Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2018: Rykten och förhoppningar

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äntligen dags för årets mjukvarufest! Vad tror ni om årets WWDC, blir det fullt av spännande nyheter eller en trist besvikelse?

Tycker att de rykten som cirkulerat varit ovanligt få i år, och det främsta är väl att IOS 12 primärt kommer att handla om finputsningar samt stabilitet snarare än många nya funktioner. Det är välkommet tycker jag, även om jag är helt säker på att det kommer bli lite helt nytt också - vad ska de annars visa på keynote-sliden liksom?

När det gäller Mac OS, Watch OS och TV OS är det ännu mindre förhandssnack. Jag hoppas på stora förbättringar här, särskilt Mac OS skulle behöva lite ordentlig kärlek - det har dock ryktats om en uppdaterad Mac App Store vilket verkligen vore på tiden! Ständig önskefunktion är också en ny musik-app och pension för Itunes.

Jag använder knappt min Apple Watch idag, och hoppas på en större revision av systemet som ger ännu mer fokus på de appar jag faktiskt använder, och inte minst möjligheten att själv utforma urtavlor och komplikationer.

Hårdvara
Tror ni det blir någon hårdvara alls detta WWDC? Jag tror att det är dags för nya modeller av Ipad Pro, men kanske inte så mycket annat. Möjligtvis en sneak peak på kommande Mac Pro, men jag vet faktiskt inte om det är sannolikt. Självklart är det en dröm att Apple avslutar med en överraskning, en "one more thing"!

Vad tror ni vi får se på WWDC? Och vad skulle ni bli gladast över?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-29 11:18

Det borde vara dags att visa upp nån slags förhandstitt på kommande nya Mac Pro, som förstås kommer att få tillbaka formen av vanlig tower och går att stoppa i lösa kort precis som förr, ingen ny liten soptunna.

MacBook pro skulle behöva sig en rejäl uppdatering av tangentbordet, nuvarande är skit.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-29 11:18

Tvivlar på hårdvara, det är sällsynt på WWDC.

  • Medlem
  • 2018-05-29 12:45
Ursprungligen av Json_81:

Tvivlar på hårdvara, det är sällsynt på WWDC.

Det är ju sant men jag hoppas ändå på en uppgradering av iPad Pro.

Jag tror det kommer uppdaterad hårdvara i alla MacBooks och iMacs. Hamnar långt efter i processorerna annars. Samt möjligheten till 32gb RAM i touch-bar-modellerna.

Jag tror på uppdaterade iPad Pros.

Jag hoppas och tror på AirPower samt att dom släpper HomePod i fler länder (Sverige).

Mjukvarumässigt: iOS, TvOS, MacOS och iOS previews av allt!

Ursprungligen av Json_81:

Tvivlar på hårdvara, det är sällsynt på WWDC.

Tänk på förra årets WWDC. Då släpptes det ju nytt av ALLT

En ny MBP redan igår tack. Har kört min MBP 2011 ända in i kaklet och den rullar numera på övertid.

Visserligen är det ett elände med fastlött minne, dito SSD och überkänsligt tangentbord, men kanske att de åtminstone åtgärdat tangenterna i den kommande modellen?

I så fall:

Hoppas på:

iCloud backup på Mac.
Homekit kan kommunicera direkt mellan enheter.
Larmfunktion från Homekit trigger.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-05-29 16:16
Ursprungligen av Macaddict:

Hoppas på:

iCloud backup på Mac.
Homekit kan kommunicera direkt mellan enheter.
Larmfunktion från Homekit trigger.

iCloud backup på Mac finns väl redan idag eller tänker du på att kunna backa upp snapshots av hela systemet (OS, program etc.)?

Ursprungligen av Gurra:

iCloud backup på Mac finns väl redan idag eller tänker du på att kunna backa upp snapshots av hela systemet (OS, program etc.)?

iCloud på Macen är idag endast synkning av iCloud Drive och bilder. Jag skulle önska en lika enkel och säker lösning som till iOS.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-05-30 11:07
Ursprungligen av Macaddict:

iCloud på Macen är idag endast synkning av iCloud Drive och bilder. Jag skulle önska en lika enkel och säker lösning som till iOS.

Vad är det du saknar idag jämfört med iOS? Jag backar/synkar mina dokument, bilder, notes, reminders, bokmärken etc. idag från två macar. Det enda jag kan se saknas är möjligheten att backa en hel snapshot av disken för att kunna rulla tillbaka program etc till en ny mac, men det är ju inget som oftast behöver vara purfärskt och lätt att göra på en extern disk med Time Machine nå'n gång då och då.

