Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorspel på mobilen snart möjligt

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nätbaserade spelbutiken Steam är på gång med en app som gör det möjligt att strömma spel från en pc direkt till en mobil, och en betaversion finns nu tillgänglig för Android-mobiler.

Läs hela artikeln här

Jag som köper många av mina spel på Steam ser verkligen fram emot detta ?

Varför vill man spela på en minimal mobilskärm om man är på samma wifi-nätverk som PCn? Det finns säkert en vettig anledning men klockan är alldeles för lite och jag är alldeles för trött, så jag kan inte se den.

Ursprungligen av Sperious:

Varför vill man spela på en minimal mobilskärm om man är på samma wifi-nätverk som PCn? Det finns säkert en vettig anledning men klockan är alldeles för lite och jag är alldeles för trött, så jag kan inte se den.

Hade varit fantastiskt om tekniken fanns när jag var barn. Då spelade jag mycket på mina gameboy men hade jag kunnat köra samma spel då som på datorn hade det varit fantastiskt. Man är väl inte lika kräsen på att det ska vara bekvämt som barn. Köpte en Nintendo switch men den gjorde jag mig av med efter att jag kört igenom mario odysse pga att den var så obekväm i portabelt läge.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-21 10:21
Ursprungligen av Sperious:

Varför vill man spela på en minimal mobilskärm om man är på samma wifi-nätverk som PCn? Det finns säkert en vettig anledning men klockan är alldeles för lite och jag är alldeles för trött, så jag kan inte se den.

En anledning kan säkert vara att alla inte har varsin dator.

Och alla spel är inte tripple A pangare, kan tänka mig att en del kan vara mysiga att sitta och pilla lite med i soffan.

Dåligt. Vad annat kan man säga?

Konstigt att Moonlight Game Streaming tillåts av Apple, det fungerar på samma sätt med skillnaden att du även kan köra över internet men med nackdelen att det bara fungerar med Nvidia grafikkort.

Ursprungligen av Sperious:

Varför vill man spela på en minimal mobilskärm om man är på samma wifi-nätverk som PCn? Det finns säkert en vettig anledning men klockan är alldeles för lite och jag är alldeles för trött, så jag kan inte se den.

Apple TV my friend ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-25 13:41
Ursprungligen av Sperious:

Varför vill man spela på en minimal mobilskärm om man är på samma wifi-nätverk som PCn? Det finns säkert en vettig anledning men klockan är alldeles för lite och jag är alldeles för trött, så jag kan inte se den.

En grej till slog mig, funkar appen likadant som en fysisk steamlink är det ruskigt bra fjärrstyrning.
De appar jag använt/använder för fjärrstyrning så kan man inte se på film, och det är oftast lite trögt/laggigt att styra.
Med steamlinken är det i princip som att sitta vid datorn.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-05-25 13:53

Sjukt besviken

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-05-25 13:59
Ursprungligen av Json_81:

En grej till slog mig, funkar appen likadant som en fysisk steamlink är det ruskigt bra fjärrstyrning.
De appar jag använt/använder för fjärrstyrning så kan man inte se på film, och det är oftast lite trögt/laggigt att styra.
Med steamlinken är det i princip som att sitta vid datorn.

Som jag har förstått det ska det fungera ungefär som en fysisk Steam Link. Jag har tänkt testa på funktionen med min speldator där hemma och Oneplus 6:an jag testar just nu, återkommer med tankar om det nästa vecka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-25 18:34

Skit va dåligt! Kan man anmäla intresse för detta till Apple på något vis?

Jag vet inte om jag är intresserad men vore ju gött att spela på datorn ”i sovrummet”.
Dock så har jag för mycket spel just nu som jag måste köra igenom på Playstation

Ursprungligen av Cancerman:

Apple TV my friend ?

Va?

Ursprungligen av Sperious:

Varför vill man spela på en minimal mobilskärm om man är på samma wifi-nätverk som PCn? Det finns säkert en vettig anledning men klockan är alldeles för lite och jag är alldeles för trött, så jag kan inte se den.

Ursprungligen av Sperious:

Va?

Steam Link appen var ju tänkt att släppas till Apple Tv också, där är det inte minimal mobilskärm.

Ursprungligen av Cancerman:

Steam Link appen var ju tänkt att släppas till Apple Tv också, där är det inte minimal mobilskärm.

Aha! Då fattar jag. För övrigt så förstår jag fortfarande inte varför man skulle vilja spela sina PC-spel på mobilen om man ändå fysiskt befinner sig på samma wifi-nätverk = i närheten av datorn. Hade det fungerat över internet hade det förstås varit väldigt användbart.

Visst, tekniken i sig är intressant och spännande, men den praktiska nyttan av användandet framstår som nästan obefintlig för mig.

Ursprungligen av Sperious:

Aha! Då fattar jag. För övrigt så förstår jag fortfarande inte varför man skulle vilja spela sina PC-spel på mobilen om man ändå fysiskt befinner sig på samma wifi-nätverk = i närheten av datorn. Hade det fungerat över internet hade det förstås varit väldigt användbart.

Visst, tekniken i sig är intressant och spännande, men den praktiska nyttan av användandet framstår som nästan obefintlig för mig.

Med dagens routrar så kan man ju ansluta sig till hemnätverket via internet och borde således också kunna spela på håll. Dock lär inputlags bli ett större bekymmer ?

Ursprungligen av Cancerman:

Med dagens routrar så kan man ju ansluta sig till hemnätverket via internet och borde således också kunna spela på håll. Dock lär inputlags bli ett större bekymmer ?

Jo, precis, låter som problem.

