Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny struktur i forumet

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här forumet ligger oss varmt om hjärtat så nu har vi försökt ge det välbehövlig kärlek. Vi har länge känt att det varit svårt att hitta rätt bland alla kategorier (det fanns så väldigt många). Flera av dem har haft låg eller ingen aktivitet under lång tid. Vi fick dessutom in några önskemål om att strukturera om som låg i linje med vad vi själva redan kände.

Idag har vi därför påbörjat en omstrukturering av forumet. Nästan inget har tagits bort helt, men flera kategorier har slagits ihop och några nya har tillkommit. Vår förhoppning är att det blir lite enklare, tydligare och bättre så här.

Ps: Vi jobbar också på att flytta in köpes och säljes samt feedback till 99 under "Nya inlägg".

Senast redigerat 2018-06-14 19:23

Det är i regel alltid trevligt med moderniseringar och ni ser ut att lyckas relativt bra med det. Fast det finns ett men (som alltid!).

För det första så heter det inte "mobila datorer". Det är bärbara datorer.
Och för det andra så måste ni komma ihåg att 99 fortfarande är ett Apple-orienterat forum och därför borde ni faktiskt låta MacBook och iMac vara sorterad i en egen kategori. Förslagsvis "Apple - MacBook, iMac, andra macOS-datorer och dess mjukvara". Jag tror att det handlar om någon form av anständighet att inte klumpa ihop alla stationära och bärbara datorer med varandra. Hade fattat om det skedde på SweClockers men inte på 99.se.

Ursprungligen av sextontio:

...fortfarande är ett Apple-orienterat forum...

Nej, tyvärr är det inte så längre. Forumledningen har bestämt att det inte är så - oavsett vad vi anser. Detta är bara ytterligare ett steg i den riktningen.

Ursprungligen av sextontio:

Det är i regel alltid trevligt med moderniseringar och ni ser ut att lyckas relativt bra med det. Fast det finns ett men (som alltid!).

För det första så heter det inte "mobila datorer". Det är bärbara datorer.
Och för det andra så måste ni komma ihåg att 99 fortfarande är ett Apple-orienterat forum och därför borde ni faktiskt låta MacBook och iMac vara sorterad i en egen kategori. Förslagsvis "Apple - MacBook, iMac, andra macOS-datorer och dess mjukvara". Jag tror att det handlar om någon form av anständighet att inte klumpa ihop alla stationära och bärbara datorer med varandra. Hade fattat om det skedde på SweClockers men inte på 99.se.

Vi har också själva kommit på det olämpliga i just den formuleringen. "Stationära och bärbara datorer" heter den nu.

Det finns fortfarande alla möjligheter att diskutera olika typer av datorer i forumet, men flera av de forumdelarna som fanns var det mycket liten aktivitet i – vi tror det är bättre med en bredare kategori där det händer lite mer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, tyvärr är det inte så längre. Forumledningen har bestämt att det inte är så - oavsett vad vi anser. Detta är bara ytterligare ett steg i den riktningen.

Vi kan inte stå still och stampa, då tror i alla fall jag att 99 kommer att "dö". Tiderna förändras och så borde också 99 för att vara en relevant mötesplats som användare har nytta och glädje av. Apple har förändrats massor, teknikvärlden i stort också. Vi tror att forumets kategorier bör spegla verkligheten (och ja det blir väl så klart verkligheten som vi ser den). Det fanns otroligt många kategorier som inte längre var relevanta, ingen hade skrivit något på flera år. Vi kan alltid lägga till och dela upp kategorier igen om det visar sig finnas behov för det.

Ursprungligen av Ida Blix:

...och ja det blir väl så klart verkligheten som vi ser den...

Huvudet på spiken.

Ni har valt att bestämma att Apple-inriktningen ska bort. Det får vi acceptera, eller gå härifrån.

  • Medlem
  • 2018-06-14 22:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Huvudet på spiken.

Ni har valt att bestämma att Apple-inriktningen ska bort. Det får vi acceptera, eller gå härifrån.

Den här diskussionen har vi väl haft tidigare? Måste den repriseras nu?

Ursprungligen av Ljung:

Den här diskussionen har vi väl haft tidigare? Måste den repriseras nu?

Ja.

När forumet nu tar ytterligare ett steg i en riktning som många inte gillar, så kan vi väl få lov att uttrycka åsikter kring detta.

Senast redigerat 2018-06-14 22:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, tyvärr är det inte så längre. Forumledningen har bestämt att det inte är så - oavsett vad vi anser. Detta är bara ytterligare ett steg i den riktningen.

Det är fortfarande ett Apple-orienterat forum. Jag vet att en del användare här inte är av den uppfattningen, men det är nog ett missriktat missnöje, ärligt talat. Hänger man exempelvis på Sweclockers och 99 samtidigt så ser man ju den betydande skillnaden.

