Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad pro 10.5 eller 12.9 för fotoredigering

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-23 10:08

Hej.
Min åtta år gamla MBP 13" kommer få pensionera sig snart (läs när nya versioner av iPad pro släpps).
Använder min MBP idag till att skriva lite minnesanteckningar i BRFen, fotoredigering(mest av tiden) och allmän surf.
Tanken är att iPad Pro ska ta denna plats.
Penna och Apples tangentbordsskal är givna tillbehör men jag är osäker på om jag ska välja 10.5 eller 12.9.

Ni som har någon av dessa enheter, vilka för-och nackdelar ser ni med respektive enhet?

12,9" är stooor, tycker jag.
Kläm och känn på båda är mitt förslag.

Funktionsmässigt duger båda lika fint.

Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
Min åtta år gamla MBP 13" kommer få pensionera sig snart (läs när nya versioner av iPad pro släpps).
Använder min MBP idag till att skriva lite minnesanteckningar i BRFen, fotoredigering(mest av tiden) och allmän surf.
Tanken är att iPad Pro ska ta denna plats.
Penna och Apples tangentbordsskal är givna tillbehör men jag är osäker på om jag ska välja 10.5 eller 12.9.

Ni som har någon av dessa enheter, vilka för-och nackdelar ser ni med respektive enhet?

Jag håller med @keptang. Försöka känna på dem. Jag tycker också att 12,9:an är på tok för stor. Älskar 10,5-tummaren, den följer oftast med mig "överallt".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-23 12:25

Tycker oftast inte 12,9" är för stor, men de gånger jag sitter och läser något och håller med en hand hade 10,5" varit smidigare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-05-23 14:52

Jag har också gjort ett kläm-och-känn-test inne i en butik för att se om vilken av 10.5" eller 12.9" som jag skulle välja. Mitt behov var att kunna ersätta en anteckningsbok i A4-storlek i papper. Vid tillfället upplevde jag att 12.9" var för stor, så jag valde 10.9". Men som allt handlar det om tillvänjning. Så efter några månader hade säkert 12.9" varit alldeles lagom... Just det - efter en tid.
Men det stora vinsten med pappersblock och handskrivna anteckningar har uteblivit. Dock tror jag på diktamen och Apples taligenkänning. Den är ruggigt effektiv, exakt och snabb. Alltså kommer jag att (i enskilt rum!) sitta och läsa in mina anteckningar. Då blir dom sökbara, vilket var målet. Att köra OCR fungerar dåligt - även med appar som klarar svenska tecken. Inte handskrift, bara maskinskrift är min erfarenhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-24 08:56

Tack för svar.
Får la klämma på dem på lunchen.
Spontant känns 12,9 bättre än 10,5 för bildredigering, samtidigt som jag snabbredigerar mycket på min iPhone 7 idag.
Kanske överskattar nyttan av skärmens storlek.
Återkommer när jag testat dem.

Behåll MBP och köp iPad pro

Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
Min åtta år gamla MBP 13" kommer få pensionera sig snart (läs när nya versioner av iPad pro släpps).
Använder min MBP idag till att skriva lite minnesanteckningar i BRFen, fotoredigering(mest av tiden) och allmän surf.
Tanken är att iPad Pro ska ta denna plats.
Penna och Apples tangentbordsskal är givna tillbehör men jag är osäker på om jag ska välja 10.5 eller 12.9.

Ni som har någon av dessa enheter, vilka för-och nackdelar ser ni med respektive enhet?

Jag håller med om att skillnaderna är små mellan 12,9 respektive 10,5, (och 9,7 som jag har) Det som jag skulle lägga vikt vid val av platta är tillgänglig yta för redigering. Paneler för verktyg mm tar plats och oftast men inte alltid är de proportionella till ytan.
Kolla på Youtube hur specifika program fungerar på olika stora iPad, glöm inte att jämföra med MBP 13 som du är van vid, du kanske ändå vill ha en desktop när du är klar med utvärderingen.

Den största glädjen med iPad Pro för mig är Apple pencil + Astropad standard + iMac = De tillsammans gör att jag kan redigera PS/LR etc på iMac via iPad som en ritplatta av bästa sort. rekommenderas ! Jag kommer inte dumpa iMac för en större iPad pro utan kombinerar det bästa av två ekosystem.
kolla Astropad

  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-05-28 11:56
Ursprungligen av nollåtta:

Jag håller med om att skillnaderna är små mellan 12,9 respektive 10,5, (och 9,7 som jag har) Det som jag skulle lägga vikt vid val av platta är tillgänglig yta för redigering. Paneler för verktyg mm tar plats och oftast men inte alltid är de proportionella till ytan.
Kolla på Youtube hur specifika program fungerar på olika stora iPad, glöm inte att jämföra med MBP 13 som du är van vid, du kanske ändå vill ha en desktop när du är klar med utvärderingen.

Den största glädjen med iPad Pro för mig är Apple pencil + Astropad standard + iMac = De tillsammans gör att jag kan redigera PS/LR etc på iMac via iPad som en ritplatta av bästa sort. rekommenderas ! Jag kommer inte dumpa iMac för en större iPad pro utan kombinerar det bästa av två ekosystem.
kolla Astropad

Jag har kört iPad Pro ända sedan den lanserades, uppgraderat till senaste versionen och är väldigt nöjd. Version 2 har faktiskt ännu bättre färgåtergivning än någonsin. Apple Pencil gör även alla jobb mer individuella och jag upptäcker ibland tack vare pennan att det blir mer intuitiva lösningar jag kommer på av bara farten.

Men är det stora krav på bildåtergivning är en riktigt stor skärm oslagbar.
En platta hamnar lätt i belysningsmiljöer som inte alltid är ”optimala”.

Därför har jag en stationär Mac Pro med stor skärm för de jobben.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-28 13:25
Ursprungligen av oqvist:

Jag har kört iPad Pro ända sedan den lanserades, uppgraderat till senaste versionen och är väldigt nöjd. Version 2 har faktiskt ännu bättre färgåtergivning än någonsin. Apple Pencil gör även alla jobb mer individuella och jag upptäcker ibland tack vare pennan att det blir mer intuitiva lösningar jag kommer på av bara farten.

Men är det stora krav på bildåtergivning är en riktigt stor skärm oslagbar.
En platta hamnar lätt i belysningsmiljöer som inte alltid är ”optimala”.

Därför har jag en stationär Mac Pro med stor skärm för de jobben.

Gott, vilken storlek har du på din iPad Pro, 10,5 eller 12,9?
För mig räcker 13" gott och väl idag för redigering, är enbart hobbyfotograf.

Senast redigerat 2018-05-28 16:57
  • Medlem
  • Västerås
  • 2018-05-28 13:47
Ursprungligen av bjorsi:

Gott, vilken storlek har du på din iPad Pro, 10,5 eller 12,9?
För mig räcker 13" gått och väl idag för redigering, är enbart hobbyfotograf.

12,9 är den jag arbetar med oftast.

PS och LR för iPad klarar väl fortfarande bara av att hantera JPG-filer? Vilket format fotar du i?
Jag skulle inte byta datorn mot en iPad om målet är att redigera bilder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-29 09:16
Ursprungligen av Hjördiz:

PS och LR för iPad klarar väl fortfarande bara av att hantera JPG-filer? Vilket format fotar du i?
Jag skulle inte byta datorn mot en iPad om målet är att redigera bilder.

Vem har sagt att jag ska använda mig av PS och LR (som jag förövrigt tror klarar RAW på iPad, kan ha fel)?
https://www.imore.com/how-import-your-dslr-or-other-cameras-photos-your-iphone-or-ipad
Affinity photo klarar att redigera RAW på iPad, betydligt billigare än LR och PS.

Ursprungligen av bjorsi:

Ni som har någon av dessa enheter, vilka för-och nackdelar ser ni med respektive enhet?

Den enda skillnaden jag ser (förutom själva storleken) är vilket UI den använder för split view. På den lilla ser apparna ut som iPhone-appar eftersom de blir för små.

Annars är det bara att välja den storleken som känns mest bekväm för dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-08 12:19

Var och klämde och kände på 10.5 och 12.9 i onsdags.
12.9 kändes mer nätt än vad jag trodde så det får bli en sådan när uppdaterad hårdvara kommer.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2018-06-08 15:36

Det gör du rätt i. 12.9 hade jag också valt, såhär i efterhand. Sysslar mycket med foto redigering / illustration.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 10:53

Nu drar jag liv i denna tråd igen :).

Hämtade igår ut iPad Pro 12,9 med penna och tangentbordsfodral.
Till min fundering: hur överföra bilder på smartast sätt från min Nikon D7000 till iPad Pro?
SD-kortsläsare med USB-C, SD-kort med wifi-funktion eller annan för mig okänd lösning?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-11-09 18:10
Ursprungligen av bjorsi:

Nu drar jag liv i denna tråd igen :).

Hämtade igår ut iPad Pro 12,9 med penna och tangentbordsfodral.
Till min fundering: hur överföra bilder på smartast sätt från min Nikon D7000 till iPad Pro?
SD-kortsläsare med USB-C, SD-kort med wifi-funktion eller annan för mig okänd lösning?

Du har gjort samma val som jag, men jag har inte fått min än. Har haft den mindre tidigare men en kompis valde12.9 och jag såg snabbt att jag valde fel, så nu rättar jag till det med den nya modellen.
Har redan med min 10.5 ersatt min MacBook på resor med iPad. Är så mycket enklare och bättre kontroll över redigering av Raw bilder. Lt har blivit så mycket bättre på iPad, selektiva bearbetningar är en dröm att göra med pennan.
Det negativa är att importen från kamera och minneskort är bökigt och man måste gå över Bilder, ska finnas en Siri genväg som tar bort från Bilder när man gjort importen till LT, inte provat men ska testa när min 12.9 kommer.
Nästa år kommer uppdateringen av PS så man kan använda lager på iPad, då lär man inte sakna datorn på resorna.

