Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google dubblar utrymmet i molnet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google bygger ut sin molntjänst Google Drive, och byter i samma veva namn till Google One. 99 kronor ger nu dubbelt så mycket utrymme.

Läs hela artikeln här

Apples lagringsplaner, för jämförelse:

5 GB: Gratis
50 GB: 9 SEK
200 GB: 29 SEK
2 TB: 89 SEK

Och för god ordnings skull, Microsoft OneDrive:

5 GB: Gratis
50 GB: 16,79 kr/mån

Ursprungligen av pushloop:

Och för god ordnings skull, Microsoft OneDrive:

5 GB: Gratis
50 GB: 16,79 kr/mån

Visst är de dyra för 5 - 50GB. Men om du visar hela prisplanen, som ser ut såhär:

5 GB: Gratis
50 GB: 16,79 kr/mån
1 TB + Office-paketet (1 dator): 64,99 kr/mån
5 TB + Office-paketet (5 datorer): 89,99 kr/mån

så tycker jag de har ett bra erbjudande.

Ursprungligen av Krylovrum:

Visst är de dyra för 5 - 50GB. Men om du visar hela prisplanen, som ser ut såhär:

5 GB: Gratis
50 GB: 16,79 kr/mån
1 TB + Office-paketet (1 dator): 64,99 kr/mån
5 TB + Office-paketet (5 datorer): 89,99 kr/mån

så tycker jag de har ett bra erbjudande.

Om man nu behöver Office, ja. Nu tittade jag enbart på lagring i.o.m att det var vad det handlade om

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-05-16 13:36

Är man intresserad av Microsoft OneDrive så bör man väl välja deras Office 365 Personal-paket som ofta ligger på 200-300 kr. Utöver hela Office-paketet så ingår 1 TB molnlagring. En månadskostnad på 25 kr alltså.

Runt 40TB är la lagom? Så man kan få upp alla sin grejer man vill spara! Finns ingen mening att behöva välja ut skit för att dom är så snåla på lagring. Dyrt som fan blir det också.

Sagt det förut! Ett eget moln är bra skit!

Ursprungligen av ducedo:

Är man intresserad av Microsoft OneDrive så bör man väl välja deras Office 365 Personal-paket som ofta ligger på 200-300 kr. Utöver hela Office-paketet så ingår 1 TB molnlagring. En månadskostnad på 25 kr alltså.

Så segt till OneDrive dock. Jag har aldrig fått någon bra fart till dom.

Såhär ser det ut för mig mellan OneDrive och Google Drive.

OneDrive:

Google Drive:

Laddar upp samma fil.

Edit:

iCloud:

Senast redigerat 2018-05-16 14:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-17 10:12

Google One, OneDrive... Varför gör de så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-17 10:14
Ursprungligen av SweSG:

Såhär ser det ut för mig mellan OneDrive och Google Drive.

En viktig faktor!

Ursprungligen av timofej:

En viktig faktor!

Jo, jag antar att Googles moln ligger över Sverige och dom andras över USA eller nått.

Nu är ju det lite mer pengar men har man 5 google mailkonton så har man obegränsad lagring. Blir typ 400 i månaden..

För mig med 40 tb råfiler så är det toppen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-17 13:32
Ursprungligen av jurassic579:

Nu är ju det lite mer pengar men har man 5 google mailkonton så har man obegränsad lagring. Blir typ 400 i månaden..

För mig med 40 tb råfiler så är det toppen.

40 TB rå fotofiler?!!! Det är ju över en miljon bilder! Men du kanske menade raw filer för video...

Nu har jag hårdkört Googles moln:

Fullt upp på min lina hela tiden nästan. Tyvärr fick jag slut på lagringsutrymme :/

Någon som har en riktig lina att testa med? Skulle vara kul om man kunde gå fullt upp på en 1000 lina!

Blir dock fint:

Ser ut som vanligt med mappar och allt. Kan inte jobba annars med det.

Ursprungligen av timofej:

40 TB rå fotofiler?!!! Det är ju över en miljon bilder! Men du kanske menade raw filer för video...

Nä det är råfiler för stillbild. Rätt högupplösta kameror 20-50 megapixel. Jobbar som fotograf. Dom flesta jobb klockar in på 100-500 gig just nu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2018-11-10 19:17
Ursprungligen av timofej:

40 TB rå fotofiler?!!! Det är ju över en miljon bilder! Men du kanske menade raw filer för video...

Vandrade 3 dagar i fjällen. Var hyfsat konservativ med fotandet för jag hade inte ork att fota hela tiden då vi vandrade rätt många mil. Men fotade ändå upp 100GB+
Hade jag inte haft brist på lagringsutrymme på minneskortet hade jag lätt fotat det dubbla ändå. Behövde rensa efter dag 2 för att kunna fota dag 3.
(Nuförtiden tar en RAW-bild typ 100-200MB.)

Och ska man fota saker i rörelse är det trevligt att fota i burst. Då hamnar man lätt på 10 bilder för en sekund. Det är då över 1GB för "en bild".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-10 19:54
Ursprungligen av Sidde:

Vandrade 3 dagar i fjällen. Var hyfsat konservativ med fotandet för jag hade inte ork att fota hela tiden då vi vandrade rätt många mil. Men fotade ändå upp 100GB+
Hade jag inte haft brist på lagringsutrymme på minneskortet hade jag lätt fotat det dubbla ändå. Behövde rensa efter dag 2 för att kunna fota dag 3.
(Nuförtiden tar en RAW-bild typ 100-200MB.)

Och ska man fota saker i rörelse är det trevligt att fota i burst. Då hamnar man lätt på 10 bilder för en sekund. Det är då över 1GB för "en bild".

Mina råfiler (Nikons 24 Mpx, lossless compression) ligger på strax under 30 MB. Fattar inte hur era filer kan vara så stora. Antagligen är de inte komprimerade. Eller mycket större antal pixlar. Eller både och.

Och av de 10 du tar i burst behåller du väl bara en eller?

Själv tar jag sällan över tusen tagningar under två veckor. Dvs 30 GB. Och behåller kanske en fjärdedel.

Så att för mig skulle 40 TB innebära över en miljon bilder. Eller fyra tusen tvåveckors resor efter gallringen.:-)

Nu har jag fått Google One. Passade på att gå upp på 200GB också. Man får upp lite skit på det i alla fall. Jag är inte så mycket för moln. Gillar clear sky mera. Men bra att lasta av lite skit på!

Går dock fort att fylla, så får snart gå upp några snäpp till. Jag har dock för mycket data för att ens få upp allt. 30TB kostar ju runt 2999 kr/månad. Blir dyrt!

Test med snäppet snabbare lina till Google Drive:

13GB stor fil och ligger runt 500Mbit/s upp hela tiden.

Jag har dock helt fullt på Google Drive nu :/

1
Bevaka tråden