Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify ta mig tillbaka, jag ångrar allt!

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mitt musikäventyr är nu över och jag måste välja vilken musiktjänst jag ska behålla – blir det klassens populäraste Spotify eller uppstickaren och finsmakaren Apple Music?

Läs hela artikeln här

Finns det någon mening med att ”råka” glömma? Är i alla fall lite slantar det kostar. Bättre att aktivera Apple Music om du vill prova igen! 100 spänn går att göra mycket roligt för.

Nu finns ju till och med Carpool Kareoke tillgängligt gratis i Apples TV app sedan igår. Källa

#nyhetstips

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-05-13 13:08

Tipset om man har familj eller sambo är ju att köra family abonnemangen, rejält bra faktiskt, 150:-/mån. Så redan om man ”bara” är sambo så spar man 50:-/mån / 600:- per år.

Google Home -> Music

Ursprungligen av Redaktionen:

Mitt musikäventyr är nu över och jag måste välja vilken musiktjänst jag ska behålla – blir det klassens populäraste Spotify eller uppstickaren och finsmakaren Apple Music?

Läs hela artikeln här

När man redan har en Google Home som motivering borde du ju allvarligt överväga Google Music som alternativ också.
Förutom uppenbart väl integrerad med övriga Google-produkter så har den även möjligheten att du tankar upp eventuella udda artister som vägrat strömmande musik och dessutom tyder väldigt mycket på att man som bonus kommer att slippa reklam på Youtube senaste i år...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-05-13 22:44

Musik kvalitet

Jag är lite nyfiken på en detalj som du nämner. Du säger du upplever ljudet som bättre i Apple Music. Gör du detta även om du ändrar på ljudkvalitet i Spotify? Ibland kan ju EQ också ställa till det så att det låter lite bättre i ett annat läge. Har du testat att ändra?

Ursprungligen av what:

Jag är lite nyfiken på en detalj som du nämner.[snap]

Det är många som anser att Apple Music låter bättre än Spotify.

Till exempel What HiFi:
"The 256kbps AAC files on Apple Music’s iCloud library sound more open and involving than Spotify’s 320kbps MP3 streams, and benefit from extra space, subtlety and punch too."
https://www.whathifi.com/features/apple-music...

I slutändan är det subjektivt och frågan är hur stor skillnad det är, och om den skillnaden kanske bara hörs när man sitter i optimal lyssningsposition...?
Men överlag tycker jag personligen att ljudet på AM är behagligare.

Sedan är det att orka byta från Spotify till Apple Music. Alla låtar man sparat på sig i spellistor ska göra om. Kräver tid och energi.
Om det inte finns ett dela alternativ.

Ursprungligen av Redaktionen:

Mitt musikäventyr är nu över och jag måste välja vilken musiktjänst jag ska behålla – blir det klassens populäraste Spotify eller uppstickaren och finsmakaren Apple Music?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-14 10:15
Ursprungligen av what:

Gör du detta även om du ändrar på ljudkvalitet i Spotify? Ibland kan ju EQ också ställa till det så att det låter lite bättre i ett annat läge. Har du testat att ändra?

Ursprungligen av carlsson:

Det är många som anser att Apple Music låter bättre än Spotify.

Till exempel What HiFi:
"The 256kbps AAC files on Apple Music’s iCloud library sound more open and involving than Spotify’s 320kbps MP3 streams, and benefit from extra space, subtlety and punch too."
https://www.whathifi.com/features/apple-music...

I slutändan är det subjektivt och frågan är hur stor skillnad det är, och om den skillnaden kanske bara hörs när man sitter i optimal lyssningsposition...?
Men överlag tycker jag personligen att ljudet på AM är behagligare.

Det är inte alltid siffrorna som bestämmer hur bra något är. Apple har ävan satsas mycket på att "Remastra" och att höja kvaliten på annatvis än bara höja antalet kbps.
Jag tycker att på vissa låtar är skilladen så enorm att Spotify förstör hela nöjet med dem.
Det är ett bra tag sen jag använde Spotify, men jag märker fortfarande ibland skillnad då vänner som använder Spotify spelar samma låtar jag spelar.

iTunes är bedrövligt och jag vill ha möjlighet att spela från Mac och PC så där faller Apple Music bort för min del

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-14 10:45
Ursprungligen av ignostic:

iTunes är bedrövligt och jag vill ha möjlighet att spela från Mac och PC så där faller Apple Music bort för min del

iTunes är ju bäst kan spela ljudet till flera anläggningar. Funkar tyvärr inte från iPhone så man får köra remote.

