Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine varnar så fort datorn är utanför hemmanätverket

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-17 16:44

Varför varnar Time Machine så fort datorn är utanför hemmanätverket? Hur stänger man av det?
Har det att göra med iCloud > Tillbaka till min Mac?

Med ca en timmes mellanrum kommer det upp en system-alert enligt bifogad:

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-06-17 21:01

För att TM (på din dator) gör en backup 1ggn/h mot din TC-disk (som sitter på sniff.local). Du kan stänga av backupfunktionen genom att ändra på reglaget i TM-inställningen. Det har inget med iCloud eller Tillbaka till min Mac att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-17 22:44
Ursprungligen av frazze:

För att TM (på din dator) gör en backup 1ggn/h mot din TC-disk (som sitter på sniff.local). Du kan stänga av backupfunktionen genom att ändra på reglaget i TM-inställningen. Det har inget med iCloud eller Tillbaka till min Mac att göra.

Tack. Men måste TM barnpassas? Har Apple inte någon inställning som automatiskt pausar backup när datorn befinner sig utanför nätverksnamnet där TM-servern är placerad, en AirPort Time Capsule i detta fall?

Senast redigerat 2018-06-17 23:30
Ursprungligen av iSweden:

Varför varnar Time Machine så fort datorn är utanför hemmanätverket? Hur stänger man av det?

Hur vet du att det är Time machine som varnar?

Jag kör TM mot ett NAS och den säger ingenting alls när jag är utanför nätverket.

Ser mer ut som en mappning/länk som försöker accessas via SMB/AFP mot sniff.local som ger det meddelandet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-17 23:51
Ursprungligen av keptang:

Ser mer ut som en mappning/länk som försöker accessas via SMB/AFP mot sniff.local som ger det meddelandet.

Ja, det låter ganska troligt. Ska kolla upp detta i veckan. (Det gäller inte min dator.)

Men jag har knappt använt TM alls själv. Känner någon igen detta problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-18 00:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hur vet du att det är Time machine som varnar?

Jag kör TM mot ett NAS och den säger ingenting alls när jag är utanför nätverket.

Det vet jag inte. Tolkade (övertolkade) svaret från @frazze

Bra med bekräftan att TM sköter sig ibland.

Som keptang skriver, TM varnar först om det gått flera dagar utan att en backup-enhet kunnat nås.
Skulle vara ett helv. annars med en bärbar

1
Bevaka tråden