Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpper Apple äntligen ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

De nya processerna, hur pass mycket bättre är de? Tänker på snabbhet men också hur mycket ström som går åt.

Om du kan använda alla sex kärnorna samtidigt är det en enorm skillnad i prestanda, i princip 50% högre. Geekbench gav cirka 15 000 på de gamla, men i runda svängar hela 22 000 på instegsmodellen (2,2 GHz med i7 8750H). Förutsatt att dina program är trådade. Prestandan per kärna är bara något högre.

Skulle tro att den drar lika mycket som den förra. Kanske att du får lite längre batteritid därför att processorn inte behöver jobba lika hårt för att få samma jobb gjort, i och med att den är snabbare.

Ursprungligen av pt96hni:

Dessutom så finns 15´med 4 TB ssd för 35000 extra

Nej priset känns inte så kul, men samtidigt känns det dumt att bara ta 2 TB när det går att få 4.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nej priset känns inte så kul, men samtidigt känns det dumt att bara ta 2 TB när det går att få 4.

Då är det väl smartare att köpa till en extern ssd som du kopplar in?

Ursprungligen av Chaosstar:

Nej priset känns inte så kul, men samtidigt känns det dumt att bara ta 2 TB när det går att få 4.

Beror väl på hur mycket utrymme man behöver. Vad ska du ha på din dator som tar mer än 2 terabyte?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Beror väl på hur mycket utrymme man behöver. Vad ska du ha på din dator som tar mer än 2 terabyte?

Gjorde en fotografering på 6 dagar förra månaden. Slutade på 1,5 terabyte.

Kan vara skönt att kunna ha en hel session på datorn och inte behöva dela upp den per dag.

Dock hade jag lite svårt att motivera 8.800 för att uppgradera från 1tb till 2tb. Lär ångra mig men nu blev det så. Blir ju en rätt bra totalsumma nör man maxar på övriga fronter.

Bara ett exempel.

Senast redigerat 2018-07-13 17:07

Har kikat igenom denna tråd, och läst en hel del på nätet i övrigt om MBP, och förundras över hur så många kan tycka illa om Touchbar’en. Personligen tycker jag den är spännande, praktiskt och ja nästan genial på vissa sätt, men givetvis inte helt utan baksidor.

Fysiska knappar är på vissa sätt alltid bättre än softbuttons, virtuella dito, men även fysiska knappar har sina klara nackdelar jämfört med knappar som har möjligheten att förändras både i utseende funktion och form efter olika behov.

Att det även kan vara fråga om en tillvänjningsperiod inför nåt nytt är jag klar över, och för vissa är förändringar jobbigare än för andra.

Men det är lite jobbigt att se att recencenter lägger ut YT-filmer där de går igenom nya MBP och ondgör sig över TB, kallar den gimmick etc, och för att visa vad de menar så säger det att TB är sämre än de tidigare knapparna för bara en så enkel sak som att ändra ljudvolym och ljusstyrka kräver nu med TB fler knapptryckningar för med knapparna räckte det med bara en tryckning. Ja men vad fan, är man recencent som påstår sig nu minsann har levt med nya MBP i 6 månader, och inte ens upptäckt/lärt sig den enkla logiska saken att man med TB också kan ändra ljud/ljus bara med en knapptryckning, så är det verkligen illa... De visar att man (tror de...) först måste dutta på TB på ljud eller ljusknappen för att få fram slidern, sen slida höger vänster. Men det går ju att lägga fingret på och dra reglaget direkt åt sidorna och ändra, i en och samma tryckning och rörelse.

Fasta statiska knappar kan ha sina fördelar ja, men de närmast oändliga möjligheter som TB ger kan ju ha en massa andra fördelar som man inte kan få på samma flexibla sätt med fysiska knappar.

  • Medlem
  • Warszawa
  • 2018-07-14 10:31

Har sett många inlägg om de strulande tangentborden på MacBook Pro, men ingen har nämnt det serviceprogram Apple skapat för dessa: https://www.apple.com/support/keyboard-servic...

Vi är tre på jobbet med samma MacBook Pros och samtliga har de där förbaskade problemen. Skönt att Apple nu erkänner dem.

Bra fjutt i de nya verkar det som...

https://www.laptopmag.com/articles/2018-macbo...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-07-14 13:09

För min del så måste touchbar bort och tangentbordet bli skönt att skriva på igen. Jag fattar idén med touchbar men de borde lagt till den ovanför de vanliga tangenterna istället.

Jag sitter och forskar kring vilken Windows-laptop jag ska köpa när jag sålt min MBP. Och om man som jag kör mycket Adobe Creative Suite så är Mac ingen höjdare. Många funktioner får draghjälp av Cuda och det finns inte på Mac som saknar Nvidia.

