Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple bekräftar USB-lås till Iphone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple bekräftar en ny funktion i IOS 12 som hindrar försök att hacka Iphone genom USB-anslutningen. Men polismyndigheterna är inte glada.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-14 08:44

Det här borde Apple pushat ut via OTA påslaget. Finns inget skäl till att en mobil ska vara si-så-där säker.

Samtidigt som jag är en varm förespråkare av säkerhet och integritet i vår moderna kommunikation så delar jag ändå myndigheternas oro. Ibland kan det behövas en avvägning mellan användarnas rätt till integritet och samhällets behov av att kunna utreda brott. Den kluriga delen att lösa är dock att om man lämnar ett säkerhetshål för myndigheterna så leder det i förlängningen till att det utnyttjas av obehöriga. Den diskussionen var ju inte minst aktuell när det kom till att koda in medvetna bakdörrar för rättsvårdande myndigheter.

Eftersom FBI ljuger i syfte att antikrypteringslagar ska införas i USA tycker jag att Apple gör rätt. Källa.
”Lustigt” att FBI ”råkade” räkna fel uppåt så pass mycket...
Men, kanske den viktigaste invändningen:
”Privacy groups such as the Electronic Frontier Foundation argue that encryption prevents crime by protecting people’s data from hackers.”
Tyvärr brukar de rättsvårdande myndigheterna inte bry sig om brottsförebyggande arbete särskilt mycket.

  • Medlem
  • 2018-06-14 10:26

Märkligt att det tog så lång tid att åtgärda från Apples sida.

”Den kluriga delen att lösa är dock att om man lämnar ett säkerhetshål för myndigheterna så leder det i förlängningen till att det utnyttjas av obehöriga.”

Det GÅR INTE att lösa - det är därför Apple väljer att göra så här och det glädjer mig; ännu en gång visar Apple att de är på kundens sida och att de inte är en myndighet. Kassaskåptillverkare lämnar inte heller svagheter i låsen så att polisen kan ta sig in. Inte ens ASSA’s dörrlås har sådant. Civilisationens väl och ve hänger inte på att polisen kan syna alla medborgares mobiler när de tycker att ”det behövs”.

Tyvärr finns det ingen anledning - statistik och historien är överväldigande på denna punkt - att ”lita på” myndigheter. Och - detta är avgörande - Apples manicker säljs och används inte bara i öppna fina snälla demokratier. Dummingarna som har makten i större delen av denna värld hatar Apples policy att göra produkterna totalt privata, och detta är en bra hänvisning till hur man själv ska ställa sig.

Ursprungligen av sextontio:

Samtidigt som jag är en varm förespråkare av säkerhet och integritet i vår moderna kommunikation så delar jag ändå myndigheternas oro. Ibland kan det behövas en avvägning mellan användarnas rätt till integritet och samhällets behov av att kunna utreda brott. Den kluriga delen att lösa är dock att om man lämnar ett säkerhetshål för myndigheterna så leder det i förlängningen till att det utnyttjas av obehöriga. Den diskussionen var ju inte minst aktuell när det kom till att koda in medvetna bakdörrar för rättsvårdande myndigheter.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det GÅR INTE att lösa - det är därför Apple väljer att göra så här och det glädjer mig; ännu en gång visar Apple att de är på kundens sida och att de inte är en myndighet. Kassaskåptillverkare lämnar inte heller svagheter i låsen så att polisen kan ta sig in. Inte ens ASSA’s dörrlås har sådant. Civilisationens väl och ve hänger inte på att polisen kan syna alla medborgares mobiler när de tycker att ”det behövs”.

Tyvärr finns det ingen anledning - statistik och historien är överväldigande på denna punkt - att ”lita på” myndigheter. Och - detta är avgörande - Apples manicker säljs och används inte bara i öppna fina snälla demokratier. Dummingarna som har makten i större delen av denna värld hatar Apples policy att göra produkterna totalt privata, och detta är en bra hänvisning till hur man själv ska ställa sig.

Well, i Kina har Apple överlåtit iCloud-servrarna till ett statligt bolag komplett med krypteringsnycklar. Så mycket för den integriteten.

Jag vill inte att vem som helst med en lösenkodsknäckare ska komma åt innehållet i mina prylar. Jag värnar om mitt privat liv och därför har jag också sedan det dök upp rapporter om hur snabbt lösenkodsknäckaren GrayKey knäcker en 6 siffrig kod börjat använda en åttasiffrig.

Ja, det är för jävligt - fruktansvärt. Desto större anledning att vi i demokratier motsätter oss varje försök från Staten att gräva i våra privatliv - desto större anledning att inte köpa "den som har rent mjöl i påsen..."-tramset. De i väst som tycker att Apple inte ska hålla på och förhindra Staten från att gräva i medborgares telefoner gillar m.a.o. Kinas modell. Det gör inte jag.

Ursprungligen av Anderlind:

Well, i Kina har Apple överlåtit iCloud-servrarna till ett statligt bolag komplett med krypteringsnycklar. Så mycket för den integriteten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-14 17:53

Jag har skrivit tidigare om balansen mellan samhällets behov och individens behov. Tycker ofta debatten blir förenklad, folk ställer sig i endera hörnet och skriker. Men för egen del landar jag i denna fråga att detta är bra. Dessutom har jag bytt till 8-siffrigt lösen...

1
Bevaka tråden