Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer med kortkommandon

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill man flytta en fil med kortkommando väljer man först Kopiera (CMD+C) och sedan Flytta (CMD+ALT+V).

Varför har man inte Klipp ut (CMD+X) och Klistra in (CMD+V), som är det mest logiska? Har Windows tagit patent på det, eller vad beror det på egentligen....?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-16 08:37

Bra fråga. Lite knöligt/ologiskt att klistra in (flytta) med kringla + alt + V.
Så har det fungerat sedan Lion(?).

Ursprungligen av reboot81:

Bra fråga. Lite knöligt/ologiskt att klistra in (flytta) med kringla + alt + V.
Så har det fungerat sedan Lion(?).

Ja, det tog ett bra tag för Apple att implementera denna ganska självklara funktion... Och man kan ju tycka att de då borde använt sig av CMD+X. Men nåt säger mig att det finns en anledning till det, frågan är vilken...? ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-16 08:59

Om man klipper ut (cmd x) men glömmer att klistra in (cmd v) pga det ringer i telefonen eller nåt annat, vad ska då hända med filen? Soptunnan?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-16 12:11

Jag tycker nog Apples lösning är smartare.

Istället för att bestämma redan när man trycker om filen ska kopieras eller flyttas bestämmer man det när man klistrar in den

Ursprungligen av Json_81:

Jag tycker nog Apples lösning är smartare.

Istället för att bestämma redan när man trycker om filen ska kopieras eller flyttas bestämmer man det när man klistrar in den

Kanske. Har lite svårt att tänka mig att man inte vet det, men okej, det skulle kunna vara en anledning. Men Klipp ut borde i så fall fungera *också*.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-16 14:40
Ursprungligen av carlsson:

Kanske. Har lite svårt att tänka mig att man inte vet det, men okej, det skulle kunna vara en anledning. Men Klipp ut borde i så fall fungera *också*.

Är man van med windowstänk är det ju så, men macOS är ju inte windows.

Du klipper ut filen och det blir strömavbrott/datorn kraschar. Då har du tappat den filen...

Ursprungligen av hummel:

Du klipper ut filen och det blir strömavbrott/datorn kraschar. Då har du tappat den filen...

Filen ligger förstås kvar till dess att man klistrat in den på det nya stället. Man måste ju inte skapa fler problem än vad som behövs...

Snyggast vore som följer:
1. Man väljer Klipp ut; Objektet blir gråmarkerat.
2. Man väljer Klistra in; Objektet tas bort från originalplatsen och läggs in på den nya platsen.
Om man glömmer att klistra in den, eller kopierar något annat, eller något oväntat händer, så avbryts flyttfunktionen och allt är som innan.
Jag tror att det funkar så (men utan gråmarkerat objekt) på Windows, men är inte hundra. Oavsett om man kommer från Windows eller inte så är Klipp ut/Klistra in ett mer universellt beteende än CMD+OPT+V.

Hur som helst, frågan var varför Apple valt att inte använda CMD+X.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-17 17:11

Punkt 2 ska vara Lägg in på den nya platsen, och sedan ta bort från den gamla.

Ursprungligen av carlsson:

Filen ligger förstås kvar till dess att man klistrat in den på det nya stället.

Fast då funkar det ju inte längre på samma sätt som när man klippåklistrar text, så då finns det två sortars "klipp ut" vilket kan bli förvirrande.

Jag minns inte exakt när jag läste om det, det var lääänge sedan, typ tidigt 90-tal gissar jag på, men det ska ha varit en personlig uppfattning från Jobs att cmd x, cmd v för att flytta filer ”Windows styre” bröt metaforen och därför oacceptabel. Vad bevekelsegrunden till det var kommer jag dock aldrig ihåg att jag läste.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fast då funkar det ju inte längre på samma sätt som när man klippåklistrar text, så då finns det två sortars "klipp ut" vilket kan bli förvirrande.