Ursprungligen av Ida Blix:

Vi har också själva kommit på det olämpliga i just den formuleringen. "Stationära och bärbara datorer" heter den nu.
Det finns fortfarande alla möjligheter att diskutera olika typer av datorer i forumet, men flera av de forumdelarna som fanns var det mycket liten aktivitet i – vi tror det är bättre med en bredare kategori där det händer lite mer.

Tack för att ni ändrade formuleringen.

Jag förstår ert resonemang om att få mer aktiva forumdelar och jag delar den till stora delar. Samtidigt tror jag att om ni vill ha kvar delar av 99s själ och samtidigt röra er framåt så måste ni tillåta viss lägre aktivitet i en del av forumet. Om ni börjar klumpa ihop allt och häva de tydliga skillnaderna som finns mellan hårdvara som har Windows som huvudsystem och den hårdvara som har macOS som huvudsystem så skjuter ni på sikt er själva i fötterna.

Ett förslag är att ni arbetar mer aktivt på att integrera https://www.sweclockers.com/forum/100-apple-m... med 99s forumdel om stationär Apple-hårdvara. Jag vet inte om det är tekniskt möjligt, men om det är det så kommer ni ju verkligen då lyckas med att behålla forumets karaktär samtidigt som ni ökar aktiviteten i en forumdel som blivit mer tillbakadragen. Alternativet till integrering är väl helt enkelt att börja hänvisa frågor om Macbook och iMac från Sweclockers hit, eftersom ni är en del av samma organisation.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Huvudet på spiken.

Ni har valt att bestämma att Apple-inriktningen ska bort. Det får vi acceptera, eller gå härifrån.

Jag kanske missförstår dig, men gillar inte formuleringen ”ska bort”. Inriktningen ska inte bort. Apples produkter och tjänster hör i allra högsta grad hemma här fortfarande. Jag ser det som att vi öppnar upp för mer. Apple existerar inte ensamma i en bubbla och både påverkar och påverkas av andra. Många blandar friskt mellan ekosystemen numera.

Ursprungligen av Ida Blix:

...gillar inte formuleringen ”ska bort”...

Så det pågår inte en förändringsprocess där forumet går från Applefokuserat till mer allmänt teknikrinriktat?
https://www.99.se/artikel/10640-valkommen-til...

Ni kunde ha valt att fortsätta fokusera på Apple-delen av "det digitala vardagslivet". Ni gjorde ett annat val. Då ser jag inget konstigt i den där formuleringen.

Senast redigerat 2018-06-14 23:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så det pågår inte en förändringsprocess där forumet går från Applefokuserat till mer allmänt teknikrinriktat?
https://www.99.se/artikel/10640-valkommen-til...

Ni kunde ha valt att fortsätta fokusera på Apple-delen av "det digitala vardagslivet". Ni gjorde ett annat val. Då ser jag inget konstigt i den där formuleringen.

Vi skriver och diskuterar inte uteslutande Apple-grejor här längre det är sant, men att det ”ska bort” skulle innebära att vi fimpar Apple-täckningen och det gör vi inte. Vi bevakar och täcker Apples ekosystem av produkter och tjänster OCH Android-sfären med dess produkter och tjänster.

Apple är inte borta, men du verkar inte vilja förstå det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-14 23:27

Endast ett inlägg om Windows under froumkategorin ”Stationära och bärbara datorer” och det kommer från 99-redaktionen. Det är något som skaver. Verkligheten kontra 99.se.
https://www.99.se/forum/20-stationara-och-bar...

Varför kan inte 99 få vara ett forum för mestadels Apple? Sedan kan Windows ligga under övrigt. Troligen har väl smarta hem också en allt mer given plats. Visst lite allmänt snack om Android är helt ok, smarta mobiler är nästan en egen värld.

Men den som verkligen är intresserad av Android hänger säkerligen redan på swedroid.se/forum. Likaså återfinns Windows-entusaster troligen hos sweclockers.com.

Som Ida säger är detta också ett försök att forma forumkategorierna utifrån aktivitet, lättare att hitta för nyare medlemmar samt också vårt nya fokus på digitala vardagslivet och mobilt.

Inget ör hugget i sten, och beroende på vad som diskuteras och hur saker och ting utvecklas kan vi såklart anpassa. Om det blir förvirrande att ha en kategori för datorer generellt kanske vi delar, men baserat på aktiviteten tror vi detta är bra. Vi kör ett tag och ser, men i längden tror jag det är bättre att ha färre kategorier med mer aktivitet än många kategorier som pliktskyldigt ligger där. Vårt främsta mål här är att ha ett levande forum.

Ursprungligen av jakobnilsson:

...att det ”ska bort” skulle innebära att vi fimpar Apple-täckningen...