För min verksamhet lär jag kunna ersätta min dator till 75% med iPad Pro. Det som jag är nyfiken på är att kunna koppla upp min iPad på extern skärm,typ en 4K.

Tror inte du blir missnöjd med din iPad när det gäller att redigera bilder

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-11-09 23:07
Ursprungligen av bjorsi:

Nu drar jag liv i denna tråd igen :).

Hämtade igår ut iPad Pro 12,9 med penna och tangentbordsfodral.
Till min fundering: hur överföra bilder på smartast sätt från min Nikon D7000 till iPad Pro?
SD-kortsläsare med USB-C, SD-kort med wifi-funktion eller annan för mig okänd lösning?

Nu vet jag inte hur många bilder du jobbar med samtidigt men en kortläsare till ipaden är ju garanterat det snabbaste sättet.
Vad gäller Siri-genvägen så är det Adobe själva som ska ha skapat den som importerar bilderna till Lightroom och sen slänger bilderna som mellanlandar i appen Bilder. Men de verkar inte ha släppt den genvägen än?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-26 12:49

Blev en kortläsare USB-C --> SD.
En annan grej kring fotoredigering på iPad Pro;
Korrigera vitbalans i Bilder appen på iPad Pro, jag hittar inte denna möjlighet, det går i Bilder på MacOS. Har jag missat något?
Jag använder mig mestadels av Affinity Photo nu men dunkade iväg detta till Apple:
Hi.
In Photos app on MacOS user can edit white balance in RAW photos with a slider.
In Photos app on iOS I can't find that kind of tools for adjustment. There are presets that changes white balance but no slider for that.
Editing white balance i RAW photos is a key function.

Ursprungligen av EnDumEn:

Nu vet jag inte hur många bilder du jobbar med samtidigt men en kortläsare till ipaden är ju garanterat det snabbaste sättet.
Vad gäller Siri-genvägen så är det Adobe själva som ska ha skapat den som importerar bilderna till Lightroom och sen slänger bilderna som mellanlandar i appen Bilder. Men de verkar inte ha släppt den genvägen än?

Jag hittar denna genvägen som ska fungera enligt användare på Reddit. Ska testa den själv alldeles strax så får återkomma om den gör vad den ska

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-11-27 09:09
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag hittar denna genvägen som ska fungera enligt användare på Reddit. Ska testa den själv alldeles strax så får återkomma om den gör vad den ska

Var hittade du den på Reddit? Testade den igår men den verkar hänga sig. Inget händer.
Är ingen expert på genvägar så jag förstår inte vad som kan vara galet. Får väl försöka lära mig:-)

Ursprungligen av Choke55:

Var hittade du den på Reddit? Testade den igår men den verkar hänga sig. Inget händer.
Är ingen expert på genvägar så jag förstår inte vad som kan vara galet. Får väl försöka lära mig:-)

Det låter ju inget vidare att den hänger sig, jag har inte hunnit testa den än, men ska göra idag. Har inte Reddit-länken just nu tyvärr, men återkommer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-22 17:40

Här kommer en liten minirecension av min 1,5 månad med iPad Pro 12,9:
Jag saknar inte min MacBook Pro det minsta! Dokumenthanteringen (skriva protokoll i BRFen plus hantera lite anslag för trapphusen) fungerar den perfekt till. Jag trodde att jag skulle sakna touchpad/mus men kombinationen tangentbord med touchskärm fungerar långt över förväntan (min tidigare erfarenhet av sådan hantering är en Lenovo-PC med touchskärm).
Batteritiden är väldigt trevlig, en iPad Pro laddar inte alls ur lika fort som en MacBook Pro gör om den ligger i ”viloläge”.
Den lägre vikten gör att man ibland glömmer bort att man har den i ryggsäcken.

Det primära jag köpte den för var fotoredigering. Jag använder mig av Affinity Photo och jag måste säga att jag sjukt imponerad av appen. Ja, Affinity photo är inte Photoshop men jag tror att 95% av alla som använder sig av Photoshop gott skulle klara sig med Affinity Photo.
Jag har mitt bildbibliotek på iCloud, nya RAW-bilder jag tar med min nikon lägger jag in i Photos/Bilder. Sedan väljer jag vilka bilder jag vill importera till Affinity och sköter redigeringen där. Apple Pencil använder jag till fotoredigeringen, annars har jag inte funnit så mycket användning av den.

Någon med tips på vad man kan använda pennan till?

  • Medlem
  • 2018-12-22 19:31
Ursprungligen av bjorsi:

Någon med tips på vad man kan använda pennan till?

När man står i köket med kladdiga fingrar och ska skrolla fram till nästa steg i receptet. Då är pennan bra att ha.

1
Bevaka tråden