Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säkra är smarta lås?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det blir allt vanligare att byta ut standardlåset i dörren mot ett smart lås, men det finns en del saker som kan vara viktiga att tänka på innan du köper och installerar ditt lås. Vi guidar dig genom låsdjungeln!

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Stöldskyddsföreningen rekommenderar att ett lås ska uppfylla låsklass 3 eller högre, och det är ofta ett krav hos många försäkringsbolag.[/a]

Oftast har du bara krav på godkänt lås som privatperson vid lösöresvärde över 1.000.000kr
då brukar bolaget kräva lås i Skyddklass 1, dvs ett godkänt lås i minst Låsklass 3

Ursprungligen av Redaktionen:

Bra att veta: Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode, kodblockering och automatisk låsning aktiverat så att bara nyckelbricka kan användas för att öppna dörren.

Vilken skillnad det är mellan ny och gammal teknik.

Då:
- Låste du när du lämnade huset?
- Ja.
- Ok bra.

Nu:
- Satte du låset på bortasäkrat läge när du gick?
- Ja.
- Med advanced mode?`
- Japp.
- Kodblockering på?
- Yes.
- Med automatisk låsning aktiverat?
- Ja....
- Har du med dig nyckelbrickan?
- ...........................

Snart öppnar vi dörren med ett chipp som finns i armen. Eller ännu värre: via en app

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-05-16 23:30

En sak ni inte tar upp men som är ganska viktig: Tillåter fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen att man byter lås?

Ursprungligen av Gunnar B:

En sak ni inte tar upp men som är ganska viktig: Tillåter fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen att man byter lås?

Beror nog på vem man frågar.

Ursprungligen av Gunnar B:

En sak ni inte tar upp men som är ganska viktig: Tillåter fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen att man byter lås?

Vi nämner det på slutet, men vi grävde inte i det

Citat:

Om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt bör du även kolla vad som gäller just i din förening eller hos din hyresvärd.

I min värld är det dock märkligt att försäkringsbolagen fortfarande håller sig kvar vid att det ska vara låsning med nyckelbricka och inte kod. Nyckelbrickan kan du tappa precis som en vanlig nyckel medan koden har du i huvudet. En upphittad nyckelbricka som det dessutom står Yale Doorman på innebär ju att det är ganska lätt att leta reda på ett hus i närheten med ett sådant lås på och voilá - öppet.

Använder själv Yale Doorman sedan 4 år tillbaka och är helnöjd men endast med kod, inga tappade nycklar, brickor eller bortglömda koder någon gång. Det blir ju lite märkligt att du ska köpa ett digitalt lås för att slippa nycklar men du "tvingas" ändå bära med dig en liten bricka. Eller är det bara jag som tänker fel?

Ursprungligen av Micke Rehn:

I min värld är det dock märkligt att försäkringsbolagen fortfarande håller sig kvar vid att det ska vara låsning med nyckelbricka och inte kod. Nyckelbrickan kan du tappa precis som en vanlig nyckel medan koden har du i huvudet. En upphittad nyckelbricka som det dessutom står Yale Doorman på innebär ju att det är ganska lätt att leta reda på ett hus i närheten med ett sådant lås på och voilá - öppet.

Använder själv Yale Doorman sedan 4 år tillbaka och är helnöjd men endast med kod, inga tappade nycklar, brickor eller bortglömda koder någon gång. Det blir ju lite märkligt att du ska köpa ett digitalt lås för att slippa nycklar men du "tvingas" ändå bära med dig en liten bricka. Eller är det bara jag som tänker fel?

Jag tänker att du inte tänker fel alls. På ett sätt är det väldigt stor skillnad på vad som är smidigt och bekvämt och vad som är "säkert". I det här fallet verkar det som att SSF är mer oroliga för vad som KAN hända än vad som antagligen kommer hända. Typ att ditt lås ska bli hackat och att taggen på något sätt skulle göra det svårare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-17 09:30
Ursprungligen av Micke Rehn:

I min värld är det dock märkligt att försäkringsbolagen fortfarande håller sig kvar vid att det ska vara låsning med nyckelbricka och inte kod. Nyckelbrickan kan du tappa precis som en vanlig nyckel medan koden har du i huvudet. En upphittad nyckelbricka som det dessutom står Yale Doorman på innebär ju att det är ganska lätt att leta reda på ett hus i närheten med ett sådant lås på och voilá - öppet.

