Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan arbetsgivaren se?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-22 08:50

Vi hade en diskussion på jobbet igår om olika former av integritet och säkerhet. En fråga som dök up var om arbetsgivaren kan se vår privata mejl om vi har gmail öppen på datorn. Alltså att man öppnar gmail via webbklienten. Vet någon hur det fungerar? Tänker mig att detta gäller många sidor på nätet. Kan te.x arbetsgivaren se det jag ser om jag är inne på FB? Kan den till och med se mer. Dvs då jag är inloggade kan arbetsgivaren/it-tekniker operera fritt på de sidorna?

En annan fråga var hur mycket arbetsgivaren ser via Good/BlackBerry på telefonen. Öppnas ett fönster in i iPhone den vägen? Den frågan kom från att det på en dialogruta vid installation av BlackBerry sades något om att arbetsgivaren/admin får tillgång till viss information. Om det gäller det just arbetsgivarens program är det ju naturligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-05-22 11:40

Eftersom både dator och nätverk tillhör arbetsgivaren så kan de se allt. Inbilla dig inget annat. Detsamma gäller med tjänstemobilen.

Det krävs rätt mycket för att man ska "se saker" på sina anställdas datorer. Men visst, om man vill så kan man, förutsatt att man lägger ner pengar och tid.

(Större delen av trafiken sker krypterat mellan dator och t ex Gmail, så det är väldigt krångligt att bevaka sina anställda på det sättet.)

Vidare är jag tämligen säker på att det är olagligt att spionera på sina anställda.

Det är nog ett försumbart antal arbetsgivare som tittar på vad du faktiskt gör eller skriver på t.ex Facebook eller Gmail.

Men det är nog fler arbetsgivare som har koll på trafiken, och ser att du tillbringar tid på t.ex. Facebook eller Gmail.

1
Bevaka tråden