Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU-overhead Thunderbolt vs. USB 2.0

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-11 13:50

Går i tankar att byta upp min gamla ljudinterface (Focusrite Scarlett 2i4, generation 1) då jag vill få bättre latency.

Då kom tanken att gräva djupare i plånboken och köpa en Focusrite Clarett, med bättre preampar och hörlursförstärkare och Thunderbolt. Med mycket lägre latency.

Nu undrar jag om jag dessutom får mer CPU-cyklar över när jag kör Thunderbolt i stället för USB 2.0. Tycks inte hitta något.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-11 23:36
Ursprungligen av Ylan:

Går i tankar att byta upp min gamla ljudinterface (Focusrite Scarlett 2i4, generation 1) då jag vill få bättre latency.

Då kom tanken att gräva djupare i plånboken och köpa en Focusrite Clarett, med bättre preampar och hörlursförstärkare och Thunderbolt. Med mycket lägre latency.

Nu undrar jag om jag dessutom får mer CPU-cyklar över när jag kör Thunderbolt i stället för USB 2.0. Tycks inte hitta något.

Vänligen, Ylan

Historiskt sett har det varit så. Ett av kraven för USB har varit att det ska vara billigt. Men istället betalar du med att USB lägger en högre last på systemet. FW/TB däremot har haft designmålen hög kvalitet och låg belastning på systemet.

Bra, snabb och billig – välj två.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-12 14:07

Jag skulle tro CPU-overheaden är försumbar idag. Däremot kan saker som latens spela en roll. Det kommer nog skilja per interface också.

Inlägg om problem med att man blir utloggad från sidan finns nu här, fortsätt den diskussionen där och delge mer information om vad ni har för set-up, vilket nätverk som används.

Har man synpunkter på 99.se så använd gärna kontaktformuläret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 10:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle tro CPU-overheaden är försumbar idag. Däremot kan saker som latens spela en roll. Det kommer nog skilja per interface också.

Införskaffade nyligen Clarett 4pre (och är mycket nöjd), och tycker mig se färre peakar vad gäller CPU i Logic. Nu vet jag inte om det beror på att Apple fått till något i en uppdatering eller om det har med interfacet att göra.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden