Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gps fungerar inte i app med stegmätare

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har använt stegräknare med GPS i många år. Plötsligt fungerar inte Gps-funktionen. Den noterar var jag är men följer inte min promenad mer än schematiskt.
Först trodde jag det var appen och bytte till en annan, men den fungerar inte heller. Alltså måste det vara i telefonen. Jag har följt en del anvisningar, men det hjälper inte.

Vad innebär "följt en del anvisningar"? Om du berättar vad du har gjort, så blir det lättare att ge tips på andra saker än det du redan har provat.

Kan också vara bra att berätta vilken typ av enhet det handlar om, och vilket operativsystem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "följt en del anvisningar"? Om du berättar vad du har gjort, så blir det lättare att ge tips på andra saker än det du redan har provat.

Kan också vara bra att berätta vilken typ av enhet det handlar om, och vilket operativsystem.

Det är iPhone 6. iOS 11.2.6

Det var anvisningar som app-supporten gav. Typ stänga av telefonen och sätta på igen. Kolla platstjänster. Stänga av och på platstjänster. Bara sånt. Sådant som jag ändå redan hade gjort, ingenting nytt. Förvisso föreslogs att jag skulle rensa cache och jag har försökt hitta hur det skulle gå till men inte lyckats.

Men, när jag stängde av och satte på Platstjänster då fick jag i alla fall den kontakt med GPS som är nu. Men den rör sig inte med mig.

Ursprungligen av webulven:

Det är iPhone 6. iOS 11.2.6.

Varför 11.2.6? Det finns uppdateringar.

Ursprungligen av webulven:

...föreslogs att jag skulle rensa cache och jag har försökt hitta hur det skulle gå till men inte lyckats...

Tar inte många sekunder på Google att hitta länkar till sådana tips.
https://www.google.com/search?q=clear+cache+i...

Men jag tror inte att det hjälper så mycket. Bättre att börja med att följa stegen här, tror jag:
https://www.99.se/forum/t/301416-felsoka-ipho...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför 11.2.6? Det finns uppdateringar.

Tar inte många sekunder på Google att hitta länkar till sådana tips.
https://www.google.com/search?q=clear+cache+i...

Men jag tror inte att det hjälper så mycket. Bättre att börja med att följa stegen här, tror jag:
https://www.99.se/forum/t/301416-felsoka-ipho...

Nä, jag vet, jag sökte på google och hittade bara engelska svar, och min engelska är nästan kvaddad sen jag blev kraftigt överansträngd, så jag redde inte ut det.

Men tack, du länkade så jag hittade en svensk beskrivning och har nu tömt cache, samt följt punkt 1 / 2. Punkt 3 är som den ska. Punkt 4... jag tycker det är läskigt att radera allt, men jag ska göra det när jag kollat om inte GPS kommit igång nu. Det kan ta en stund innan jag hinner. Så jag återkommer - är ytterst tacksam för vägledning.

Nä. Ingen skillnad. Så då blir det att säkerhetskopiera och sedan radera. Återkommer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför 11.2.6? Det finns uppdateringar.

Tar inte många sekunder på Google att hitta länkar till sådana tips.
https://www.google.com/search?q=clear+cache+i...

Men jag tror inte att det hjälper så mycket. Bättre att börja med att följa stegen här, tror jag:
https://www.99.se/forum/t/301416-felsoka-ipho...

Nu har jag gjort allt som ska göras. Jag får sträckan - men inte markering på kartan. Det är konstigt!

  • Medlem
  • Borås
  • 2018-05-14 14:52

Om du testar andra appar med liknande funktionalitet, hur blir det då?

Ursprungligen av Ola:

Om du testar andra appar med liknande funktionalitet, hur blir det då?

Jag upptäckte det med Footstep. När jag inte fick ordning på det där bytte jag till SportsTracker. Samma där. Det var då jag skrev här på 99.se.
Jag tror att det gäller även för hitta.se som brukar visa var man är när man letar efter en adress.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-15 07:05

Har du råkat stänga av platstjänster?
Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster

Ursprungligen av IngoX:

Har du råkat stänga av platstjänster?
Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster

Nej absolut inte. Detta har inte hänt över loppet på några dagar. Utan jag har försökt lösa det sen flera månader tillbaka. Platstjänster är på. Men frågan är om det finns någon annan lurig inställning som man inte tänker på om man inte är superinsatt?

Ursprungligen av webulven:

Nu har jag gjort allt som ska göras...

Vad innebär "allt som ska göras"?

Om vi inte vet vilka steg du faktiskt har genomfört, så är det lite svårt att komma med fler tips.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "allt som ska göras"?

Om vi inte vet vilka steg du faktiskt har genomfört, så är det lite svårt att komma med fler tips.

