Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpper Apple äntligen ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chaosstar:

Ny MacBook Pro beställd!
Jag kunde inte sträcka mig så långt att jag valde 4 TB ssdn för 22 tusen extra.
Men det blev en rymdgrå sån här:
15-tums MacBook Pro.
Processor: Intel Core i9‑processor 2,9 GHz sexkärnig.
Minne: 32 GB 2400 MHz ddr4-minne.
Grafik: Radeon Pro 560X med 4 GB gddr5-minne.
Lagring: 2 TB ssd.

Kör en sån här idag, så det lär bli skillnad:
MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014).
Processor: 2,8 GHz Intel Core i7.
Minne: 16 GB 1600 MHz DDR3.
Grafik: NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB.
Lagring: 1 TB ssd.

Ingår några tillbehör till denna? typ adapter och dylikt?

Vad för multi ports kör ni? Eller har ni beställt?

Är det skillnad i snabbhet mellan olika eller är det bara vad för faktiska portar som sitter och hur mycker ström du får igenom som skiljer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-17 08:31
Ursprungligen av sextontio:

Gårdagens mest mogna uttryck.. nåväl.

Det återstår att se i testerna som kommer ut.

https://www.geekbench.com/blog/2018/07/macboo...

Ska bli kul att se skillnaden mot att fota in i datorn via Capture One med min Sony A7R3 med USB-c - USB-C och nya datorn.

På min tidigare gick det plågsamt långsamt.

Jag vet inte vad du vill få ut av ovanstående länk. Det som Innis skrev var att den är bättre än alla likvärdiga datorer. Jag tolkar det som att forumdeltagaren anser att det inte bara inkluderar tidigare versioner av MacBook Pro.

Ursprungligen av calinou:

Ingår några tillbehör till denna? typ adapter och dylikt?

Jag försöker att inte använda adaptrar utan att byta ut hela kablarna istället.

Ursprungligen av CekariYH:

Själv skulle jag nog gå på 512GB SSD, då jag lägger all data på externa diskar/DAS:ar som dessutom ihop med den interna backas up via Backblaze på nätet, och maxa allt annat: 40049:- tror jag det blir då.

Min nuvarande har 1 TB och den blir full hela tiden så det ska verkligen bli skönt med 2 TB, men jag förstår hur du tänker.

Ursprungligen av sextontio:

Ja skillnaden @Chaosstar är väl att du har slängt upp väsentligt mer pengar nu än förra gången och får ett nytt potentiellt defekt tangentbord på halsen som sabbar investeringen ännu mer!

Nja, den förra (från 2014) var också helt maxad och kostade också rätt mycket, speciellt för de som köpte efter dollar-justeringen (vilket jag inte gjorde). Men inte var den billig inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-17 18:31

Jag har verkligen ingen aning, men hur mycket kan man få för en MBP TB -17, 13”, i5, 512 GB, 16 GB RAM?

Ursprungligen av xms67:

Jag har verkligen ingen aning, men hur mycket kan man få för en MBP TB -17, 13”, i5, 512 GB, 16 GB RAM?

Varför inte skapa en egen tråd med frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-17 20:35
Ursprungligen av jurassic579:

Varför inte skapa en egen tråd med frågan?

Alltid en knepig grönsdragning. Frågan om värde på äldre Mac var upp i tråden. Men skapat ny tråd nu.

Ursprungligen av Chaosstar:

Thats a BIG bummer really, glad I decided to wait...

Ursprungligen av Chaosstar:

Att vi ser mer och mer av att Apple helt enkelt inte längre tar kvalitet på lika stort allvar.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-07-18 10:56
Ursprungligen av Chaosstar:

Att det räcker lättare att lura kunder än fysikens lagar!

Ja vi får se, fler test lär dyka upp nu.
Är det så illa lär det bli ett jävla liv i luckan.
Jag ser det dock som osannolikt, Apple måste ha testat den i månader.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-07-18 12:30
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja vi får se, fler test lär dyka upp nu.
Är det så illa lär det bli ett jävla liv i luckan.
Jag ser det dock som osannolikt, Apple måste ha testat den i månader.

Även solen har fläckar...

Det är inte första gången som de failar på korrekt kylning, i deras sjuka envishet med att göra allt tunnare...

Men jag är i vilket fall otroligt nöjd med min 2017 års MBP – fläktarna rör knappt på sig trots tunga Photoshopredigeringar och dylikt!

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja vi får se, fler test lär dyka upp nu.
Är det så illa lär det bli ett jävla liv i luckan.
Jag ser det dock som osannolikt, Apple måste ha testat den i månader.

Den är för tunn för att kunna hantera temperaturerna och prestera på den nivån som den ska, tyvärr.

Ursprungligen av Chaosstar:

Misstänkte det när alla benchmarks låg mellan 22 000-24 000. Den slår i taket där. Jävla skit. Tur att jag har kvar min 2015.

  • Medlem
  • 2018-07-18 13:52
Ursprungligen av Chaosstar:

Två invändningar:
- Adobe använder CUDA vilket inte stöds av grafiken i Macar. Detta innebär att CPUn måste användas mer och då blir det sådana resultat. Premiere är antagligen värsta exemplet. Tyvärr är det bara att konstatera att tunga Adobe-program funkar bättre på PC (eller äldre Mac Pro) med nVidia-grafik. Det hade varit mer rättvisande om man körde samma test men med FCP på Mac som utnyttjar Metal. Då hade både CPU och GPU utnyttjats optimalt.
- När iMac Pro presenterades så var det mycket gnäll om att kylningen var för dålig och att fläktarna skulle gå på högvarv hela tiden. Det visade sig i praktiken att iMac Pro både kunde ge bra prestanda och ha väldigt låg ljudnivå så det initiala gnället är borta nu. Man kan gissa att thermal design på nya MBP är lika bra och genomtänkt.

Ursprungligen av wolf:

Två invändningar:
- Adobe använder CUDA vilket inte stöds av grafiken i Macar. Detta innebär att CPUn måste användas mer och då blir det sådana resultat. Premiere är antagligen värsta exemplet. Tyvärr är det bara att konstatera att tunga Adobe-program funkar bättre på PC (eller äldre Mac Pro) med nVidia-grafik. Det hade varit mer rättvisande om man körde samma test men med FCP på Mac som utnyttjar Metal. Då hade både CPU och GPU utnyttjats optimalt.
- När iMac Pro presenterades så var det mycket gnäll om att kylningen var för dålig och att fläktarna skulle gå på högvarv hela tiden. Det visade sig i praktiken att iMac Pro både kunde ge bra prestanda och ha väldigt låg ljudnivå så det initiala gnället är borta nu. Man kan gissa att thermal design på nya MBP är lika bra och genomtänkt.

Hmmm, PS CC 2018 på min MBPr använder Metal.

  • Medlem
  • 2018-07-18 14:29
Ursprungligen av wolf:

- När iMac Pro presenterades så var det mycket gnäll om att kylningen var för dålig och att fläktarna skulle gå på högvarv hela tiden. Det visade sig i praktiken att iMac Pro både kunde ge bra prestanda och ha väldigt låg ljudnivå så det initiala gnället är borta nu. Man kan gissa att thermal design på nya MBP är lika bra och genomtänkt.

Jag tror inte att kylningen är bättre i de nya MBP än i de tidigare. Designen och tunnheten är densamma och det finns helt enkelt inte utrymme för effektiv kylning utan vrålande fläktar och processorer som klockar ner sig. Tyvärr.

Det finns mer utrymme i iMac och genom att ta bort möjligheten att låta användaren lätt uppgradera RAM på iMac Pro så fick man mer att spela med när det gäller kylningen.

Ursprungligen av wolf:

Detta innebär att CPUn måste användas mer och då blir det sådana resultat.

Mjo, fast man kan ju tycka att om man stoppar in en processor som har en viss TDP och ser att kylningen är otillräcklig skulle dragit tillbaka den produktkonfigurationen eller designat om kylningen. Alla med en Mac sitter inte med program som har nytta av GPUn heller. Det finns ganska många som har nytta av beräkningskapaciteten i CPU, typ om man kompilerar programvaror. Tyvärr är det inte första gången som man gör misstag vad det gäller kylning i Macarna. Det verkar återkomma ganska regelbundet ?

Vi får nog vänta in macOS High Sierra 10.13.7 och ytterligare tester.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-07-18 17:26

Den angivna TDP´n på 45W är vid processorns basfrekvens, 2.9 Ghz i fallet med Core i9 processorn. Vid max turbo kan TDP vara 150 W (!) enligt msi för Core i9 modellen enligt https://www.msi.com/blog/why-8th-gen-core-i9-...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-18 19:49

You are cooling it wrong!
Näe, det kommer säkert snart en BIOSfix som löser allt.. :/

Men MBP är väl inte ensam att vara väldigt tunn, XPS är väl väldigt tunn den med?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men MBP är väl inte ensam att vara väldigt tunn, XPS är väl väldigt tunn den med?

Så är det, och även XPS 15 har problem med i9. Det är inte unikt för MacBook Pro.

Ursprungligen av wolf:

Två invändningar:
- Adobe använder CUDA vilket inte stöds av grafiken i Macar. Detta innebär att CPUn måste användas mer och då blir det sådana resultat. Premiere är antagligen värsta exemplet.

Det här är inte riktigt sant. Visst kan användningen av CUDA vara en bidragande orsak, men reviews av exempelvis Dell XPS 15" med GeForce 1050 Ti visar också på problem med värmen från i9-processorer. Det är alltså inte unikt för MacBook Pro och AMD-grafiken.

Bevaka tråden