Verkar ju ändå finnas hopp för dom iOS-användare som ser nyttan med tjänsten.

https://9to5mac.com/2018/05/26/phil-schiller-...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-05-27 09:26
Ursprungligen av Sperious:

Aha! Då fattar jag. För övrigt så förstår jag fortfarande inte varför man skulle vilja spela sina PC-spel på mobilen om man ändå fysiskt befinner sig på samma wifi-nätverk = i närheten av datorn. Hade det fungerat över internet hade det förstås varit väldigt användbart.

Visst, tekniken i sig är intressant och spännande, men den praktiska nyttan av användandet framstår som nästan obefintlig för mig.

Det kommer ju till användning för den som har en mediacenter/speldator uppkopplad till tv:n där andra i hushållet kanske vill titta på tv, spela på spelkonsoler, med mera. Det är ju där den fysiska Steam Link-enheten kommit till användning, och det är även där en telefon eller platta skulle kunna komma till nytta. Kanske inte världens största målgrupp, men det är ju trevligt att den får ett alternativ (för Android-användare just nu i alla fall).

Ursprungligen av ekloev:

Det kommer ju till användning för den som har en mediacenter/speldator uppkopplad till tv:n där andra i hushållet kanske vill titta på tv, spela på spelkonsoler, med mera. Det är ju där den fysiska Steam Link-enheten kommit till användning, och det är även där en telefon eller platta skulle kunna komma till nytta. Kanske inte världens största målgrupp, men det är ju trevligt att den får ett alternativ (för Android-användare just nu i alla fall).

Ja, i det fallet kan det förstås finnas en poäng. Och det är klart att det finns en målgrupp, det är bara jag personligen som tycker att den i sig spännande tekniken har en ytterst begränsad praktisk nytta.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-05-28 10:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Skit va dåligt! Kan man anmäla intresse för detta till Apple på något vis?

Apples uttalande om frågan finns på framsidan nu. Tyvärr säger Schiller inget om exakt vad det är i Vavles tjänst som bryter mot Apples riktlinjer för IOS, så det kan potentiellt vara de fundamentala byggstenarna för hur Steam fungerar som är problemet, och då är det inte särskilt sannolikt att de båda parterna kan komma överens. Men jag håller tummarna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-28 11:30

Nu har 99 gjort det igen…

Klickar på:
Apple uttalar sig om Steam Link

Kommer till:
Datorspel på mobilen snart möjligt

Kan ni få ordning på dessa förivrande kors-kopplade trådar / nyheter / what not?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-05-28 11:56
Ursprungligen av Erik.dv:

Nu har 99 gjort det igen…

Klickar på:
Apple uttalar sig om Steam Link

Kommer till:
Datorspel på mobilen snart möjligt

Kan ni få ordning på dessa förivrande kors-kopplade trådar / nyheter / what not?

Det är en pågående diskussion om samma fråga, att Steam kommer till mobiler, att Apple inte godkänner appen på IOS är ju en del av denna diskussion. För alla de som varit deltagande i diskussionen från början blir det en kontinuitet när ny information i frågan blir tillgänglig och vi gör nyhet på det. Klart att man kan ha åsikter om att det är bättre att ha separata trådar för alla dessa nyheter eller ej, men just för den här nyheten gjorde vi bedömningen att det är smidigare att hålla diskussionen i en tråd. Om Apple längre fram släpper in Steam Link i App Store blir deltagare i den här tråden uppmärksammade om det, och det kan ju potentiellt dröja ett tag innan det händer (om det händer).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-28 13:02
Ursprungligen av ekloev:

Det är en pågående diskussion om samma fråga, att Steam kommer till mobiler, att Apple inte godkänner appen på IOS är ju en del av denna diskussion. För alla de som varit deltagande i diskussionen från början blir det en kontinuitet när ny information i frågan blir tillgänglig och vi gör nyhet på det. Klart att man kan ha åsikter om att det är bättre att ha separata trådar för alla dessa nyheter eller ej, men just för den här nyheten gjorde vi bedömningen att det är smidigare att hålla diskussionen i en tråd. Om Apple längre fram släpper in Steam Link i App Store blir deltagare i den här tråden uppmärksammade om det, och det kan ju potentiellt dröja ett tag innan det händer (om det händer).

Jag gillar det, åtminstone sålänge det inte är samma fart på forumet som sweclockers (där det snabbt kan bli 10+ sidor med kommenterar).

Antar att allt handlar om att Apple vill ha sina 30% på köp.
Tror Valve ville att man skulle kunna köpa genom appen utan att ge Apple något och då stoppades det, nu sitter de väl och förhandlar om en lösning.
Valve skulle kunna ta bort möjligheten att köpa i appen och bara kunna spela, så köpen får skötas från en webbsida istället.
Bara för att snuva Apple lite ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-28 17:08
Ursprungligen av ekloev:

Det är en pågående diskussion om samma fråga, att Steam kommer till mobiler, att Apple inte godkänner appen på IOS är ju en del av denna diskussion. För alla de som varit deltagande i diskussionen från början blir det en kontinuitet när ny information i frågan blir tillgänglig och vi gör nyhet på det. Klart att man kan ha åsikter om att det är bättre att ha separata trådar för alla dessa nyheter eller ej, men just för den här nyheten gjorde vi bedömningen att det är smidigare att hålla diskussionen i en tråd. Om Apple längre fram släpper in Steam Link i App Store blir deltagare i den här tråden uppmärksammade om det, och det kan ju potentiellt dröja ett tag innan det händer (om det händer).

Det förstår jag men ni borde visa det på något vis så man vet vilket trådar som sammanstrålar. Ganska förvirrande att komma ut från Konsum när man gick in på ICA… Eller tvärt om, ICA ger en notis om rabatt men jag ska gå till Konsum för att köpa varan…

1
Bevaka tråden