Det är däremot precis så det fungerar i Windows när det gäller filhantering; filen ligger kvar "dimmad" på orginalplatsen ända tills dess att en kopia har skapats på den nya målplatsen och först därefter tas orginalet bort. Om du inte slutför klistra-in-funktionen så ligger orginalet kvar opåverkat.
CTRL+C & CTRL+V funkar alltså på exakt samma sätt som CTRL+X & CTRL+V bortsett från att orginalet tas bort i alt. 2 medan orginalet fortfarande ligger kvar i alt. 1.

Jag som älskar kortkommandon har på snart tio år med OSX privat och Windows på jobbet fortfarande inte lärt mig kortkommandot för att flytta filer i OSX. Istället envisas jag med att kopiera och därefter ta bort orginalet. Asfånigt, men jag har ledsnat på att ödsla tid på att googla fram lösningen varje gång. Jag kanske är rätt gammal och trög ändå

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-18 08:41

Det är väl Alt+Cmd+C......?

Använder numer oftast Yoink när jag ska flytta filer, så smidigt med både mus eller styrplatta.

Annars:
Beroende på dator använder jag antingen mus eller styrplatta och drar filen dit den ska, beroende på om det är inom samma enhet eller mellan två enheter är det olika grunduppförande:

1. Inom samma enhet är grunduppförande att flytta filen, men vill man kopiera den istället så håll in <alt> medan du drar.

2. Mellan två enheter är grundutförandet att kopiera filen, men vill man flytta den istället så håll in <cmd> medan du drar.

3. Vill man skapa en genväg istället så håll ner <alt+cmd> medan du drar.

Punkt ett till tre gäller även för Yoink innan man släpper filen/filerna.

Yoink är väldigt smidigt om du har flera högar med filer från och till olika ställen.

Har önskat <cmd-X> och <cmd-V> för filer sedan min första Mac 2008, då jag innan var inbiten Windows-nörd, men det lär väl aldrig hända, men ska jag vara ärlig så tycker nog jag att kombination med mus och tangentbord är smidigast, har lite svårare att byta ut musen mot styrplatta men funkar ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-18 16:55

Troligen av säkerhetsskäl för att motverka misstag och även för att följa OS X GUI-logik. Kortkommandot blir det omvända för normal kopiering med drag och släpp, där ALT ändrar från flytt till kopia.

Men har man större behov av filhantering än vad Finder erbjuder så är det dags att titta på alternativ:
Path Finder har länge haft stöd för CMD+X + CMD+V. Och det finns även plugins.
Commander One
fman

@CekariYH , Yoink var behändigt, de har gjort ett litet util av Path Finders "släpp-hög".
Yoink

Senast redigerat 2018-05-18 22:35
Ursprungligen av Magnus.K:

Jag minns inte exakt när jag läste om det, det var lääänge sedan, typ tidigt 90-tal gissar jag på, men det ska ha varit en personlig uppfattning från Jobs att cmd x, cmd v för att flytta filer ”Windows styre” bröt metaforen och därför oacceptabel. Vad bevekelsegrunden till det var kommer jag dock aldrig ihåg att jag läste.

Därför att det som du säger bryter mot metaforen "klipp och klistra", det blir som andra redan sagt "markera, kopiera, klistra och radera". Sedan kan det diskuteras om det är bra eller dåligt.

Ursprungligen av iSweden:

Troligen av säkerhetsskäl för att motverka misstag och även för att följa OS X GUI-logik. Kortkommandot blir det omvända för normal kopiering med drag och släpp, där ALT ändrar från flytt till kopia.

Men har man större behov av filhantering än vad Finder erbjuder så är det dags att titta på alternativ:
Path Finder har länge haft stöd för CMD+X + CMD+V. Och det finns även plugins.
Commander One
fman

@CekariYH , Yoink var behändigt, de har gjort ett litet util av Path Finders "släpp-hög".
Yoink

Ja. den är suverän när man ställt in allt rätt, och finns ju alltid där sas.

1
Bevaka tråden