Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari - Klarar inte snabbt bredband?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kört med firefox i flera år men det har börjat bli lite väl buggig. Så jag bytte till Safari, och då slog det mig att sen långt tillbaka att det inte klarar direkt några snabbare uppkopplingar...
Jag har Bahhof 250/100, har även haft 1000/100 och då var det ändå lika slött i Safari...

Har nyligen gjort en ominstallation till macOS Sierra
OS: Sierra 10.12.6
Webbläsare: Safari 11.1.1
Dator: Mac Pro 12-core, 48 GB ram

Någon som vet vad det beror på?
Finns det nån fix?

Tacksam för hjälp!

Ursprungligen av KillwithSkill:

...att det inte klarar direkt några snabbare uppkopplingar...

Självklart klarar Safari av det. Detta handlar inte om något generellt fel på Safari.

Några tips:
- Stäng av alla tillägg/plugins i Safari, och se om det gör någon skillnad.
- Prova med en ny användare, för att se om det gör någon skillnad.
- Starta i säkert läge. Då utförs lite "städning" i systemet. Starta sedan som vanligt igen. https://support.apple.com/kb/PH25617?viewloca...
- Lägg in senaste uppdateringen en gång till. Det blir också en form av "städning" i systemet, och om man har tur så byts någon skadad systemfil ut. https://support.apple.com/kb/dl1931?locale=en...

Hur gjorde du ominstallationen? Raderade och började om från början, eller lade du det nya systemet "ovanpå" det gamla?

Jag tröttnade när 1000/1000 gav upplevelsen telefonmodem med Safari 11.1.1 i High Sierra 10.13.5. Just nu får jag 923,37/938,12 1,19 ms.
Min enkla huskur blev Ad-Blocker för en dryg hundring. Nu får jag till exempel dagstidningarnas allmänna hemsidor utan bekymmer. SkD var en plåga med ständiga lönkningar och en sida som studsade upp och ned hela tiden. Samma cirkus när jag försökte läsa en ny sida. Även kvällstidningarna kan vara besvärliga.
Med Ad-Blocker får jag valuta för min snabba internetförbindelse.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Har kört med firefox i flera år men det har börjat bli lite väl buggig. Så jag bytte till Safari, och då slog det mig att sen långt tillbaka att det inte klarar direkt några snabbare uppkopplingar...
Jag har Bahhof 250/100, har även haft 1000/100 och då var det ändå lika slött i Safari...

Har nyligen gjort en ominstallation till macOS Sierra
OS: Sierra 10.12.6
Webbläsare: Safari 11.1.1
Dator: Mac Pro 12-core, 48 GB ram

Någon som vet vad det beror på?
Finns det nån fix?

Tacksam för hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-07-03 08:35

Bildn du har visar max hastighet som en viss sida fått mha Flash//HTML5/javascript. Är det hög hastighet vid stora nerladdningar som du är missnöjd med hastigheten vid? Eller sker surf i allmänhet slött?
Två skilda ting. I det senare är din upplevelse av surfen en viktig punkt.

Betalade du för Ad-Block? Vilken då?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart klarar Safari av det. Detta handlar inte om något generellt fel på Safari.

Några tips:
- Stäng av alla tillägg/plugins i Safari, och se om det gör någon skillnad.
- Prova med en ny användare, för att se om det gör någon skillnad.
- Starta i säkert läge. Då utförs lite "städning" i systemet. Starta sedan som vanligt igen. https://support.apple.com/kb/PH25617?viewloca...
- Lägg in senaste uppdateringen en gång till. Det blir också en form av "städning" i systemet, och om man har tur så byts någon skadad systemfil ut. https://support.apple.com/kb/dl1931?locale=en...

Hur gjorde du ominstallationen? Raderade och började om från början, eller lade du det nya systemet "ovanpå" det gamla?

Tack för hjälpen! Ska testa!

Uppföljning!
Uppdaterade från Sierra till High Sierra. Fortfarande samma sak. kommer upp som bäst i 140-150 Mbit/s med Safari Version 11.1.2 Och det kvittar om jag har snabbare än 250Mbit/s lina eller 1000Mbit/s lina.
Kör ingen VPN eller så. Med Firefox och Chrome sticker det iväg som det ska och ligger runt 300Mbit/s...

Provade du några av tipsen? Vad blev resultatet?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Provade du några av tipsen? Vad blev resultatet?

Japp, jag testade allt förutom Combo update eftersom jag uppdaterade från Sierra till High Sierra. Men tyvärr utan resultat Inte ens ny användare funkade.
Trots att jag nu uppdaterade till High Sierra (ej clean install)så blev det inte bättre och nån ny ominstallation (clean install) orkar jag inte med det. Det blir för mkt att uppdatera. Använder datorn som musikdator emellanåt och den här proppad med plugins och musikprogram som ligger på flera TB...
Men kanske en Combo Update för High Sierra skulle funka?
https://support.apple.com/kb/DL1970?locale=sv...

Ska jag vara ärlig så förbryllar detta mig en del...
Safari som är annars blixtsnabb! Både i surfande men också vid nerladdningar...

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • 2018-07-15 16:37

Hur/viken sida mäter du mot?

1
Bevaka tråden