Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken är den bästa "smart hem" kontrollern?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-06-15 21:22

Tänkte kolla om det finns någon/några här som har stenkoll på smarta hem kontrollers och vilken som anses som den bästa?

Bästa för mig är den som är mest stabil, klarar de protokoll jag behöver (Z-wave(+) och ZigBee, men ska gärna gå att köra mot Verisure larmet också) och enkelt att använda för min sambo och barn.

Jag är ingen höjdare på kodning heller. Jag är inte rädd för att försöka mig på det och "klipp och klistra" in kod. Men ser helst att saker bara fungerar utan massa krångel. Både ur spara tid synpunkt, men även för att jag ledsnat på att lägga all min lediga tid med att få igång teknologin hemma. Och hellre gör något annat. Jag vill alltså gärna betala för att saker bara fungerar istället för att lägga tid jag inte har på att sitta och koda och felsöka och fixa och trixa och...

Jag har sneglat lite på Samsungs SmartThings Hub. Men jag kommer tidigare från Telldus Tellstick Net. Och fördröjningen jag hade på den, eftersom den jobbar mot "molnet", är jag inte alls intresserad av att uppleva igen. Så om denna pryl har samma tråkiga fördröjning så är den ej aktuell.

Dessutom gillar jag inte idéen på att alla smarta lösningar slutar att fungera om jag har problem med min uppkoppling till internet. Men mycket möjligt att jag missuppfattat hur Samsungs SmartThings Hub fungerar, så rätta mig gärna där om jag har fel.

I övrigt har jag kollat lite på Fibaro HC2 och Vera. Men med Vera har vi snubblat in i det här med att koda, där jag inte ville lägga min tid. Och Fibaro HC2 är ganska utdaterad och de verkar ju inte bry sig det minsta om att uppdatera (släppa ny hårdvara) för t.ex Z-Wave+.

HomeKit är för övrigt oerhört uteslutet. Testat en del med min iPhone (7 Plus) och AppleTV. Men maken till skräp har jag sällan skådat. Saknar i princip alla vettiga funktioner för att göra det värt namnet. Och fungerar ju i princip aldrig. Och att försöka få det lira "remote" genom AppleTV var hopplöst. "It just works".. eller hur. Så nej tack. det där rör jag inte igen.

Så hur som helst. vad använder ni som har samma behov och önskemål som mig (och som är nöjda med eran kontroller)?

Kör med Tellstick och det är både billigt och bra.
Fungerar dock inte med ditt larm misstänker jag men är enastående i sig självt.

  • Medlem
  • 2018-06-17 12:22
Ursprungligen av fashion:

Kör med Tellstick och det är både billigt och bra.
Fungerar dock inte med ditt larm misstänker jag men är enastående i sig självt.

Ok, kul att du är nöjd och att det fungerar för dig.
Själv kommer jag aldrig mer köpa och använda någon telldus tellstick.

Ursprungligen av nmbrg:

Ok, kul att du är nöjd och att det fungerar för dig.
Själv kommer jag aldrig mer köpa och använda någon telldus tellstick.

Jasså? Varför då?
Jag köpte en billig surfplatta och satte i hallen där alla som var här kunde tända och släcka ljuset utan problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-18 19:40

Jag är också nöjd med min. Och numera funkar de även om Internet går ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-25 05:26

En Homey kanske?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-25 09:26

Jag köpte en Homey, och har aldrig använt en ny pryl så lite. Det beror dock på att jag mest har Nexa-prylar, vilket Homey inte har native stöd för, utan förlitar sej på en tredjepartsapp.
I mitt tycke väldigt krånglig att konfigurera. Telldus är en dröm i det avseendet!

1
Bevaka tråden