Nu börjar det dra ihop sig!

Ursprungligen av Json_81:

Tvivlar på hårdvara, det är sällsynt på WWDC.

Apple har tidigare släppt ny hårdvara samma dag som WWDC öppnades utan att nämna det på WWDC (dvs quiet release) - oftast är det bara speedbumps eller mindre nyheter som inte värt att ta fokus från WWDC.

The thrill is gone, long since. Nya färger, uppgraderad/redesignad bärbar, någon ny gadget, någon ny app, sisådär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-01 15:49

Uppdaterade iPad Pros önskar jag med.
Så kan min kära MBP 13" mid 2010 få gå i pension (läs inbytt mot cash hos macforum)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-06-01 16:26
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple har tidigare släppt ny hårdvara samma dag som WWDC öppnades utan att nämna det på WWDC (dvs quiet release) - oftast är det bara speedbumps eller mindre nyheter som inte värt att ta fokus från WWDC.

Japp, tänkte på presentation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-01 17:36

I grunden är jag ganska nöjd med mjukvaran just nu. Små justeringar och stabilitet på det nya, tack. I en annan tråd skrev jag min önskelista, men det är detaljer.

Hårdvaran skriker efter nytt tangentbord till MPB. Jag har haft en långvarig störning på n-knappen som ersattes av en kortvarig störning på enter-knappen. Otroligt irriterande. Dessutom fick jag en ny laptopp av jobbet som är mycket bra. Nu känns det inte alls som MBP som hårdvara har så mycket extra att erbjuda. Det bästa med laptoppen var att tangentbordet var som det var förr på Apple. Riktigt bra.

Ursprungligen av xms67:

I grunden är jag ganska nöjd med mjukvaran just nu. Små justeringar och stabilitet på det nya, tack. I en annan tråd skrev jag min önskelista, men det är detaljer.

Hårdvaran skriker efter nytt tangentbord till MPB. Jag har haft en långvarig störning på n-knappen som ersattes av en kortvarig störning på enter-knappen. Otroligt irriterande. Dessutom fick jag en ny laptopp av jobbet som är mycket bra. Nu känns det inte alls som MBP som hårdvara har så mycket extra att erbjuda. Det bästa med laptoppen var att tangentbordet var som det var förr på Apple. Riktigt bra.

Vad har du fått för laptop av jobbet?

Apple "måste" uppdatera sin MacBook Pro med nya processorer och nya åtgärder på tangentbordet. De ligger på tok för långt efter konkurrenterna i att föra in 8th generation, särskilt eftersom det ändå är en relativt stor prestandaskillnad mellan nuvarande och den allra senaste. Lika så är deras tangentbord på produkten något som de måste presentera en lösning för. Det är inte på något sätt acceptabelt med nuvarande problem då man betalar så pass mycket mer för en MacBook Pro än motsvarande PC-konfiguration.

Vidare hoppas jag att Apple fokuserar på stabilitet och pålitlighet snarare än nya funktioner när de nu lanserar en ny version av macOS. Det allt mer påtagliga bristande intresset från Apple i det avseende är inte bra.

Vore trevligt med en ny MacBook Air eller en värdig ersättare och andra sidan finns det en smidighet i att alla elever tror att de har likadan dator (a'la IBM), en ny design skulle förstöra det.

Varför jag skriver det just nu är för om det inte kommer något nytt nu så måste skolorna köpa nuvarande MacBook Air, till hösten är det för sent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-04 08:54
Ursprungligen av egonprint:

Vad har du fått för laptop av jobbet?

Vet inte exakt. En HP Elitebook vikbar, B&O, 13,3”, i5, 8 RAM, 1 USC-C och 2 vanliga USB. Mycket bra batteritid. 1280 g tung/lätt. Alla som byter i år får dessa, men vet som sagt inte exakt modell. Jag är mycket nöjd med hårdvaran.

Mina gissningar inför kvällen!

Hårdvara
Ingen hårdvara, tror jag. Det gick ju rykten om både ny Ipad Pro och nya Mac-datorer men det känns som att det borde ha läckt isåfall när tillverkningen satt igång. Frågan är när dessa isåfall kommer dyka upp? I september? Nästa vecka i form av en tyst uppdatering?

AirPower-laddaren borde kanske dyka upp också, men den kan också sparas till September. Eller bara dyka upp i butiken utan fanfar.

