Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad önskar du dig till IOS 12

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

WWDC är snart här och då får vi veta mer om Apples planer för nästa version av deras mobila operativssystem – IOS 12. @jakobnilsson och jag pratade lite här alldeles nyss om vad vi önskar oss och blev nyfikna på vad ni går och längtar efter.

Själv hoppas jag mest på att de "börjar om" lite från grunden och släpper en sjukt stabil och fantastisk snabb IOS-version. Jag önskar också att Siri får mycket kärlek (överlag) och att Imessage börjar synka ordentligt över Icloud. Jag vill ha mer gratis utrymme och billigare lagring för dem som ändå vill ha mer i Icloud.

Får se om jag kommer på mer här senare. Hoppas ni har många bra idéer också!

Här är det jag själv mest vill se:

- Stöd för fler användare på åtminstone Ipad
- Särskilt barnläge
- Mörkt läge!
- Mer inställningar i kamera-appen, gärna ett Pro-läge för manuell inställning av bländare, slutartid etc.
- Imessages i Icloud (kom igen nu!)
- Önskelista i App Store igen
- Stöd för AptX och LDAC

  • Medlem
  • 2018-05-23 09:26

Vi kan nog inte förvänta oss allt för mycket ny funktionalitet. Det ryktas att fokus kommer att ligga på stabilitet och prestanda.

https://www.macrumors.com/2018/01/30/apple-to...

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-05-23 09:47
Ursprungligen av Ida Blix:

WWDC är snart här och då får vi veta mer om Apples planer för nästa version av deras mobila operativssystem – IOS 12. @jakobnilsson och jag pratade lite här alldeles nyss om vad vi önskar oss och blev nyfikna på vad ni går och längtar efter.

Själv hoppas jag mest på att de "börjar om" lite från grunden och släpper en sjukt stabil och fantastisk snabb IOS-version. Jag önskar också att Siri får mycket kärlek (överlag) och att Imessage börjar synka ordentligt över Icloud. Jag vill ha mer gratis utrymme och billigare lagring för dem som ändå vill ha mer i Icloud.

Får se om jag kommer på mer här senare. Hoppas ni har många bra idéer också!

-Smartare Siri
-Mörkt tema
-En helt ny utformning på Musik appen
-En ordentlig förbättring av Hem. En avancerad flik för logiska kommandon.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-23 10:00

Samma som vanligt, bort med fåniga restriktioner typ inte ladda ner appar störra än 100MB över mobilnätet och att stänga av internetdelningen efter 90 sekunder.

Och eftersom jag nu har en ipad pro så förbättringar av multitasking och filhantering.

Ursprungligen av The Cat:

-Smartare Siri
-Mörkt tema
-En helt ny utformning på Musik appen
-En ordentlig förbättring av Hem. En avancerad flik för logiska kommandon.

Vad menar du med avancerad flik för logiska kommandon?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2018-05-23 13:53
Ursprungligen av calinou:

Vad menar du med avancerad flik för logiska kommandon?

Kommandon som: And, If, Or, Nor, Not, Nand.

  • Medlem
  • 2018-05-23 15:33

Nya appikoner, bättre design, fler funktioner (framför allt 3D Touch) och smartare Siri. Befintliga funktioner som inte är inbyggda till iOS på iPhone, som exempelvis multitasking. Ett mörkt läge (varför tar det sån tid Apple!?) och bättre stabilitet. Få bort alla buggar nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-24 07:21

En sak som överskuggar allt annat, lägre batterianvändning(Jag har ju fått ett fredagsexemplar av iPhone 7 och har fortfarande mycket bra batterikapacitet, men ändå)! Annars:
- Bättre Siri om det nu tillhör iOS
- Knapp i notiscenter för att parkoppla/aktivera AirPod
- nfc för bluetooth
- aptX
- snabbare

Siri.. Siri.. Siri..

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-05-24 10:25

Möjighet att personligfiera hemskärmen och ha möjlighet att lägga widgets där.

Att det kommer en sån enkel sak som förslag i ios inbyggda tangentbord. Fattar att inte det har kommit. Funkar väl hyfsat med SwiftKey men ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-24 12:24

1 Fri från att måste vara uppkoplad till ett wifi nät och ändå ha all funktionalitet mellan enheterna. De får gärna komunicera med varandra via wifi och bluetooth likt airdrop. Jag bara vill slippa att vara tvungen att ha dem specifikt uppkopplade till ett wifi för att kunna dela samt ladda ner data.

2 Siri är inte speciellt användbart, samt att hon måste förstå namn på fler än ett språk. Ortsnamn, och person namn. Hon måste bli multilingual.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-05-24 13:02

Notis-synk

Ursprungligen av juanito:

2 Siri är inte speciellt användbart, samt att hon måste förstå namn på fler än ett språk. Ortsnamn, och person namn. Hon måste bli multilingual.

Håller jag helt med på, och inte bara förstå utan också uttala namn på personer och orter/vägar/platser etc.
Ta Kartor appen tex, man fattar inte var man är ibland när Siri meddelar

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-24 15:19
Ursprungligen av CekariYH:

Håller jag helt med på, och inte bara förstå utan också uttala namn på personer och orter/vägar/platser etc.
Ta Kartor appen tex, man fattar inte var man är ibland när Siri meddelar

Jo, men det räcker ju inte med att man får Siri på flera språk. Problemet är att de måste kunna mixa. T.ex. ha engelska som huvudspråk, men sedan även klara t.ex. Svenska och Finska.

