Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött MBP Late 2013 alternativt byta logicboard?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans, Har en MBP late 2013 som börjar bli väldigt seg, installerat om den ett par ggr och då har den blivit bättre, men märker att det inte hjälper längre, tänkte ta och göra rent fläkt och kylfläns och möjligvis byta kylpasta för att se om det gör någon skillnad.

Sen har jag kollat runt lite på att möjligtvis byta Logicboard till ett med en i7 och 16gb ram då det förhoppningsvis skulle öka livslängden med några mer år, är det någon som har gjort detta? Någon som har några erfarenheter om detta?

Har i dag en 2,4ghz i5 med 4gb ram...

Mvh Tobias

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-03 01:13

Först, har den HDD eller SSD? SSD är ett stort lyft. Och byte från 4 GB RAM till 8 GB RAM ger också en hel del.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-06-03 02:01
Ursprungligen av kenjon:

Först, har den HDD eller SSD? SSD är ett stort lyft. Och byte från 4 GB RAM till 8 GB RAM ger också en hel del.

MBP late 2013 såldes bara med SSD (flash).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-06-03 04:40

En 2013 borde inte vara särskilt seg men jag hade köpt en ny dator istället för att byta logicboard om du inte hittar ett väldigt billigt.
De brukar vara nästan lika dyra som datorn och det är ett helvete att skruva.

Ursprungligen av kenjon:

Först, har den HDD eller SSD? SSD är ett stort lyft. Och byte från 4 GB RAM till 8 GB RAM ger också en hel del.

Är redan som sagt SSD, ram är lödda på logicboard så dom går inte att byta ut

Ursprungligen av Json_81:

En 2013 borde inte vara särskilt seg men jag hade köpt en ny dator istället för att byta logicboard om du inte hittar ett väldigt billigt.
De brukar vara nästan lika dyra som datorn och det är ett helvete att skruva.

Nä tycker inte det häller, hittade nytt logicboard för runt 5k, har inte riktigt lust och lägga 15k på en ny för tillfället och är inte speciellt sugen på att gå över till PC häller..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-03 12:20
Ursprungligen av Tobbsen51:

Är redan som sagt SSD, ram är lödda på logicboard så dom går inte att byta ut

OK, jag trodde det bara var Air som hade lödda...

Ursprungligen av kenjon:

OK, jag trodde det bara var Air som hade lödda...

Dom blev lödda på alla 2013, 2012 tror jag dock är utbytbara..

Ursprungligen av Tobbsen51:

Dom blev lödda på alla 2013, 2012 tror jag dock är utbytbara..

Alla med retina har RAM direkt på moderkortet. Den 2012-an som inte är retina är den enda du kan byta på.

1
Bevaka tråden