Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lösa problem med "spökbrev" i Google-konto i Mail-applikationen i iOS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag kunde inte hitta något bra svar på detta här, men det kanske finns. Om så är fallet skulle jag vara tacksam för en referens.

I min iPhone 6 så har jag alla mina epostkonton i Apples applikation. Jag är för övrigt överhuvudtaget inte intresserad av att installera några ytterligare Google- eller andra applikationer för min epost.
Den senaste månaden eller så så har helt plötsligt ett av mina Google-konton börjat att permanent visa två olästa meddelanden som inte existerar. I såväl "Alla brev"-lådan som inkorgen för kontot har jag bekräftat att samtliga brev är lästa.
Går man till endera brevlådan så bekräftar Mail att så är fallet, men så fort man går ur den så poppar en etikett som meddelar 2 olästa brev upp och den röda nummerbrickan visar pga detta också semipermanent en tvåa, den dyker upp igen så fort man går ur brevlådan eller lämnar applikationen.

Jag har försökt att alla möjliga lösningar:
1* Stänga av brev för kontot, starta om telefonen (hård och mjuk omstart) och slå på brev för kontot igen
2* Ta bort kontot helt från telefonen, omstart, och därefter lägga till kontot igen.
3* Söka i Googles egna interface efter skumma felflaggade brev.
4* Nyligen gjordes en fullständig fräsch ominstallation av hela systemet på telefonen (pga. något helt annat: problem med TouchID).
Inga av ovanstående lösningsförslag har givit mig nåogn lycka.

Det är värt att notera att även brevlådan Arkiv/"Alla brev" får en 2 olästa-flagga i MacOS (10.12.6), Mail.app (v10.3). Även här är lådan fri från olästa brev. Dock får ej inkorgen flaggan här.

Finns det någon som har några handfasta tips på hur man löser detta?
Det är oerhört irriterande att det konstant ser ut som man fått nya brev när så inte är fallet.

Tack på förhand
//Erik

Loggat in på Gmail på webben och kollat?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Loggat in på Gmail på webben och kollat?

Japp, det var det jag menade med "3* Söka i Googles egna interface efter skumma felflaggade brev.".
Ej heller där fann jag några olästa eller i övrigt märkliga brev.

Ursprungligen av Gandoon:

Japp, det var det jag menade med "3* Söka i Googles egna interface efter skumma felflaggade brev.".
Ej heller där fann jag några olästa eller i övrigt märkliga brev.

Låter helt klart udda. Testat att markera inkorgen och valt ”markera alla som läst”? Om du har en annan enhet, har du samma problem där?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter helt klart udda. Testat att markera inkorgen och valt ”markera alla som läst”? Om du har en annan enhet, har du samma problem där?

Japp, det har jag också gjort. Även markerat alla (över 17000 brev) som olästa, väntat för att få det att stabilisera sig, och därefter åter markerat samtliga som olästa. Detta hjälpte föga.

Exakt samma fenomen på min iPad (där "Alla brev"-katalogen visar 3 istället för 2, men inkorgen visar 2.
På MacOS visar fenomenet sig också (som jag antydde i mitt första inlägg), som att "Alla brev"-katalogen intermittent blinkar till med 2, dock syns inget i inkorgen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-08 05:59

Du verkar ha prövat det mesta. På macOS finns en möjlighet att bygga om brevlådor, men att radera kontot från enheten och sedan lägga in det igen gör ju samma sak (läser in alla brev på nytt från imap-servern)

För att gå vidare, testa att radera det berörda mail-kontot samtidigt från alla dina apple-enheter. Kanske är det inte iphonen som buggar utan t.ex ipaden, och synkar felet till de andra enheterna. Lägg sedan tillvaka mailkontot på en enhet i taget och se när/om spökmailen dyker upp igen.