Som någon som också provat på olika strömningstjänster (Deezer, Spotify, Apple, Google) så måste jag instämma att Spotify gör det bäst - tyvärr är ju deras interface katastrofalt dåligt. Fult, långsamt och bökigt. Huvaligen! Hade de ordnat upp det, eller låtit användarna bygga ett eget, ja då hade jag kunnat se mig använda Spotify även för mina lokala filer.

Tills dess så är det Foobar som gäller.

Ursprungligen av juanito:

iTunes är ju bäst kan spela ljudet till flera anläggningar. Funkar tyvärr inte från iPhone så man får köra remote.

Ja, den funktionen är också det enda bra i hela applikationen. Fast precis som resten av applikationen är även den funktionen fruktansvärt långsam..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-14 14:17

Man kan vända och vrida på ”bästa ljud” hur länge som helst. Jag tycker den stora skillnaden är mellan olika inspelningar av låtar. Vissa inspelningar är magiska, ändra bedrövliga.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-14 14:18
Ursprungligen av ignostic:

Ja, den funktionen är också det enda bra i hela applikationen. Fast precis som resten av applikationen är även den funktionen fruktansvärt långsam..

Eh vad är det som är problemet att byta låt tar en sekund?

Ursprungligen av SweSG:

Finns det någon mening med att ”råka” glömma? Är i alla fall lite slantar det kostar. Bättre att aktivera Apple Music om du vill prova igen! 100 spänn går att göra mycket roligt för.

Att råka glömma gör ju att jag kan använda tjänsten längre. Det där dilemmat "Jag vet att jag BORDE men jag vill egentligen.."

Ursprungligen av TheiPad:

Nu finns ju till och med Carpool Kareoke tillgängligt gratis i Apples TV app sedan igår. Källa

#nyhetstips

Ja, jag såg det undra vad det betyder för programmets framtid om det är något Apple kommer att fortsätta med. Som jag har förstått det har Corden fortsatt med Carpool Karaoke även på sitt program.

Ursprungligen av Basss:

Tipset om man har familj eller sambo är ju att köra family abonnemangen, rejält bra faktiskt, 150:-/mån. Så redan om man ”bara” är sambo så spar man 50:-/mån / 600:- per år.

Det är sant! Jag har ju tyvärr inget av dem men jag och Jakob pratade idag om man kan dela kompisar emellan. Nästa fråga var hur det blir om man har familjedelning med andra, om det funkar eller om det blir helt knas.

Ursprungligen av catellie:

När man redan har en Google Home som motivering borde du ju allvarligt överväga Google Music som alternativ också.
Förutom uppenbart väl integrerad med övriga Google-produkter så har den även möjligheten att du tankar upp eventuella udda artister som vägrat strömmande musik och dessutom tyder väldigt mycket på att man som bonus kommer att slippa reklam på Youtube senaste i år...

Nu blev jag sugen! Det kanske är tjänsten jag ska testa härnäst. Jag har ju testar Deezer i någon vecka, men herregud vad dålig den tjänsten är!

Ursprungligen av what:

Jag är lite nyfiken på en detalj som du nämner. Du säger du upplever ljudet som bättre i Apple Music. Gör du detta även om du ändrar på ljudkvalitet i Spotify? Ibland kan ju EQ också ställa till det så att det låter lite bättre i ett annat läge. Har du testat att ändra?

Ursprungligen av carlsson:

Det är många som anser att Apple Music låter bättre än Spotify.
I slutändan är det subjektivt och frågan är hur stor skillnad det är, och om den skillnaden kanske bara hörs när man sitter i optimal lyssningsposition...?
Men överlag tycker jag personligen att ljudet på AM är behagligare.

Ursprungligen av juanito:

Det är inte alltid siffrorna som bestämmer hur bra något är. Apple har ävan satsas mycket på att "Remastra" och att höja kvaliten på annatvis än bara höja antalet kbps.
Jag tycker att på vissa låtar är skilladen så enorm att Spotify förstör hela nöjet med dem.
Det är ett bra tag sen jag använde Spotify, men jag märker fortfarande ibland skillnad då vänner som använder Spotify spelar samma låtar jag spelar.

Ja jag har testat att byta och brukar ofta spela offline-listor i högsta kvalitet men precis juanito skriver har Apple jobbat mycket med att remastra ljudet. Tycker att det låter mycket rundare och fylligare.

Ursprungligen av Boomerino:

Som någon som också provat på olika strömningstjänster (Deezer, Spotify, Apple, Google) så måste jag instämma att Spotify gör det bäst - tyvärr är ju deras interface katastrofalt dåligt. Fult, långsamt och bökigt. Huvaligen! Hade de ordnat upp det, eller låtit användarna bygga ett eget, ja då hade jag kunnat se mig använda Spotify även för mina lokala filer.

