Apple Store. Med pennan och fodral och dylikt blir det över 6000 kr. Då har jag inte råd med AppleCare som jag måste kanske ha också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-21 17:19
Ursprungligen av calinou:

Sökte via den för en 32 GB. Ska man kanske hellre ha 128?
https://www.pricerunner.se/pl/224-3848216/Sur...

Om budgeten är begränsad tycker jag definitivt att du ska kolla på 32GB. MEN, som redan skrivits, allt beror ju på vad du ska använda den till.

1
Bevaka tråden