Så tips mottages tacksamt. Jag lutar just nu åt en Dell XPS 15 med 4K-skärm.

Jag byggde ihop en stationär pc nyligen efter många års frånvaro och jag måste säga att Windows 10 har blivit ett fullgott alternativ. Det är både stabilt och snabbt.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-07-14 13:41

Ingen som råkar veta när de här maskinerna kommer in i lager till Apple Store Täby?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-14 14:18
Ursprungligen av flygarn:

För min del så måste touchbar bort och tangentbordet bli skönt att skriva på igen. Jag fattar idén med touchbar men de borde lagt till den ovanför de vanliga tangenterna istället.

Jag sitter och forskar kring vilken Windows-laptop jag ska köpa när jag sålt min MBP. Och om man som jag kör mycket Adobe Creative Suite så är Mac ingen höjdare. Många funktioner får draghjälp av Cuda och det finns inte på Mac som saknar Nvidia.

Så tips mottages tacksamt. Jag lutar just nu åt en Dell XPS 15 med 4K-skärm.

Jag byggde ihop en stationär pc nyligen efter många års frånvaro och jag måste säga att Windows 10 har blivit ett fullgott alternativ. Det är både stabilt och snabbt.

Om du vill ha en dator med bra tangentbord så är kanske Lenovo P52 ett alternativ?

nya MBP?

Fick erbjudande från Apple häromdagen med rubrik "Vår mest kraftfulla MacBook Pro någonsin är här"
Är dock inte så hemma på vilka nya modeller som har kommit........bland alla dom som erbjuds.
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook...

Måste då köpa en ny MBP men den klarar sig lite till med den nya hårddisken som installerades nyss - undrar om man ska vänta till hösten eller köpa nu?
Min är värd 0kr.

Ursprungligen av calinou:

Fick erbjudande från Apple häromdagen med rubrik "Vår mest kraftfulla MacBook Pro någonsin är här"
Är dock inte så hemma på vilka nya modeller som har kommit........bland alla dom som erbjuds.
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook...

Måste då köpa en ny MBP men den klarar sig lite till med den nya hårddisken som installerades nyss - undrar om man ska vänta till hösten eller köpa nu?
Min är värd 0kr.

Det är ju inte förbjudet att sälja sin dator på t ex Blocket, då torde den vara värd några tusingar som du kan lägga på den nya

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-07-16 12:07
Ursprungligen av calinou:

Min är värd 0kr.

Hade vi inte en tråd om den där inbytesgrejen för ett tag sedan. Man skulle svara ja på fuktskador om den INTE har det.

edit: jodå https://www.99.se/forum/p/2340711

Och en strömadapter har du väl?

Ursprungligen av Mija:

Hade vi inte en tråd om den där inbytesgrejen för ett tag sedan. Man skulle svara ja på fuktskador om den INTE har det.

edit: jodå https://www.99.se/forum/p/2340711

Och en strömadapter har du väl?

Stämmer det, var jag som var väldigt undrande och rättades här

Fy fanken så löjligt, en ca 1,5 år gammal MBPr 15" maxat på allt utom SSD:n på 512GB, 6855:- drygt en femtedel av vad man gav...
Bättre skänka den till Niaffra eller nått...
Tycker dom borde skämmas!

Ursprungligen av Mija:

Hade vi inte en tråd om den där inbytesgrejen för ett tag sedan. Man skulle svara ja på fuktskador om den INTE har det.

edit: jodå https://www.99.se/forum/p/2340711

Och en strömadapter har du väl?

Uppdaterat. 1935 kr med fuktskador.

Eftersom man får Touch Bar på köpet om man vill ha Touch ID undrar jag om man kan utgå ifrån/stänga av denna Touch Bar och kunna arbeta som på en vanlig MBP?

Ursprungligen av calinou:

Eftersom man får Touch Bar på köpet om man vill ha Touch ID undrar jag om man kan utgå ifrån/stänga av denna Touch Bar och kunna arbeta som på en vanlig MBP?

Nja, den har ju inte både tangenterna och Touch Bar så...

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, den har ju inte både tangenterna och Touch Bar så...

Visserligen finns det en del funktioner från tangentbordet som flyttats där men vad gäller om man ska t ex arbeta i photoshop. Det finns väl möjlighet att komma åt funktionerna utan att använda Touch Bar? pga verkar inte vara ergonomiskt tänkt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-16 19:06
Ursprungligen av sextontio:

Du kommer att få ett tveksamt tangentbord även när de släpper uppdaterade MacBook Pro.