Använder själv Yale Doorman sedan 4 år tillbaka och är helnöjd men endast med kod, inga tappade nycklar, brickor eller bortglömda koder någon gång. Det blir ju lite märkligt att du ska köpa ett digitalt lås för att slippa nycklar men du "tvingas" ändå bära med dig en liten bricka. Eller är det bara jag som tänker fel?

Tanken är nog att man enkelt kan deaktivera en borttappad nyckelbricka. På så sätt är ju nyckelbrickor överlägsna mekaniska nycklar. Jättebra i t.ex. huvudentréer där det finns många personer som måste ha nyckel.

Detta förutsätter ju att det verkligen är enkelt att avregistrera brickor och att det blir gjort pronto. Hur det funkar med egna smarta lås (t.ex. Yale Doorman) har jag ingen aning om.

Ursprungligen av Redaktionen:

Det blir allt vanligare att byta ut standardlåset i dörren mot ett smart lås, men det finns en del saker som kan vara viktiga att tänka på innan du köper och installerar ditt lås. Vi guidar dig genom låsdjungeln!

Läs hela artikeln här

Interesant också vad är det som räknas som "att byta ut standardlåset". I såna lås som tex. Danalock, Glue, Friday då byter man aldrig själva låset utan bara låsvrede på insidan av dörren. Original låset sitter alltid kvar och fungerar exakt på samma sätt. Man läger till bara extra upplåsning möjligheter och teoretisk så påverkar det inte alls hantering av låset för någon utom bara dem som har digital access till låset. Så man tycker om man har ett lås som uppfyller låsklass 3 då borde det inte påverkas genom att "montera till" en Danalock, Glue eller Friday "som tillägg till låset" eftersom jag har svårt att kalla dem för ett riktigt lås snarare en smart motor och dessutom man kommer inte mekaniskt åt låset utifrån mer eller mindre bara för att man har bytt ut ett vrede på insidan av låset.

Ursprungligen av Mariusz:

Interesant också vad är det som räknas som "att byta ut standardlåset". I såna lås som tex. Danalock, Glue, Friday då byter man aldrig själva låset utan bara låsvrede på insidan av dörren. Original låset sitter alltid kvar och fungerar exakt på samma sätt. Man läger till bara extra upplåsning möjligheter och teoretisk så påverkar det inte alls hantering av låset för någon utom bara dem som har digital access till låset. Så man tycker om man har ett lås som uppfyller låsklass 3 då borde det inte påverkas genom att "montera till" en Danalock, Glue eller Friday "som tillägg till låset" eftersom jag har svårt att kalla dem för ett riktigt lås snarare en smart motor och dessutom man kommer inte mekaniskt åt låset utifrån mer eller mindre bara för att man har bytt ut ett vrede på insidan av låset.

När det gäller lås är det inte bara tillgång till låset utifrån som är en faktor. Tjuvar som bryter sig in genom ett fönster ska också ha svårt att ta sig ut genom dörren (med bortasäkert läge på mitt Doorman går det inte att öppna låset inifrån med vredet).

Ursprungligen av Micke Rehn:

I min värld är det dock märkligt att försäkringsbolagen fortfarande håller sig kvar vid att det ska vara låsning med nyckelbricka och inte kod. Nyckelbrickan kan du tappa precis som en vanlig nyckel medan koden har du i huvudet. En upphittad nyckelbricka som det dessutom står Yale Doorman på innebär ju att det är ganska lätt att leta reda på ett hus i närheten med ett sådant lås på och voilá - öppet.

Använder själv Yale Doorman sedan 4 år tillbaka och är helnöjd men endast med kod, inga tappade nycklar, brickor eller bortglömda koder någon gång. Det blir ju lite märkligt att du ska köpa ett digitalt lås för att slippa nycklar men du "tvingas" ändå bära med dig en liten bricka. Eller är det bara jag som tänker fel?