Åh, men då blir jag nyfiken på vad du tycker om Google Music?

Ursprungligen av amandareventlid:

Ja, jag såg det undra vad det betyder för programmets framtid om det är något Apple kommer att fortsätta med. Som jag har förstått det har Corden fortsatt med Carpool Karaoke även på sitt program.

MacWorld säger att det ska komma en säsong 2.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-05-14 19:32
Ursprungligen av amandareventlid:

Det är sant! Jag har ju tyvärr inget av dem men jag och Jakob pratade idag om man kan dela kompisar emellan. Nästa fråga var hur det blir om man har familjedelning med andra, om det funkar eller om det blir helt knas.

Det som är drygt med apples familjedelning är att alla inköp görs via kortet hos den som är ”master” av familjen, så är man polare kan det bli lite jobbigt om folk shoppar loss ofta på App Store.

Fördelen är ju dock att man kan dela på inköpen.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-14 20:23
Ursprungligen av Basss:

Det som är drygt med apples familjedelning är att alla inköp görs via kortet hos den som är ”master” av familjen, så är man polare kan det bli lite jobbigt om folk shoppar loss ofta på App Store.

Fördelen är ju dock att man kan dela på inköpen.

Polare är väl inte familj...

Tidals Hifi-abonnemang är tveklöst bäst tycker jag. Det låter så mycket bättre att jag förskräckt trodde högtalarna/stereon gått sönder innan jag upptäckte att tjejen streamade med Spotify.

Tyvärr verkar Tidal ligga pyrt till, så hoppas någon plockar upp stafettpinnen och erbjuder högupplöst musik.
Bästa med Tidal är att man kan bygga en mediespelare Roon Rock av en Intel Nuc för ca 5-6k som kan mäta sig med spelare i mångdubbla prisklassen.

Att vara något av en audiofil och apple-fan är dock en dålig kombination.

Ursprungligen av juanito:

Eh vad är det som är problemet att byta låt tar en sekund?

Att vänta 1 sekund+ efter varje klick är för mig och många andra ett stort problem

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-15 10:26
Ursprungligen av ignostic:

Att vänta 1 sekund+ efter varje klick är för mig och många andra ett stort problem

Å andrasidan får du automatisk synkning som gör att man inte måste pilla med millisekunder hit och dit, som dessutom kan variera över trådlöst. Blir snabbare då du inte har mer än en ljudutgång påslagen.
Eller tja jag vet inte hur det är om man växlar mellan två trådlösa utgångar, själv kör jag med tråd och en trådlös.

Ursprungligen av Boomerino:

Som någon som också provat på olika strömningstjänster (Deezer, Spotify, Apple, Google) så måste jag instämma att Spotify gör det bäst - tyvärr är ju deras interface katastrofalt dåligt. Fult, långsamt och bökigt. Huvaligen! Hade de ordnat upp det, eller låtit användarna bygga ett eget, ja då hade jag kunnat se mig använda Spotify även för mina lokala filer.

Tills dess så är det Foobar som gäller.
https://i.imgur.com/yLnUtNN.png

Vad är det för skin du har på Foobar? Jag kör VLC nuförtiden:

Annars är det Volumio på en Asus TB som rullar.

Ursprungligen av amandareventlid:

Åh, men då blir jag nyfiken på vad du tycker om Google Music?

Ingen höjdare någonstans! Brist på klient till datorn, och en ganska så funktionsfattig mobilapp. Men nu var det också några år sedan, så det är möjligt att saker förbättrats - eller så är jag bara för petig. Min favoritfunktion var att man kunde ladda upp sin egen musik till deras "moln" för strömning.

Ursprungligen av SweSG:

Vad är det för skin du har på Foobar? Jag kör VLC nuförtiden:
Annars är det Volumio på en Asus TB som rullar.

Det där såg snitsigt ut (om kanske lite för minimalt för egen smak ^^). Jag använder columns ui med egensnickrad layout på Foobar.

Ursprungligen av Boomerino:

Ingen höjdare någonstans! Brist på klient till datorn, och en ganska så funktionsfattig mobilapp. Men nu var det också några år sedan, så det är möjligt att saker förbättrats - eller så är jag bara för petig. Min favoritfunktion var att man kunde ladda upp sin egen musik till deras "moln" för strömning.

Åh, då kanske jag avvaktar lite med den. Såg att Youtube ska få en musiktjänst, om man haft Google Music får också Youtube Music. Hoppas att den appen och tjänsten är bättre. Blev rätt sugen på att prova! Det skulle vara skönt att slippa reklam på Youtube med.

Bevaka tråden