Nej det fick den inte ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-16 19:07
Ursprungligen av sextontio:

Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta åt den här uppdateringen. Visst, det är jättefint att vi äntligen, ett halvår eller så efter konkurrenterna, får åttonde generationens processorer. Men ärligt talat. Ska jag betala 20 800 kronor (med Mecenatrabatten på 10% inräknad) för att få en Intel i5 och 16GB internminne när Dell XPS 13" levererar väsentligt bättre grejor för 2 - 4 000 kronor mindre? Om jag ger Dell dessa pengar så får jag till och med en Dell XPS 15" med GeForce 1050 Ti, 512 GB NVMe M.2 och 4K display (som har en minst lika superbra färgåtergivning). Nu finns ju förvisso ingen bra review ännu på Radeon Pro 555X eller 560X men jag tror väl inte att det piskar ett 1050 Ti.

Apple släpar efter. Långt efter. Avståndet minskade, men inte tillräckligt.

Fortsätter att se fram emot nästa uppdatering av iPhone istället. Där lyckas Apple hänga med på allvar.

Nya MBP kickar alla andra likvärdiga laptops röv ?

Ursprungligen av calinou:

Visserligen finns det en del funktioner från tangentbordet som flyttats där men vad gäller om man ska t ex arbeta i photoshop. Det finns väl möjlighet att komma åt funktionerna utan att använda Touch Bar? pga verkar inte vara ergonomiskt tänkt.

Touch Bar är underbart i Photoshop och liknande typ grafiska/musik redigerings program, dessutom finns i stort sätt alla snabb-tangenterna definierade på de vanliga tangenterna , däremot inte inte i ordbehandlare och liknande där man skriver fort och inte tittar ner på tangentbordet.

Senast redigerat 2018-07-16 20:45

Ang värde: Använd Blocket i stället. En företagsvärdering är inte rättvis....

Ursprungligen av carlsson:

Ang värde: Använd Blocket i stället. En företagsvärdering är inte rättvis....

Precis så... lite synd att Apple är så snåla ibland
Angående snåla, dom har ju rabatter för snor-ungar (skolungdom) men varför inget för russinklubbare som har plöjt ner en förmögenhet i deras pryttlar genom åren...? Skulle sitta fint med en 10-20% som tack för lång och trogen tjänst

Ny MacBook Pro beställd!
Jag kunde inte sträcka mig så långt att jag valde 4 TB ssdn för 22 tusen extra.
Men det blev en rymdgrå sån här:
15-tums MacBook Pro.
Processor: Intel Core i9‑processor 2,9 GHz sexkärnig.
Minne: 32 GB 2400 MHz ddr4-minne.
Grafik: Radeon Pro 560X med 4 GB gddr5-minne.
Lagring: 2 TB ssd.

Kör en sån här idag, så det lär bli skillnad:
MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014).
Processor: 2,8 GHz Intel Core i7.
Minne: 16 GB 1600 MHz DDR3.
Grafik: NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB.
Lagring: 1 TB ssd.

Ja skillnaden @Chaosstar är väl att du har slängt upp väsentligt mer pengar nu än förra gången och får ett nytt potentiellt defekt tangentbord på halsen som sabbar investeringen ännu mer!

Ursprungligen av Chaosstar:

Ny MacBook Pro beställd!
Jag kunde inte sträcka mig så långt att jag valde 4 TB ssdn för 22 tusen extra.
Men det blev en rymdgrå sån här:
15-tums MacBook Pro.
Processor: Intel Core i9‑processor 2,9 GHz sexkärnig.
Minne: 32 GB 2400 MHz ddr4-minne.
Grafik: Radeon Pro 560X med 4 GB gddr5-minne.
Lagring: 2 TB ssd.

Kör en sån här idag, så det lär bli skillnad:
MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014).
Processor: 2,8 GHz Intel Core i7.
Minne: 16 GB 1600 MHz DDR3.
Grafik: NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB.
Lagring: 1 TB ssd.

Själv skulle jag nog gå på 512GB SSD, då jag lägger all data på externa diskar/DAS:ar som dessutom ihop med den interna backas up via Backblaze på nätet, och maxa allt annat: 40049:- tror jag det blir då.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-17 07:40

Det sitter visst en uppdaterad thunderbolt 3 controller som stödjer DisplayPort 1.4 i de nya mac:arna.

Ursprungligen av Innis:

Nya MBP kickar alla andra likvärdiga laptops röv ?

Gårdagens mest mogna uttryck.. nåväl.

Det återstår att se i testerna som kommer ut.

Bevaka tråden