Nej, det skulle det inte innebära. Det är ni som missförstår.

Jag skriver "ta bort Apple-inriktningen". Men ni verkar läsa "ta bort Apple-innehållet".

Att "ta bort Apple-inriktningen" betyder "inte längre fokuserat på Apple".

Ursprungligen av iSweden:

Endast ett inlägg om Windows under froumkategorin ”Stationära och bärbara datorer” och det kommer från 99-redaktionen. Det är något som skaver. Verkligheten kontra 99.se.
https://www.99.se/forum/20-stationara-och-bar...

Varför kan inte 99 få vara ett forum för mestadels Apple? Sedan kan Windows ligga under övrigt. Troligen har väl smarta hem också en allt mer given plats. Visst lite allmänt snack om Android är helt ok, smarta mobiler är nästan en egen värld.

Men den som verkligen är intresserad av Android hänger säkerligen redan på swedroid.se/forum. Likaså återfinns Windows-entusaster troligen hos sweclockers.com.

Det går också att se det såhär, om Windows har liten aktivitet är det dumt att ha en egen kategori för det, och bör knappast skada en vitaliserande Mac-diskussion att ha det i samma. Men som sagt, vi testar och ser.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det skulle det inte innebära. Det är ni som missförstår.

Att "ta bort Apple-inriktningen" betyder "inte längre fokuserat på Apple".

Om du med ”fokuserat på Apple” menar ”inget annat än Apple” så har du rätt, det ska bort eller har snarare varit borta länge.

Men jag tycker inte ”fokuserat på Apple” behöver betyda att vi inte också kan fokusera på annat. Det är för mig inte ”bara fokus på Apple”, även om jag vet att det är ett sådant forum du skulle vilja ha.

Jag tycket det är mycket roligare, intressantare och mer givande att granska och diskutera digitala livet utifrån flera av de stora plattformarna och företagen, idag skulle jag säga att det innebär främst Apple, Google och Samsung. Skillnaderna mellan dessa, och likheterna, fördelarna och nackdelarna. Det är också det vi vill spegla i forumet.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Om du med ”fokuserat på Apple” menar ”inget annat än Apple” så har du rätt, det ska bort eller har snarare varit borta länge....

Nja, "inget annat" är väl att ta i. Den gamla inriktningen var ju 99%.

Och jag tycker att det var bättre då. Framtiden får utvisa hur det blir nu, när ni tar ytterligare ett kliv bort från det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så det pågår inte en förändringsprocess där forumet går från Applefokuserat till mer allmänt teknikrinriktat?
https://www.99.se/artikel/10640-valkommen-til...

Ni kunde ha valt att fortsätta fokusera på Apple-delen av "det digitala vardagslivet". Ni gjorde ett annat val. Då ser jag inget konstigt i den där formuleringen.

Allmänt teknikinriktade vill vi inte vara (och är inte heller, vi täcker inte allt inom teknik, utan har noga valt ut områden som tas upp på redaktionell plats). Vi försöker hitta vår nisch inom det digitala vardagslivet, och som utgångspunkt har vi valt de mobiler vi numera kan göra nästan allt med. Ett stort fokus ligger på IOS-enheter eftersom de säljer otroligt bra och har många användare här i Sverige – men inte allt vårt fokus.

Jag bevakar fortfarande Apple mycket noga eftersom det är ett stort intresse, och här i forumet kan jag ”nörda” ner mig i allt möjligt kring företaget, deras produkter och tjänster. Vill inte att det ska ändras.

Ibland går det snabbt att utvärdera. Vi korrigerar kategorierna för datorer, och kör en separat kategori för Mac/MacOS samt en för övriga datorplattformar som Windows, Linux etc.

Som påpekats är Windows-diskussionerna här så få att de platsar bättre i en "övrigt"-kategori.

Ursprungligen av Ida Blix:

Allmänt teknikinriktade vill vi inte vara (och är inte heller, vi täcker inte allt inom teknik, utan har noga valt ut områden som tas upp på redaktionell plats)...

Ok, att vrida på ord är tydligen receptet. Men då kommer här några citat från artikeln som jag länkade till tidigare.

"...Det är viktigt tycker vi, inte bara för att ge en bra beskrivning av teknikvärlden..."
"...vi blir inte bara en roligare och bättre tekniksajt av det..."
"...en mötesplats för teknikintresserade..."

Men strunt i det. Den nya omstruktureringen är ytterligare ett steg bort från den gamla Apple-fokuseringen. Det kan vi väl vara överens om. Sen vilka ord vi använder för att beskriva det kan kanske kvitta.

Ursprungligen av Ida Blix:

Vi har också själva kommit på det olämpliga i just den formuleringen. "Stationära och bärbara datorer" heter den nu...

