Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta SSD i MAir 2014 hur smidigast

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eksjö
  • 2018-05-13 11:00

Hade varit smidigast att clona den gamla 120GB ssd till den nya 240GB ssd med ccc MEN att hitta någon adapter som passar ligger runt 800-1000kr på nätet.
alternativ2: Time Machine backup och.....hur gör jag sedan.
Försökt läsa mig till om det går att boota och återställa från Time Machine med den nya tomma ssd installerad eller om man måste installera osx via usb eller internet först.

Någon vänlig själ som provat?

Du har alltså en extern disk tillgänglig?

I så fall kan du klona till den, och sen boota från externa disken och återställa till den nya SSDn med carbon copy cloner.

Alternativt gör på samma sätt med time machine. Du får då boota Macen i recovery mode och välja "Restore from Time machine". Så du behöver inte installera macOS först.

Förresten, hur gjorde du för att uppgradera själva SSDn i din Macbook air?

Jag har funderingar på att uppgradera min MBP 2014, och läser just nu denna tråden på Macrumors. Det verkar ju finnas billiga adapters som funkar med de flesta SSDer.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2018-05-13 22:36

Jag vill undvika att köpa en dyr adapter för ett engångsjobb då den bara passar macbook air 2014-2016.
Får bli en time machine recovery istället. Jag köpte en ny dyr 240gb från england om du undrar vad för ssd jag ska byta till.
Har sett att det går köra Samsung M2 diskar med adapter och lite NVME drivisar

1
Bevaka tråden