Det kan vara krav på att ha tagg/bricka och kod. Jag får inte kunna låsa upp med bara brickan i alla fall.

Tillägg: när jag tänker efter minns jag inte helt i vilka situationer det gällde. Länge sedan jag läste allt det finstilta och hittar det inte nu.

Senast redigerat 2018-05-17 13:50
Ursprungligen av Ida Blix:

När det gäller lås är det inte bara tillgång till låset utifrån som är en faktor. Tjuvar som bryter sig in genom ett fönster ska också ha svårt att ta sig ut genom dörren (med bortasäkert läge på mitt Doorman går det inte att öppna låset inifrån med vredet).

Självklart håller med Dig, men det är inte det jag menade. Du kanske höjer låsklass med just Doorman, med jag varken höjer eller sänker säkerheten och låsklass på min redan godkänd lås bara genom att använda Danalock, Glue osv... Därför man borde skilja på "riktiga smarta lås" där man byter hela låset och det kan påverka låsklass och dem där man byter bara mekanismen för vrede sen kan jag förstå att man vill kalla alla varianter för "smart lås" med jag översätter det bara som almän beskrivning för vissa funktioner som kanske inte har alltid nånting att göra med låsklassen.

Ursprungligen av Mariusz:

Självklart håller med Dig, men det är inte det jag menade. Du kanske höjer låsklass med just Doorman, med jag varken höjer eller sänker säkerheten och låsklass på min redan godkänd lås bara genom att använda Danalock, Glue osv... Därför man borde skilja på "riktiga smarta lås" där man byter hela låset och det kan påverka låsklass och dem där man byter bara mekanismen för vrede sen kan jag förstå att man vill kalla alla varianter för "smart lås" med jag översätter det bara som almän beskrivning för vissa funktioner som kanske inte har alltid nånting att göra med låsklassen.

Jag funderade mer i banorna om Danalock och likande lås kanske gör det lättare att komma ut inifrån på något sätt. Men är lite för dåligt påläst i hur de fungerar.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag funderade mer i banorna om Danalock och likande lås kanske gör det lättare att komma ut inifrån på något sätt. Men är lite för dåligt påläst i hur de fungerar.

Alla dem fungerar inifrån precis som ett vanlig mekanisk vrede sen har dem olika extra små finneser beroende på vilken av dem vi pratar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-17 14:39
Ursprungligen av Mariusz:

Interesant också vad är det som räknas som "att byta ut standardlåset". I såna lås som tex. Danalock, Glue, Friday då byter man aldrig själva låset utan bara låsvrede på insidan av dörren. Original låset sitter alltid kvar och fungerar exakt på samma sätt. Man läger till bara extra upplåsning möjligheter och teoretisk så påverkar det inte alls hantering av låset för någon utom bara dem som har digital access till låset. Så man tycker om man har ett lås som uppfyller låsklass 3 då borde det inte påverkas genom att "montera till" en Danalock, Glue eller Friday "som tillägg till låset" eftersom jag har svårt att kalla dem för ett riktigt lås snarare en smart motor och dessutom man kommer inte mekaniskt åt låset utifrån mer eller mindre bara för att man har bytt ut ett vrede på insidan av låset.

Den mekaniska säkerheten ändras kanske inte. Men man lägger ju till nya (digitala) sätt att öppna låset som inte fanns innan, så självklart så kan säkerheten förändras till det sämre, beroende på hur pass robust och väldesignad säkerheten i den digitala accessen är.

Hur testas detta av oberoende institut (t.ex. SSF)? Det räcker ju inte att rapa buzzwords (AES, kryptering, signering) utan det gäller ju att verifiera att implementationen verkligen håller.

När hackers hittar på sätt att forcera säkerheten i t.ex. webbservrar så uppdateras SSL/TLS, browsers, etc. Detta sker regelbundet. Hur fungerar detta praktiskt med digitala lås? Ska låsets programvara uppdateras (hur) och ska SSF godkänna även den uppdaterade programvaran?

Jag säger inte att detta är omöjligt men vill visa lite på komplexiteten.

1
Bevaka tråden