Jag fick en lista länkad av en person ovanför, jag har gjort alla dom stegen som finns i denna länk. Men inte det sista, lämnat in till verkstad. Det handlar om att starta om, kolla platstjänster, stänga av och på platstjänster, göra håd omstart, att återställa allt, etcetera.

Du har inte svarat på varför du kör kvar i en gammal version (11.2.6).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har inte svarat på varför du kör kvar i en gammal version (11.2.6).

Ah, den frågan har jag missat. I och med nollställ och återkskapande blev den också uppdaterad till 11.3.1

Ack... ingen som vet.... ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-23 08:20

Känner inte till de apparna. Kan du prova en renodlad kart app och se hur din position på kartan visas under förflyttning?
Du har inte berättat vilken inställning du har under platstjänster för aktuell app.
När promenaden sker, är den appen överst? Skärmen av/på? Tillbehör anslutna? Strömsparläge AV?

Ursprungligen av reboot81:

Känner inte till de apparna. Kan du prova en renodlad kart app och se hur din position på kartan visas under förflyttning?
Du har inte berättat vilken inställning du har under platstjänster för aktuell app.
När promenaden sker, är den appen överst? Skärmen av/på? Tillbehör anslutna? Strömsparläge AV?

Hej. Tack.
Jag tror att jag har sagt något om att platstjänster är som de ska.
Det har ju funkat i alla tusen år som jag haft iPhone och sen plötsligt för typ ett halvt år sen slutade det fungera. Jag trodde det var den appen men det är samma med alla appar. Jag får inte heller upp på t ex hitta.se där man kan se sin förflyttning när man letar en adress.

Jag förstår inte fråga om appen är överst när promenaden sker. Skärmen släcks ner mär man inte använder appen men det har aldrig spelat roll. Den funkar ändå. Tillbehör? Finns inga specifikt för detta.

Ursprungligen av webulven:

...platstjänster är som de ska...

När man får frågor, så är det mycket bättre att faktiskt berätta hur inställningen ser ut, vad man har provat, osv.

Det är svårt att bygga vidare med nya tips och råd utifrån sådana vaga svar. Det är mycket möjligt att de "är som de ska". Men vi känner inte dig och din kunskapsnivå. Det finns så många trådar där det framkommer - när det dyker upp lite mer konkreta svar - att man faktiskt inte hade provat allt, eller att inställningen kanske inte var helt korrekt.

Senast redigerat 2018-05-23 10:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När man får frågor, så är det mycket bättre att faktiskt berätta hur inställningen ser ut, vad man har provat, osv.

Det är svårt att bygga vidare med nya tips och råd utifrån sådana vaga svar. Det är mycket möjligt att de "är som de ska". Men vi känner inte dig och din kunskapsnivå. Det finns så många trådar där det framkommer - när det dyker upp lite mer konkreta svar - att man faktiskt inte hade provat allt, eller att inställningen kanske inte var helt korrekt.

Ja jag förstår det men jag tycker att jag här i tråden har svarat på alla de frågorna. Jag har haft iPhone sen 2008 och är ganska van vid den men det tekniska finliret kan trötta ut mig.
Tidigt i denna tråd fick jag tipset att följa en lista med åtgärder och dessa följde jag och felet kvarstår. Förvisso var sista punkten att lämna in till verkstad men det tänker jag inte göra.

Be mig gärna skärmdumpa sådant som kan tydliggöra sånt som ni förstår bättre än mej.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-23 11:03
Ursprungligen av webulven:

Be mig gärna skärmdumpa sådant som kan tydliggöra sånt som ni förstår bättre än mej.

Ja gör det. Sätt i igång och skärmdumpa, ge oss allt, klipp inte bort något.

Ursprungligen av Mija:

Ja gör det. Sätt i igång och skärmdumpa, ge oss allt, klipp inte bort något.

Va? Nu känns det som du skojar med mig. Jag behöver vägledning i vad jag ska skärmdumpa för att ni som kan mer ska kunna göra analys!

Ursprungligen av webulven:

...jag tycker att jag här i tråden har svarat på alla de frågorna...

Nej.

När du säger att platsinställningarna "är som de ska", så kan vi inte vara säkra på att du faktiskt vet hur de ska vara. Vi kan inte ens vara säkra på om du har tittat på rätt ställe.

När du säger att du har "gjort alla stegen", så vet vi inte om du har missat att läsa (och göra) något av stegen. Du har ju redan visat här att du inte läser allt - när du missade frågan om gammal iOS-version.

Därför är det alltid bättre att berätta och visa vad och hur man har gjort, inte bara att man har gjort.

Ursprungligen av webulven:

Va? Nu känns det som du skojar med mig. Jag behöver vägledning i vad jag ska skärmdumpa för att ni som kan mer ska kunna göra analys!

