Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dörrkameran Nest Hello säljs nu i Sverige

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu finns Nest Hello, dörrklockan med inbyggd kamera, att köpa också för oss svenskar.

Läs hela artikeln här

Äntligen! Kul att den kommer till Sverige. Jag är sugen på att köpa en men jag bor ju i bostadsrätt så det man skulle se isåfall är ju trapphuset. :/

Ursprungligen av amandareventlid:

Äntligen! Kul att den kommer till Sverige. Jag är sugen på att köpa en men jag bor ju i bostadsrätt så det man skulle se isåfall är ju trapphuset. :/

Trapphuset är inte allmän plats. Vad jag läst tidigare hos Datainspektionen, är att det är okej. Men antar du inte får övervaka grannarna så om kameran ser grannens dörr kanske det är ett problem.

Ursprungligen av Ida Blix:

Trapphuset är inte allmän plats. Vad jag läst tidigare hos Datainspektionen, är att det är okej. Men antar du inte får övervaka grannarna så om kameran ser grannens dörr kanske det är ett problem.

Borde vara inställningsbart att kameran bara filmar när någon har tryckt på dörrklockan. Då borde man komma undan ”filma grannens dörr”? ??

Ursprungligen av Ida Blix:

Trapphuset är inte allmän plats. Vad jag läst tidigare hos Datainspektionen, är att det är okej. Men antar du inte får övervaka grannarna så om kameran ser grannens dörr kanske det är ett problem.

Ja, man ser ju rätt över till grannens dörr men det kanske går att ställa in något som att man inte sparar video eller att den inte filmar hela tiden?

Ursprungligen av Cancerman:

Borde vara inställningsbart att kameran bara filmar när någon har tryckt på dörrklockan. Då borde man komma undan ”filma grannens dörr”? ??

Precis så. Gissningsvis kan man se en ”livebild” när som, men endast spara filmklipp när nån står nära ens egen dörr.

Ursprungligen av Cancerman:

Borde vara inställningsbart att kameran bara filmar när någon har tryckt på dörrklockan. Då borde man komma undan ”filma grannens dörr”? ??

Det är inte ägaren som sätter igång att det filmas utan den som ringer på ringklockan, och den som ringer vet ju inte heller att det börjas filma när denne trycker på ringklockan.
Tror inte man kommer komma undan det genom att göra den inställningen.

Själv har ingen - som jag inte känner är släkt med eller förväntar mig (ett bud t.ex.) - ringt på min dörr (lgh Sthlm) sida...tja, typ 20-30 år (har ett minne av att Jehovas ringde på en gång förra seklet). Jag tror att detta är verkligheten för hundratusentals människor runt om i landet. Eller?

Som jag förstår det så är det bara i amerikanska filer och TV-serier som folk åker ut till folk och ringer på dörren...bara så där liksom... :-D. Det är nog en manusteknisk lösning (i verkligheten så ringer det inte på dörrar i USA heller) - ty verkligheten (man ringer eller skickar ett email) gör sig inte på duken/skärmen.
(det som också är absurt är att folk alltid är hemma när det ringer på dörren i dessa filmer/TV-shower - folk bara sätter sig i bilen och kör ut till folk - egen-hus eller lägenhet - ringer på dörren - mitt på dagen eller närsomhelst - och det är alltid någon hemma och öppnar. I verkligheten vet vi ju att ingen är hemma...nästan aldrig - åtminstone inte dagtid.)

Så; denna produkt - som tråden handlar om - har ingen marknad...egentligen...handen på hjärtat...men det är ju kul...som mycket av vad vi konsumerar; det är KUL...det GÅR att göra...man KAN.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-06-03 22:48
Ursprungligen av Demiurgen:

Som jag förstår det så är det bara i amerikanska filer och TV-serier som folk åker ut till folk och ringer på dörren...bara så där liksom... :-D. Det är nog en manusteknisk lösning (i verkligheten så ringer det inte på dörrar i USA heller) - ty verkligheten (man ringer eller skickar ett email) gör sig inte på duken/skärmen.
(det som också är absurt är att folk alltid är hemma när det ringer på dörren i dessa filmer/TV-shower - folk bara sätter sig i bilen och kör ut till folk - egen-hus eller lägenhet - ringer på dörren - mitt på dagen eller närsomhelst - och det är alltid någon hemma och öppnar. I verkligheten vet vi ju att ingen är hemma...nästan aldrig - åtminstone inte dagtid.)

Fast i Amerikat är det ju fortfarande väldigt vanligt med hemmafruar och inte bara i filmer och TV-serier.

Ursprungligen av Gunnar B:

Fast i Amerikat är det ju fortfarande väldigt vanligt med hemmafruar och inte bara i filmer och TV-serier.

Vänta bara, den vita medelklassdrömmen är snart över och alla utom eliten måste jobba minst två jobb per person...

Delvis raljant, delvis faktiskt vad jag tror

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-04 08:40

Jag har flera kompisar som bara "är i närheten" och ringer på.
Har testat flera olika "smarta" dörrklockor, inkl SIPvarianter.

Det hände för länge sedan. Hemmafruar är sällsynta i dagens USA - kanske vanligare än i Europe, men det har givetvis hänt grejer i USA också de senaste 30 åren.
Däremot så kan "hemhjälpen" vara hemma.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vänta bara, den vita medelklassdrömmen är snart över och alla utom eliten måste jobba minst två jobb per person...

Delvis raljant, delvis faktiskt vad jag tror

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2018-06-16 13:45

Jehovas var hos mig igår och _knackade_ på! Har satt en Dymo ovanför ringklockan "Tryck ej här!"..:-))

Det här med kattvideo verkar ju bra, kan man ställa in kameran så den bara plingar när katten (ens egen) vill in? Automatisk postning till Youtube av alla kattvideor vore ju också en finess som trumpar det höga priset och tråkiga abonemmangskostnader.. Typ, tjäna grovkovan bara genom dörröppning...

1
Bevaka tråden