Och nu ser jag att ni har ändrat igen, (bl.a. delat upp Mac och Windows/övrigt i två olika forumdelar igen).

Nu känns forumstrukturen mycket bättre än vad den gjorde igår.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, att vrida på ord är tydligen receptet. Men då kommer här några citat från artikeln som jag länkade till tidigare.

"...Det är viktigt tycker vi, inte bara för att ge en bra beskrivning av teknikvärlden..."
"...vi blir inte bara en roligare och bättre tekniksajt av det..."
"...en mötesplats för teknikintresserade..."

Men strunt i det. Den nya omstruktureringen är ytterligare ett steg bort från den gamla Apple-fokuseringen. Det kan vi väl vara överens om. Sen vilka ord vi använder för att beskriva det kan kanske kvitta.

Vi kan enas om att hur man tolkar orden har betydelse, ja.

Vi vill ge en bra beskrivning av teknikvärlden. Det betyder inte att vi vill (eller kan) beskriva hela. Vi begränsar oss och försöker ha fokus på ett antal områden, men inte alla. Vi siktar på det som har stor betydelse i vardagen, som berör svenska konsumenter och användare, och med störst fokus på den mobila tekniken. Det betyder en del som vi täckte mycket tidigare får mindre eller ingen plats (redaktionellt). Det innebär en del nytt som tillkommer.

Forumstrukturen försöker spegla dels hur vi ser på 99.se idag, men också vad det snackas om rent konkret. Och, det är en en resa som utvärderas med jämna mellanrum precis som det redaktionella fokuset.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu ser jag att ni har ändrat igen, (bl.a. delat upp Mac och Windows/övrigt i två olika forumdelar igen).

Nu känns forumstrukturen mycket bättre än vad den gjorde igår.

Bra att det känns bättre - se mitt svar ovan.

Välkomnar omstruktureringen med öppna armar
Har i feedbacktråden efterfrågat en omstrukturering och detta var kanske inte det jag bet om personligen, men det är ett steg i rätt riktning iaf.

Senast redigerat 2018-06-15 10:03
Ursprungligen av Cancerman:

Välkomnar omstruktureringen med öppna armar
Har i feedbacktråden efterfrågat en omstrukturering och detta var kanske inte det jag bet om personligen, men det är ett steg i rätt riktning iaf.

Vi känner efter hur det här känns ett tag. Kommer du på något som kan finjusteras ytterligare så är det bara att hojta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-15 11:40
Ursprungligen av Ida Blix:

Vi känner efter hur det här känns ett tag. Kommer du på något som kan finjusteras ytterligare så är det bara att hojta!

Trevligt och säkert nödvändigt med den nya omstruktureringen i forumet. All teknik och allt runt den utvecklas i rasande fart så borde även teknikforum följa i spåren av detta sa någon vis gumma och gubbe

Tycker dock att bärbara Macbooks i olika varianter fortfarande skulle vara en relevant separat forumdel - kategori , där fallerar det lite och dämpar min glädje och entusiasm med 99 speciellt när man får upp huvud forumdelen/enheter. Det är väl lite trist kan man tycka för just där startar själva lusten till aktivitet på forumet eller ?

Snarare risk att det blir ännu mindre aktivitet nu från dom få aktiva medlemmar med kunskap som svarar på problem från nya medlemmar på forumet . Riskerar bli så att endast redaktörer och moderator svarar på problem/ frågeställningar vilket redan är fallet idag. Inget fel i det missförstå mig inte. Ligger väl i tiden också att folk vill få saker serverade utan att bidra själva tyvärr.

Svårt helt klart ingen enkel lösning. Vi får väl avvakta som Ida nämnde så får väl tiden utvisa om ni kan få ut mer aktivitet och intresse vilket är det viktigaste för överlevnad samt annonsintäkter för ägarna kan jag tänka mig .

Senast redigerat 2018-06-15 11:51
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ibland går det snabbt att utvärdera. Vi korrigerar kategorierna för datorer, och kör en separat kategori för Mac/MacOS samt en för övriga datorplattformar som Windows, Linux etc.

Som påpekats är Windows-diskussionerna här så få att de platsar bättre i en "övrigt"-kategori.

Tack, mycket bättre.

Tycker att just nu när jag tittat igenom forums-uppdelning lite snabb att det ser väldigt bra ut, kanske en uppdelning mellan stationära och bärbara Macar.
Men vi kan helt klart prova så här ett tag.
Anm. Är själv väldigt lite eller nästan inte alls intresserad av Android eller Windows men tycker att dom ska vara med för dom som är det.

Ligger inte vissa inlägg helt galet nu? Kikade under Mac och MacOS. Där ligger både Windows och Linuxinlägg! + lite annat smått och gott! Tror mod har lite att pilla med

Annars ser det la okey ut!

Bevaka tråden