Då säger jag så här:
- Om du faktiskt har gjort alla stegen (inklusive att återställa som ny enhet utan att lägga tillbaka backup)
- Om du är säker på att inställningarna är rätt.
- Om du är säker på att de här apparna faktiskt ska ha den här funktionaliteten.
- Då återstår bara att lämna in den.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

När du säger att platsinställningarna "är som de ska", så kan vi inte vara säkra på att du faktiskt vet hur de ska vara. Vi kan inte ens vara säkra på om du har tittat på rätt ställe.

När du säger att du har "gjort alla stegen", så vet vi inte om du har missat att läsa (och göra) något av stegen. Du har ju redan visat här att du inte läser allt - när du missade frågan om gammal iOS-version.

Därför är det alltid bättre att berätta och visa vad och hur man har gjort, inte bara att man har gjort.

Okej. jag har precis avslutat ett dödsbo så ibland missar jag grejer för att det är för mycket.
Säg vad jag sk skärmdumpa, jag skulle vara tacksam.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-23 15:42
Ursprungligen av webulven:

Det har ju funkat i alla tusen år som jag haft iPhone och sen plötsligt för typ ett halvt år sen slutade det fungera. Jag trodde det var den appen men det är samma med alla appar. Jag får inte heller upp på t ex hitta.se där man kan se sin förflyttning när man letar en adress.

Du nämner att positionering inte heller fungerar på webplatsen Hitta.se

Kan du testa med Apples inbyggda kartapp Kartor? När du trycker på den blå pilen ska kartan centreras över din position som markeras med en blå prick. Om det inte sker fastän du har Integritetsskydd > Platstjänster påslaget skulle jag gissa på ett hårdvarufel.

Ursprungligen av IngoX:

Du nämner att positionering inte heller fungerar på webplatsen Hitta.se

Kan du testa med Apples inbyggda kartapp Kartor? När du trycker på den blå pilen ska kartan centreras över din position som markeras med en blå prick. Om det inte sker fastän du har Integritetsskydd > Platstjänster påslaget skulle jag gissa på ett hårdvarufel.

Kul. Det funkar. Det verkar som att hitta.se funkar nu. Efter ominstalleringen. Lite opålitligt.
Men inte apparna footstep eller SportsTracker.

Appen Hälsa ger km och steg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-24 02:38
Ursprungligen av webulven:

Den noterar var jag är men följer inte min promenad mer än schematiskt.
.

Ursprungligen av webulven:

Säg vad jag sk skärmdumpa, jag skulle vara tacksam.

I inlägg #26, skärmdumpen med inställningar för SportsTracker är ”Bakgrundsupdatering” avstängt och nedtonat. Antagligen har du stängt av under Inställningar > Allmänt > Bakgrundsuppdatering.

Jag tycker appen borde kunna hämta platsinformation från telefonens gps ändå, men helt klart värt att testa om det är detta som orsakar att vissa appar bara registrerar rörelserna ”schematiskt”.

Jag tror Bakgrundsuppdatering av appar bara gäller uppdatering med info från internet (wifi eller mobildata) så att appen är redo med senaste data när den öppnas. Man brukar höra rådet att stänga av Bakgrundsuppdaterig för att spara batteri. Samtidigt är det bra att veta att funktionen Bakgrundsuppdatering är utformad så att appar uppdateras när man ändå är ansluten av annan orsak, för att det ska ske så batterieffektivt som möjligt. Men kanske påverkar det gps-uppdatering också?

Ursprungligen av IngoX:

I inlägg #26, skärmdumpen med inställningar för SportsTracker är ”Bakgrundsupdatering” avstängt och nedtonat. Antagligen har du stängt av under Inställningar > Allmänt > Bakgrundsuppdatering.

Jag tycker appen borde kunna hämta platsinformation från telefonens gps ändå, men helt klart värt att testa om det är detta som orsakar att vissa appar bara registrerar rörelserna ”schematiskt”.

Jag tror Bakgrundsuppdatering av appar bara gäller uppdatering med info från internet (wifi eller mobildata) så att appen är redo med senaste data när den öppnas. Man brukar höra rådet att stänga av Bakgrundsuppdaterig för att spara batteri. Samtidigt är det bra att veta att funktionen Bakgrundsuppdatering är utformad så att appar uppdateras när man ändå är ansluten av annan orsak, för att det ska ske så batterieffektivt som möjligt. Men kanske påverkar det gps-uppdatering också?

Det här lät hoppingivande och logiskt, utifrån att det kan ske någon krock nånstans. Nu har jag testat båda apparna men nej... det blir fortfarande schematisk vägvisning. SportsTracker blev dock bättre i sin visning. Nästan helt rätt. Det är skumt.

Jag vill att den ska funka i skogen.. så man hittar ut igen...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-24 13:54

Så du är alltså i skogen och provar. Tät skog försämrar mottagningen av GPS-signalerna.

Bevaka tråden