Ursprungligen av juanito:

Jo, men det räcker ju inte med att man får Siri på flera språk. Problemet är att de måste kunna mixa. T.ex. ha engelska som huvudspråk, men sedan även klara t.ex. Svenska och Finska.

Precis så vore ju perfekt, men nog väl svårt att implementera tror jag.

Att kunna använda telefonen fullt ut utan att vara beroende av wifi hade varit guld!
Som tex att ladda ner vad som via mobilnätet.
Kommunicera mellan enheterna.

Och jag vill placera apparna likt på Android.

För min del:

  • Group FaceTime samtal

  • FaceTime Audio till SIP-telefon

  • Mer intelligent Siri

  • Fleranvändarinloggning på iPad

  • iMessage i iCloud

  • Gästkonto på både iPhone och iPad (när man tillfälligt lånar ut en till vän eller sitt barn)

Jag vill ha tillbaka möjligheten att kunna ”se” Mac adresser i nätverk, med appar som Fing och Net Analyzer.

Förbannat irriterande att mötas av meddelandet ”Since iOS11 apps can not access MAC adresses in the ARP table. As result, MAC adresses, vendor name and custom names can not be shown for scanned devices”
Därav anledningen till att jag ligger kvar på iOS 10.3.3 på min iPhone. Ipaden har jag tyvärr nedgraderat till iOS 11.3.1.

Ursprungligen av Raxxor:

Jag vill ha tillbaka möjligheten att kunna ”se” Mac adresser i nätverk, med appar som Fing och Net Analyzer.

Förbannat irriterande att mötas av meddelandet ”Since iOS11 apps can not access MAC adresses in the ARP table. As result, MAC adresses, vendor name and custom names can not be shown for scanned devices”
Därav anledningen till att jag ligger kvar på iOS 10.3.3 på min iPhone. Ipaden har jag tyvärr nedgraderat till iOS 11.3.1.

Jag tror det hänger i hop med att på senare iOS och iOS hårdvara scramlar man MAC adresserna slumpmässigt för att försvåra spårningen (identifieringen). Så funktionen blir på det viset överflödigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-24 19:37
Ursprungligen av CekariYH:

Precis så vore ju perfekt, men nog väl svårt att implementera tror jag.

OSX hade åt minstone fram till version 10.4 en multilingual funktion för rättstavning. Visserligen ingen gramatik koll. Man kunde gott blanda 4 språk i en enda mening.
Inte alls svårt skulle jag tro, lite god för planering bara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-05-24 21:24
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror det hänger i hop med att på senare iOS och iOS hårdvara scramlar man MAC adresserna slumpmässigt för att försvåra spårningen (identifieringen). Så funktionen blir på det viset överflödigt...

Nästan så, tror jag. Det är så länge som enheten inte har anslutit till en accesspunkt som det gäller. Likaså hos Android. Men när du väl har anslutit så är det med din riktiga adress. Rekommenderar läsning om Västerås eller Eskilstuna som ville stadsplanera baserat på gångmönster (beteendet) hos invånarna. Dock sa DI nej och hävdade integritetsintrång. Dock hade redan iOS och Android redan bytt till slumpade adresser... Lite för sent och lite för kort!

Ursprungligen av juanito:

OSX hade åt minstone fram till version 10.4 en multilingual funktion för rättstavning. Visserligen ingen gramatik koll. Man kunde gott blanda 4 språk i en enda mening.
Inte alls svårt skulle jag tro, lite god för planering bara.

Nu tänkte jag inte på språkblandning i allmänhet utan just namn, orter, personer, "gator och torg" mm

Smartare Siri och snabbmeny för bluetooth sen är allt annat bonus.

Jag vill kunna välja WiFi nätverk i Kontrollcenter.

Inte för att jag tror att det någonsin kommer hända. Men vore trevligt om min gamla iPad mini (1 gen) fick en liten uppdatering så den nya batterihanteringen kommer till den också..!

Som jag använder den idag (30-40min per dag) så laddar jag den knappt 1gång varje månad, men den är seg som sirap!
Skulle hellre behöva ladda den oftare, men att den blev lite snabbare!
Just nu så kan man öppna safari, och skriva en hel webbadress och trycka ”OK” och vänta medans bokstäverna sakta fylls i eftersom.. :/

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-25 10:31
Ursprungligen av rosen888:

Som jag använder den idag (30-40min per dag) så laddar jag den knappt 1gång varje månad, men den är seg som sirap! Skulle hellre behöva ladda den oftare, men att den blev lite snabbare!

Du är väl vuxen nog att bestämma själv när du vill ladda, gör det oftare bara, det är inget att gå runt och fundera över.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-05-25 12:17
Ursprungligen av CekariYH:

Nu tänkte jag inte på språkblandning i allmänhet utan just namn, orter, personer, "gator och torg" mm

För det måste språken blandas, annars så kan man inte uttala ett ortsnamn korrekt.

E.g. Anta du är i tjockholm och vill köra till kuusamo i finland.

Då vill du ju uttala ortsnamnet korrekt. Istället för en svensk talande ska uttala det som Kusamo men engelsktalande som typ qsamo.

Blir ju inte rätt om siri inte kan blanda språken och känna igen dem som de är. Självklart kan man ju inte blanda alla världens språk, men det kunde vara en inställningssak vilka språk det ska gälla. Samt vilket är huvudspråket.

Edit ett litet logiskt snedsteg

Det gamla vanliga: automatisk sortering av appar efter olika kategorier som tex alfabetisk ordning.

Annars vore LDAC och AptX kul att få.

Bevaka tråden