Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro startar inte, visar bara randig skärm

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår kväll gav min Mac Pro (2012) upp. Helt plötsligt stannade allt och den startade om. Om jag minns rätt så hörde jag något klickande ljud innan den bara stannade. Sedan vill den inte starta. Eller det låter som den startar som den ska, men skärmen visar bara följande och jag kan inte komma längre.

(Skärmen visar dessa ränder över hela ytan, inget annat syns)

Det ser ju ut som att det är grafikkortet som har gett upp eftersom detta är allt jag ser på DVI-porten och Mini-DisplayPortarna visar inget alls. Samtidigt känns det som något värre fel för jag kan inte heller starta i Recovery, safe mode eller hårddiskläge heller. Eller kan grafikkortsproblem förhindra detta också?

Jag har testat att hårddiskarna i varje fall fungerar bra i en annan dator så jag är säker på att det är något hårdvarufel jag råkat ut för. Men vad kan det vara och hur lokaliserar jag felet?

Tippar på grafikkortet.

Plockade ur det nu och då går det att starta i hårddiskläge. Verkar ju rätt lovande då och inte allt för svårt att åtgärda.

Om jag för att verifiera att det är grafikkortet skaffar ett billigt av kompatibelt modell men som inte är Apple edition, fungerar det då? Som jag tolkat det skulle ett sådant kort om det inte flashas om fungera bra, men inte visa något förrän OS X bootat up. Har jag uppfattat det korrekt?
(Kör OS X 10.12 Sierra)

Ursprungligen av foffe_87:

Om jag för att verifiera att det är grafikkortet skaffar ett billigt av kompatibelt modell men som inte är Apple edition, fungerar det då? Som jag tolkat det skulle ett sådant kort om det inte flashas om fungera bra, men inte visa något förrän OS X bootat up. Har jag uppfattat det korrekt?
(Kör OS X 10.12 Sierra)

Inte hundra vad du menar med ”Apple edition”, men det är bara att googla så hittar du kompatibla grafikkort.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte hundra vad du menar med ”Apple edition”, men det är bara att googla så hittar du kompatibla grafikkort.

Som jag tolkat det så räcker det inte att det står att det är kompatibelt då samma grafikkort tillverkats i flera varianter. Så bara för att det står att just en viss modell är kompatibel betyder det inte att allt fungerar från början. Men som sagt så är det min tolkning när jag försökt läsa på så jag vet ju inte vad som gäller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-23 23:02
Ursprungligen av foffe_87:

Om jag för att verifiera att det är grafikkortet skaffar ett billigt av kompatibelt modell men som inte är Apple edition, fungerar det då? Som jag tolkat det skulle ett sådant kort om det inte flashas om fungera bra, men inte visa något förrän OS X bootat up. Har jag uppfattat det korrekt?
(Kör OS X 10.12 Sierra)

Så har jag oxå fattat det, men inte provat....

Nu kan jag bekräfta att det var grafikkortet som inte fungerade. Jag fick tag på ett billigt begagnat av motsvarande modell som satt i datorn men som inte var skapat för Mac. Så därmed kan jag även bekräfta att sådant kort inte ger någon bild förrän OS X har laddat och det är dags för inloggning.
Känns dock inte helt stabilt då skärmen blinkar till lite då och då. Men nu när jag vet att det är grafikkortet som var problem så ska jag se till att skaffa ett nytt vettigt anpassat för Mac så jag även har kontroll över boot-förfarandet mm, och så slipper jag köra windows för att kunna flasha detta.

1
Bevaka tråden