Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag glömde visst något inför resan

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En skulle kunna tro att någon med ett så stort prylintresse som jag själv klarar vardagen med tekniskt flyt. Rätt grejer vid rätt tillfälle – allt bara funkar. Inte alltid...

Läs hela artikeln här

Jodo, det mest pinsamma jag kommer ihåg på rak arm är väl när jag hade bråttom att sticka till en foto-session och drog iväg en 4 mil ut i ingenstans bara för att upptäcka att minneskortet inte var med, det satt kvar hemma i kortläsaren till datorn... och inga affärer i närheten. Va inte kul alls

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-14 10:37

Inte pinsamt direkt, men glömde laddsladden till Apple Watch eftersom jag snålat och inte köpt några extra (jag vet hur glömsk jag är så har alltid lightning sladdar liggande i väskan, bilen osv).
Kollade in Elgiganten och andra närliggande butiker, ingen hade en sladd i lager så klart (damm you norrland).
Men fick syn på en docka som laddar både telefon och klocka.
Vilket visade sig vara ett alldeles utmärkt köp, den bor bredvid min säng numera.
Till på köpet var det rea på den så kostade samma som en sladd hade gjort.

Jag glömde en gång ta med min blodsockermätare på en jobbresa, till Polen. Det var lite lätt panikångest för det är ganska svårt att höfta värdet så man vet hur mycket insulin man ska ge sig. En blodsockermätare är (var?) inte heller nåt som man bara kan stanna och plocka upp i närmsta elektroniklada. Men ett samtal till diabetessköterskan hemmavid och ett samtal till Abbott så fixade dem så att jag kunde gå till ett apotek i närheten och hämta ut en. Paniken över och jag fick lära mig att omvandla mellan mg/dl och mmol/l, så intet ont som inte har nåt gott med sig.

Har också gjort andra tabbar. Plånbok glömd tidig morgon (som jag kom på efter vi kommit av färjan naturligtvis). Laddare och adaptrar är återkommande saker jag glömmer. Lyckligtvis har alla i företaget samma datorer... Glömt CAN Interface (för att kika på kommunikation mellan styrenheter i fordon) ett par gånger, också på jobbresor. Lite genant att förklara för kund att vi får skjuta lite på jobbet medan någon budar interfacet över (eller som när jag åkte till Norge och kom på halvvägs att jag glömt det, vända och bli 3,5h försenad).

Ursprungligen av suddgummi:

Jag glömde en gång ta med min blodsockermätare på en jobbresa, till Polen. Det var lite lätt panikångest för det är ganska svårt att höfta värdet så man vet hur mycket insulin man ska ge sig. En blodsockermätare är (var?) inte heller nåt som man bara kan stanna och plocka upp i närmsta elektroniklada. Men ett samtal till diabetessköterskan hemmavid och ett samtal till Abbott så fixade dem så att jag kunde gå till ett apotek i närheten och hämta ut en. Paniken över och jag fick lära mig att omvandla mellan mg/dl och mmol/l, så intet ont som inte har nåt gott med sig.

Har också gjort andra tabbar. Plånbok glömd tidig morgon (som jag kom på efter vi kommit av färjan naturligtvis). Laddare och adaptrar är återkommande saker jag glömmer. Lyckligtvis har alla i företaget samma datorer... Glömt CAN Interface (för att kika på kommunikation mellan styrenheter i fordon) ett par gånger, också på jobbresor. Lite genant att förklara för kund att vi får skjuta lite på jobbet medan någon budar interfacet över (eller som när jag åkte till Norge och kom på halvvägs att jag glömt det, vända och bli 3,5h försenad).

Dom är roliga domdär prylarna!

Jag har varit uppe på över 30 också. För er som inte vet så ska man ligga runt 4-7. Jag börjar känna av det vid 25.

Jag har dock en annan variant av diabetes. Mitt egna insulin fungerar, men min kropp vill inte ha det typ. Då får man gå på tabletter istället. Metformin har jag. Man måste hålla igång hela dagen också för att få ned blodsockret, äta rätt och skit!

Till ämnet så glömmer jag aldrig något!

Jag har personligen glömt vilken dag det var och åkt till flygplatsen glad i hågen med resväskan i högsta hugg tills damen i incheckningsdisken tyckte att jag var väl tidig och gott kunde återkomma följande dag.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har personligen glömt vilken dag det var och åkt till flygplatsen glad i hågen med resväskan i högsta hugg tills damen i incheckningsdisken tyckte att jag var väl tidig och gott kunde återkomma följande dag.

Jag har nog ett par gånger åkt till Nynäshamn sugen på att ta färjan till Gotland, men varit där en dag tidigt för min bokning. Såååå surt!

Ursprungligen av SweSG:

Till ämnet så glömmer jag aldrig något!

Jag önskar jag var lite mer sån.

Å jag som trodde jag är senil... finns tydligen flera här

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag önskar jag var lite mer sån.

Han luras den skojarn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-07-14 21:26

Jag kan glömma det mesta. Jag brukar säga, fråga mig vad som händer om 7 år så får du ett bra svar, fråga vad som händer härnäst så är jag helt blank. Det innebär att jag riskerar att ständigt vara på fel plats vid fel tid med fel prylar. Numera har jag min portfölj full av sladdar, laddare och adaptrar. Sedan jag bestämde mig för att ständigt ha en extra uppsättning av "allt" i portföljen har det fungerat. Och jag tar med portföljen på semester, minisemester och weekend-resor. Fru och barn skrattar, men gladast är jag..?