Möjligtvis blir det en Beats-högtalare med Siri inbyggd. Vad tror ni andra?

Siri
Hoppas på mycket Siri-snack under eventet. Vill se rejäla förbättringar i pålitllighet och förståelse, men har tyvärr inte jättestora förhoppningar om att vi får se det redan nu. Apple har ju rekryterat massor av AI-experter, men tror helt enkelt det är för tidigt för att se stora resultat av det nu. Däremot tror jag på små förbättringar som förhoppningsvis är märkbara i praktisk användning!

IOS 12
Tror som ryktena säger att det inte blir några gigantiska förändringar, utan mer fokus på att städa upp kod och röja under huven. De nya funktioner som kommer lär däremot vara mindre men efterlängtade av många, t ex ett ordentligt mörkt läge. Det har ju också pratats om verktyg för "digital hälsa", och förmodligen en uppföljning på förra årets AR-satsning samt kraftfullare NFC-funktionalitet.

Har också hört rykten om nydesignade appar som Aktier (kanske inte viktigaste appen i utbudet), Hälsa, Mail och Ibooks. Den sistnämnda får en ny butiks-look i stil med App Store förra året.

Större förändringar som ny hemskärm, Bilder- och Kamera-app får vi nog vänta på tills IOS 13. Gissar dock på att vi får några nya animojis till Iphone X

Mac OS 10.14
Här har en instruktionsvideo för nya Xcode 10 läckt ut, och den verkar riktig. Får vi tro den videon blir det förutom en ny version av Apples utvecklarmiljö Xcode också ett förbättrat mörkt läge i Mac OS, en nyhets-app i stil med den som finns på IOS och så en ny standard-bakgrundsbild som föreställer Mojave-öknen i Kalifornien. Gissar därmed att 10.14 kommer att heta Mac OS Mojave. Det har också pratats om en nydesignad Mac App Store i samma stil som App Store fick förra året. Annars lär det inte bli en jättespännande Mac OS-lansering, men det är det ju oftast inte nuförtiden.

TV OS 12 / Watch OS 5
Har inte sett någonting om särskilda rykten för dessa uppdateringar, vilket faktiskt är spännande! Det är inte helt säkert att Apple TV alls kommer att dyka upp, men förmodligen. Watch OS däremot kommer garanterat att visas upp, och förhoppningsvis med någon roligare nyhet än bara den regnbågsfärgade urtavla som synts till.

Homepod
Jag tror vi får höra åtminstone någon uppdatering kring hur det går för Homepod - inramat på ett positivt sätt givetvis. Tim Cook kommer berätta hur mycket kunderna älskar Homepod, och att den nu är ännu bättre tack vare Airplay 2. Nya länder tillkännagavs nyligen så tror inte vi får höra nånting om svensk lansering.
Tror Homepod blir inledningen av WWDC om det inte finns något större nytt att presentera, och då kanske det leder över till förbättringar av Siri. Om en ny Beats-högtalare faktiskt dyker upp kan jag tänka mig att det istället blir avslutningen med prat om Homepod, och sen en Beats-högtalare med uppladdningsbart batteri som ett mer portabelt (och billigare) alternativ.

SIri är lurigt. Jag vill ha Siriförbättringar som slår på oss (svenska) och inte bara förbättringar för USA

  • Medlem
  • 2018-06-04 16:06

Jag har inga förhoppningar alls. Då kan man bara bli positivt överraskad

Ursprungligen av jakobnilsson:

Mina gissningar inför kvällen

Hårdvara
Ingen hårdvara, tror jag. Det gick ju rykten om både ny Ipad Pro och nya Mac-datorer men det känns som att det borde ha läckt isåfall när tillverkningen satt igång. Frågan är när dessa isåfall kommer dyka upp? I september? Nästa vecka i form av en tyst uppdatering?

Råkar av en händelse släntra förbi https://blazinglist.com/top-10-best-laptops-h...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-04 17:52

Sitter på WWDC Stockholm nu och glor

Här ska vi synas live om några minuter

Jag hoppas fortfarande på möjligheten att på ett vettigt sätt kunna dela ett iCloud Photo Library bibliotek inom familjen. Men jag är rädd att jag blir besviken även i år.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-06-04 18:50

Tror det kommer en ny MBP med 6 kärnor och 32 GB ram. Det kryllar av dem på win-sidan nu.

Och hoppas på bättre prestanda med en e-gpu i 10.14.

Bevaka tråden