Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan du om Samsung?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här veckan ställer vi tio frågor om elektroniktjätten från Sydkorea – Samsung. Hur många rätt får du ihop?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-07-12 13:50
Citat:

8/10 Korrekta svar!
Du har säkert tagit familjen på semester till Sydkorea och gjort minst ett besök till Samsung Digital City.

Kunde en del och några chansningar. Inget besök i Sydkorea.

6/10

Fråga två var kul

Jag har varit där. Och så här ser mobilerna ut innan du får komma in

De är totalt paranoida när det gäller säkerhet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-12 14:36

7/10, nej varken varit i sydkorea eller digital city.

  • Medlem
  • 2018-07-12 14:38

8 av 10
Helt okej ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-12 14:50

7/10 Korrekta svar!
Du har säkert tagit familjen på semester till Sydkorea och gjort minst ett besök till Samsung Digital City.

Nope, och bara några gissningar.

?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-07-12 15:52

6/10, mest gissningar. Den enda Samsungprodukt jag äger är min tv.

8/10 korrekta svar.

10/10...och då är jag inget fan utav dem, men man ska hålla sina ”fiender” nära. ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-12 20:17

Nu funkade det med Safari igen (macOS 10.13.6 ver 6)!

  • Medlem
  • 2018-07-14 19:49

Hade hoppats på 0/10 för jag gillar inte samsung men fick ändå 4 :/

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-07-14 21:23

9/10

Ursprungligen av PaO:

8 av 10
Helt okej ?

Trodde inte du skulle vara nöjd med något under 100% på denna ?

7/10 kamma jag hem ?

  • Medlem
  • 2018-07-18 11:03
Ursprungligen av Mackan1984:

Trodde inte du skulle vara nöjd med något under 100% på denna ?

7/10 kamma jag hem ?

Du har helt rätt
Skulle jag fuska, nej, fick bita i det sura äpplet ?

En fråga, har Apple något motsvarande inbyggt i sina iPhones såsom Samsung enhetsunderhåll?

Ursprungligen av PaO:

Du har helt rätt
Skulle jag fuska, nej, fick bita i det sura äpplet ?

En fråga, har Apple något motsvarande inbyggt i sina iPhones såsom Samsung enhetsunderhåll?

Behövs inte eftersom iOS redan är optimerat då Apple vet från början vilken hårdvara de har att arbeta med, det är svårare på Android att skapa ett optimerat OS på samma sätt då de finns så många tillverkare som använder det i olika prisklasser och prestanda, så det är omöjligt att optimera ett OS som skulle fungera på allihop.

  • Medlem
  • 2018-07-18 14:05
Ursprungligen av Hank Solo:

Behövs inte eftersom iOS redan är optimerat då Apple vet från början vilken hårdvara de har att arbeta med, det är svårare på Android att skapa ett optimerat OS på samma sätt då de finns så många tillverkare som använder det i olika prisklasser och prestanda, så det är omöjligt att optimera ett OS som skulle fungera på allihop.

Okej
Men vad jag menar är batterihantering / minneshantering / virusskydd och lagringsoptimering
Gör IOS detta vid behov
Tex efter att jag installerat en APK från säker källa kör jag virusgenomsökningen

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-18 14:16
Ursprungligen av PaO:

Okej
Men vad jag menar är batterihantering / minneshantering / virusskydd och lagringsoptimering
Gör IOS detta vid behov
Tex efter att jag installerat en APK från säker källa kör jag virusgenomsökningen

Som tidigare skribent skrev så behövs det inte på IOS.
Tråkigt att Android inte kommit längre än så att sådant måste behövas för att hålla OS:et rullande.

  • Medlem
  • 2018-07-18 15:04
Ursprungligen av Innis:

Som tidigare skribent skrev så behövs det inte på IOS.
Tråkigt att Android inte kommit längre än så att sådant måste behövas för att hålla OS:et rullande.

Skillnaden är väl att på en Android kan du installera APK fritt direkt från nätet. Tex plockade jag hem Android Auto på det sättet. Då tycker jag det är bra att kunna köra en inbyggd virusskydd. Operativen är olika helt klart men RAM hanteringen har visat sig vara en akilleshäl i iPhone X

Ursprungligen av PaO:

Skillnaden är väl att på en Android kan du installera APK fritt direkt från nätet. Tex plockade jag hem Android Auto på det sättet. Då tycker jag det är bra att kunna köra en inbyggd virusskydd. Operativen är olika helt klart men RAM hanteringen har visat sig vara en akilleshäl i iPhone X

Ram-hanteringen har varit kass pga iOS 11.
Förhoppningsvis blir iOS 12 vad tidigare versioner varit i ram-hantering.
Men är inte rädd för virus på min iPhone X.
Är tacksam för nya batterihälsan dock.

  • Medlem
  • 2018-07-18 17:10
Ursprungligen av Mackan1984:

Ram-hanteringen har varit kass pga iOS 11.
Förhoppningsvis blir iOS 12 vad tidigare versioner varit i ram-hantering.
Men är inte rädd för virus på min iPhone X.
Är tacksam för nya batterihälsan dock.

Okej tack för svar ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-18 19:17
Ursprungligen av PaO:

Skillnaden är väl att på en Android kan du installera APK fritt direkt från nätet. Tex plockade jag hem Android Auto på det sättet. Då tycker jag det är bra att kunna köra en inbyggd virusskydd. Operativen är olika helt klart men RAM hanteringen har visat sig vara en akilleshäl i iPhone X

Eftersom man inte kan göra det med iOS så behövs inte ett virusskydd. Med Android så är det en nödvändighet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-18 19:53

Det finns ju även lagringsoptimering i iOS.

