Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi mobilsurfar rekordmycket

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt en undersökning mobilsurfar vi svenskar mer och mer. Under årets första fyra månader surfade vi dubbelt så mycket jämfört med förra året.

Läs hela artikeln här

Så åldersgruppen X, kommunen Y, och länet Z ökar med A%, B%, och C%. Helt värdelöst om man inte har tillgång till siffror och inte bara procentuell ökning gällande hur mycket data de faktiskt använde sig av.
Finns det någon annan information från Telenor än deras pressrelease? Jag kan iallafall inte hitta något.

Ursprungligen av filbunke:

Så åldersgruppen X, kommunen Y, och länet Z ökar med A%, B%, och C%. Helt värdelöst om man inte har tillgång till siffror och inte bara procentuell ökning gällande hur mycket data de faktiskt använde sig av.
Finns det någon annan information från Telenor än deras pressrelease? Jag kan iallafall inte hitta något.

Det kanske finns något läsvärt från PTS.

Kan inte en förklaring vara att delar av kopparnätet tas bort och kunderna blir tvingade att surfa genom 3G/4G-uppkopplingar istället...?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2018-06-13 20:07

Att Grums hamnar högt på andel som mobilsurfar kanske inte är så konstigt när det byggs både en fabrik för tillverkning av limträbalk och en pappersmaskin till en totalkostnad av cirka 7-8 miljarder kronor med cirka extra 1000-1500 personer som är där och bygger dem.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det kanske finns något läsvärt från PTS.

Skulle tro att PTS saknar den informationen (dvs hur mycket data som används), men vill man tex ha information om utbyggnaden av fiber/4G/etc så vill jag minnas att de har den.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-19 23:45
Ursprungligen av filbunke:

Skulle tro att PTS saknar den informationen (dvs hur mycket data som används), men vill man tex ha information om utbyggnaden av fiber/4G/etc så vill jag minnas att de har den.

Den som gräver skall finna:
Svensk telekommarknad 2017

Citat:

Datatrafiken i mobilnäten ökade till 831 000 Terabyte (Tbyte) 2017. Detta är en ökning med 30 procent, dvs. samma ökningstakt som under föregående period.

Citat:

Mobilabonnemang på både samtal och data (privat och företag) förbrukade 4,1 Gbyte per månad, vilket är 44 procent mer än månadsgenomsnittet under föregående år. För privata abonnemang uppgick den förbrukade mängden data till 4,8 Gbyte per månad, vilket är 47 procent mer än månadsgenomsnittet under föregående år.
Genomsnittsanvändningen per månad för abonnemang på mobilt bredband med endast data var 13,6 Gbyte, en ökning med 17 procent.

OT: Förstår att ISP:er inte vill logga mer än de måste.

OT2:

Citat:

Det totala antalet utgående taltrafikminuter från mobilabonnemang uppgick till 32,9 miljarder under 2017, en ökning med 4 procent jämfört med föregående år.

Citat:

Antalet utgående samtal från mobilabonnemang uppgick till 10,2 miljarder under 2017 vilket är på samma nivå som ett år tidigare.
I genomsnitt varade ett mobilsamtal i 3,2 minuter och det genomsnittliga antalet samtal per mobilabonnemang och månad var 68 stycken. Båda dessa låg på samma nivå som ett år tidigare.

Jag kollade nyligen och jag surfar upp mellan 8–12 GB data varje månad. Det hade jag inte trott var möjligt när jag betalade hutlöst per nedladdad MB en gång i tiden.

1
Bevaka tråden