Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera bilder till iphoto. Lösenkod?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker överföra bilder från iphone 5 till datorn. Den säger att jag måste mata in en lösenkod först i kameran. Lösenkod? Jag vet ej vad jag skall göra. Jag har massor av importerade bilder i datorn sen tidigare. Se bilaga.
Lennart

  • Medlem
  • 2018-06-10 14:28
Ursprungligen av LennartJohansson:

Se bilaga.

Du har glömt att skicka med den.

Version av iOS i telefonen?
Version av macOS i datorn?

I rubriken nämns iPhoto. Den appen är ersatt av Bilder.

Jag tror att detta handlar om något OS eller program som är för nytt eller för gammalt i förhållande till resten av kedjan.

Mitt tips är att prova programmet Bildinsamling i stället.

Jag börjar att förstå. Problemen började efter att jag uppdaterat mobilen till 10.3.3. Av diverse skäl använder jag det urgamla 10.6.8. Jag har även mer moderna OS med Bildinsamling. Jag får väl övergå till det programmet.
Tack för hjälpen.

Ursprungligen av LennartJohansson:

...Jag har även mer moderna OS med Bildinsamling. Jag får väl övergå till det programmet...

Nu blandar du ihop Bilder och Bildinsamling. Två olika saker. Bildinsamling har alltid funnits i OS X, tror jag.

Jag menade att du skulle använda Bildinsamling för själva importen från telefon till dator. Bör funka även om det är nytt OS i telefonen och jättegammalt OS i datorn. Sen kan du lägga in de importerade bilderna i iPhoto.

Du har så rätt om ihopblandningen. Tänk, jag har i alla år använt iphoto genom att ansluta iphone som automatiskt startat programmet som sedan har importerat de bilder jag haft i kamera eller iphone. Jag visste inte att "bildinsamling" existerade. Däremot fungerar inte den "bildinsamling" som finns i OS 10.6.8 tillsammans med den uppdaterade iphonen. Även "bildinsamlingen" vill ha ett lösenord. Samma påpekande om lösenord poppar upp.
Tack igen för undervisningen och tipsen.

Du har väl ett lösen på mobilen, är väl kanske det som efterfrågas?

Nej. Jag har provat med det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-13 18:24

Säger inte Bildinsamling (Image Capture) något i stil med Vänligen lås upp "<namn-på-iphone>" (Please unlock "<name-of-iphone>") och inte något om lösenord? Så det enda som du behöver göra är att låsa upp iPhone med dragreglaget på låsskärmen.

Nu ska erkännas att det är gjort med MacOS 10.13.5 och iOS 11.4, men ändå...

Nej, det är tyvärr inte så enkelt. Det kvittar vilket lösenord eller upplåsning man provar med. De två enheterna (jättegammalt OS X och nyare iOS) klarar helt enkelt inte av att prata med varandra.

iOS 10 kräver minst 10.9 Mavericks.

Jag är nöjd med det intresse och goda råd jag fått. I synnerhet från Jesper.
Tack.

1
Bevaka tråden