6 av 10 fick jag, har jag för mig. Men testet skulle väl egentligen ha hetat nåt i stil med "vad kan du om Samsung Electronics", eftersom Samsung som sådant gör/gjorde/äger en massa andra grejer också (fartyg, grävmaskiner, byggprojekt, försäkringar, hotellverksamhet osv).
Eftersom jag har den bakgrunden som jag har är det första som poppar upp som minnesbild när någon säger Samsung en grävmaskin. Men den delen av Samsung är faktiskt svensk sen länge (AB Volvo köpte den verksamheten 1998).

Ursprungligen av Innis:

Eftersom man inte kan göra det med iOS så behövs inte ett virusskydd.

Jo, man kan visst installera tredjepartsappar, även om inte enheten är jailbreakad. Med Cydia Impactor t.ex.
Visst, det är inte lika enkelt som i Android och man förlitar sig på tredjepartsprogram, men man får ju ändå tro att de som är intresserade av att installera andra mjukvaror än program via Google Play Store eller App Store besitter en hyfsad kunskap i alla fall.

Ursprungligen av mattiL:

Det finns ju även lagringsoptimering i iOS.

iOS sköter det helt automatiskt när det behövs.

https://support.apple.com/sv-se/ht201656

Ursprungligen av suddgummi:

Jo, man kan visst installera tredjepartsappar, även om inte enheten är jailbreakad. Med Cydia Impactor t.ex.
Visst, det är inte lika enkelt som i Android och man förlitar sig på tredjepartsprogram, men man får ju ändå tro att de som är intresserade av att installera andra mjukvaror än program via Google Play Store eller App Store besitter en hyfsad kunskap i alla fall.

All mjukvara som ligger på App Store kontrolleras utav Apple så den inte innehåller något skadligt innan den läggs upp för nedladdning.

Ursprungligen av PaO:

Skillnaden är väl att på en Android kan du installera APK fritt direkt från nätet. Tex plockade jag hem Android Auto på det sättet. Då tycker jag det är bra att kunna köra en inbyggd virusskydd. Operativen är olika helt klart men RAM hanteringen har visat sig vara en akilleshäl i iPhone X

Problemet med att kunna göra 'side load' av appar är att den generella användaren besitter relativt låg kunskap och därigenom ökar risken för skadlig programvara. Även om nu användare som du och fler har antivirus installerat i era androidenheter så visar väl de återkommande infektionerna och problemen inom den plattformen att långt ifrån alla användare är lika duktiga.

Jag hoppas att Apple får till problem med hanteringen av internminne men jag tycker inte, baserat på säkerhetsskäl, att de ska öppna för tredjepartsappar utanför App Store. Dessutom är det heller inte ett problem för utvecklare att behöva gå via Store för att användarna ska kunna ta del av deras program. I alla fall inte om man utvecklar något som har ett gott syfte och håller sig inom respektive lands lagar, och rimliga moraliska gränser (gäller främst USA).

Ursprungligen av Hank Solo:

All mjukvara som ligger på App Store kontrolleras utav Apple så den inte innehåller något skadligt innan den läggs upp för nedladdning.

Ja. Men fortsatt går det ju rent praktiskt att installera program utanför App Store, om man vill och besitter den kunskapen om hur man gör. Min invändning var mot påståendet att det inte gick att installera nåt utanför App Store.

Ursprungligen av suddgummi:

Ja. Men fortsatt går det ju rent praktiskt att installera program utanför App Store, om man vill och besitter den kunskapen om hur man gör. Min invändning var mot påståendet att det inte gick att installera nåt utanför App Store.

Som på Android, inte så att det går att bara ladda ner en fil och installera, man måste veta vad man gör, ge rättigheter/aktivt tillåta okända källor t.ex.

Men det kan man inte veta om man inte vet.

Ursprungligen av suddgummi:

Ja. Men fortsatt går det ju rent praktiskt att installera program utanför App Store, om man vill och besitter den kunskapen om hur man gör. Min invändning var mot påståendet att det inte gick att installera nåt utanför App Store.

Det går bara om du jailbreakat den, inget som Apple tar ansvar för och bara idioti att göra till ingen som helst nytta mer än att man är snål.

  • Medlem
  • 2018-07-19 05:00
Ursprungligen av sextontio:

Problemet med att kunna göra 'side load' av appar är att den generella användaren besitter relativt låg kunskap och därigenom ökar risken för skadlig programvara. Även om nu användare som du och fler har antivirus installerat i era androidenheter så visar väl de återkommande infektionerna och problemen inom den plattformen att långt ifrån alla användare är lika duktiga.

Jag hoppas att Apple får till problem med hanteringen av internminne men jag tycker inte, baserat på säkerhetsskäl, att de ska öppna för tredjepartsappar utanför App Store. Dessutom är det heller inte ett problem för utvecklare att behöva gå via Store för att användarna ska kunna ta del av deras program. I alla fall inte om man utvecklar något som har ett gott syfte och håller sig inom respektive lands lagar, och rimliga moraliska gränser (gäller främst USA).

Intressant och tack för info
Jag ville bara seriöst veta hur Apple löst det
Det virusskydd som jag har på min Note 8 är inbyggt i Samsung EX /Android och inget jag direkt betalt för eller installerat. Med teknik från McAfee, bra då i praktiken det är vidöppet att installera utanför Google Play / Galaxy Apps

Bevaka tråden