Ursprungligen av IngoX:

Du verkar ha prövat det mesta. På macOS finns en möjlighet att bygga om brevlådor, men att radera kontot från enheten och sedan lägga in det igen gör ju samma sak (läser in alla brev på nytt från imap-servern)

För att gå vidare, testa att radera det berörda mail-kontot samtidigt från alla dina apple-enheter. Kanske är det inte iphonen som buggar utan t.ex ipaden, och synkar felet till de andra enheterna. Lägg sedan tillvaka mailkontot på en enhet i taget och se när/om spökmailen dyker upp igen.

Jag kan inte tänka mig vad annars jag skulle kunna göra. Det är tveksamt att de andra enheterna har med problemet at göra. Problemet kvarstår även om övriga enheter är offline medan jag raderar och ominstallerar ett konto på någon eller alla. Jag har försökt även med "bygg om" på Macen.
Sökningar på andra håll gör gällande att det inte nödvändigtvis är ett unikt problem. Jag har sett folk rapportera även stora mängder spökbrev, någon hade fler än 90 st. Google själva är inte till mycket hjälp då de endast rekommenderar att man installerar deras egna epostapplikation (som jag inte vill ha, av såväl integritets- som utrymmesskäl).

På Macen > Mail, markera brevlådan och sedan meny Brevlåda > Bygg om.
(Ta fram Aktivitetsfönstret också så ser du att den jobbar)

Hjälper det?

Annars borde det ju funka att göra om brevlådan till IMAP (https://support.google.com/mail/answer/712622...).

Ursprungligen av carlsson:

På Macen > Mail, markera brevlådan och sedan meny Brevlåda > Bygg om.
(Ta fram Aktivitetsfönstret också så ser du att den jobbar)

Hjälper det?

Annars borde det ju funka att göra om brevlådan till IMAP (https://support.google.com/mail/answer/712622...).

Bygga om på MacOS: Redan gjort... Och nej, det funkar inte (åtminstone inte för problemen på iOS-enheterna). Buggen är inget problem på MacOS i alla fall. Om något dycker upp, så är det bara en snabb blinkning i "Arkiv"-lådan, men inga problem i inkorgen.

Gmail på iOS är iofs redan imap med korrekta, men å andra sidan kan man ju prova att göra som på den gamla (onda) tiden och lägga upp som ett rent imap-konto, och inte använda det i iOS inbyggda Google autentiseringssystemet (dvs, lägga upp ett enhetsspecifikt lösen och prova med det, fast då blir man ju av med två-faktorautentiseringen och det är en klar nackdel).

Det funkar inte att gå in på Gmail på webben och söka efter olästa meddelanden i alla mappar då? I sökrutan skriver du "is:unread in:all". Då listar den i precis alla mappar/etiketter du har på Gmail, inklusive spam och papperskorg. Jag litar inte helt på metoden att klicka sig fram till de olästa meddelandena.

Ursprungligen av suddgummi:

Det funkar inte att gå in på Gmail på webben och söka efter olästa meddelanden i alla mappar då? I sökrutan skriver du "is:unread in:all". Då listar den i precis alla mappar/etiketter du har på Gmail, inklusive spam och papperskorg. Jag litar inte helt på metoden att klicka sig fram till de olästa meddelandena.

Hej,
Tack för tipset. Jag provade men hittade bara olästa skräpmeddelanden, och så klart väldigt många dylika.
Utöver dessa är det förvisso sant är att där fanns ett antikt (2015) inlägg i en hangoutsdiskussion, men inte två. Dessutom är det ett nytt fenomen som dykt upp de senaste veckorna. Jag har aldrig sett några dylika "spökbrev" tidigare.

Börjar bli lite tveksam till om det är något lokalt och om det inte faktiskt handlar om någon bugg på Googles sida, då fenomenet verkar börja mattas av och inte dyker upp lika ofta längre.

Jag lär återkomma om jag hittar mer information om, eller om fenomenet fortsätter dyka upp.

Tack för alla tips såhär långt.
//Erik

1
Bevaka tråden