Senast redigerat 2018-07-15 12:47
Ursprungligen av CekariYH:

Han luras den skojarn

Är det så vännen? Jo, jag har nog glömt en och annan sak i mina dagar tyvärr :/

Ursprungligen av SweSG:

Är det så vännen? Jo, jag har nog glömt en och annan sak i mina dagar tyvärr :/

Inget att sura för, gör vi ju alla

Bjussar på två historier jag med, första på tal om glömt minneskort till kameran.

Det här var på tiden då man hade film i kameran.
Som amatör körde man klart en hel rulle innan framkallning, även om det betydde att samma rulle fick sitta kvar i kameran under fler än en fotosession.
Således var det vanligt att några bilder var tagna redan då man drog iväg med kameran, och inget man funderade över.
Problemet var bara att man lika gärna kunde ha testat blixtinställningar ellee liknande, och därför tomskjutit några bilder. Vidare, eftersom den känsliga filmen tar skada om kameran öppnas när filmen är utrullad, ville man såklart undvika det.
Resultatet av detta då?

Japp, jag har varit ute på många fotorundor i omgivningarna, och tagit flertalet grymma bilder. Synd bara att det inge varit någon film i kameran

Den andra glömskan är halvkorkad den med.

Jag har ganska nära till gymmet, så jag går oftast dit. Men, ibland har jag redan träningskläderna på mig sedan tidigare, och då händer det att jag tar bilen dit om jag ändå är ute och far.
Resultat? Japp, självklart blev bilen kvar på gymmet. Stor besvikelse på morgonen eftee när man ändå var lite sen och stressad

Ursprungligen av bjorn.eriksson:

Bjussar på två historier jag med, första på tal om glömt minneskort till kameran.

Det här var på tiden då man hade film i kameran.
Som amatör körde man klart en hel rulle innan framkallning, även om det betydde att samma rulle fick sitta kvar i kameran under fler än en fotosession.
Således var det vanligt att några bilder var tagna redan då man drog iväg med kameran, och inget man funderade över.
Problemet var bara att man lika gärna kunde ha testat blixtinställningar ellee liknande, och därför tomskjutit några bilder. Vidare, eftersom den känsliga filmen tar skada om kameran öppnas när filmen är utrullad, ville man såklart undvika det.
Resultatet av detta då?

Japp, jag har varit ute på många fotorundor i omgivningarna, och tagit flertalet grymma bilder. Synd bara att det inge varit någon film i kameran

Den andra glömskan är halvkorkad den med.

Jag har ganska nära till gymmet, så jag går oftast dit. Men, ibland har jag redan träningskläderna på mig sedan tidigare, och då händer det att jag tar bilen dit om jag ändå är ute och far.
Resultat? Japp, självklart blev bilen kvar på gymmet. Stor besvikelse på morgonen eftee när man ändå var lite sen och stressad

Första delen känns igen
Andra? Tja, ibland när jag går ut till bilen så kommer jag inte fan på var jag ställde den... oftast återhämtas den på en annan parkeringsplats då min vanliga varit full...

Vet inte hur det funkar på mindre flygplan / flygbolag men på de jag åkt med senast (mest Lufthansa) får man använda Bluetooth under hela resan. Alltså både under start, flyg och landning. No more sladdar!

Ursprungligen av Redaktionen:

En skulle kunna tro att någon med ett så stort prylintresse som jag själv klarar vardagen med tekniskt flyt. Rätt grejer vid rätt tillfälle – allt bara funkar. Inte alltid...

Läs hela artikeln här

Jag gjorde liksom lite tvärtom på en resa. Jag tog med en sak för mycket i mina badbyxor när jag hoppade i poolen och simmade. När jag steg upp upptäckte jag till min fasa att mitt laddfodral med tillhörande airpods också fått vara med om simturen.....Till min förvåning fungerade lurarna fortfarande. Men laddfodralet var helt dött. Som tur är kunde jag uppge det minimala serienumret som finns i fodralet till Apples support varvid de sände mig ett nytt fodral på posten. Kostade ungefär hälften av vad ett par nya airpods skulle kosta! ?

Ursprungligen av rowlfen2:

Jag gjorde liksom lite tvärtom på en resa. Jag tog med en sak för mycket i mina badbyxor när jag hoppade i poolen och simmade. När jag steg upp upptäckte jag till min fasa att mitt laddfodral med tillhörande airpods också fått vara med om simturen.....Till min förvåning fungerade lurarna fortfarande. Men laddfodralet var helt dött. Som tur är kunde jag uppge det minimala serienumret som finns i fodralet till Apples support varvid de sände mig ett nytt fodral på posten. Kostade ungefär hälften av vad ett par nya airpods skulle kosta! ?

Du kan inte ha mycket i badbrallan om du inte märkte den lilla men hårda klumpen

Ursprungligen av CekariYH:

Du kan inte ha mycket i badbrallan om du inte märkte den lilla men hårda klumpen

Ha ha ha! Hade det varit som du antyder hade jag nog lagt märke till fodralet. Tvärtom var det så fullt ”där nere” att ett fodral inte gjorde någon större skillnad! ??

Ursprungligen av rowlfen2:

Ha ha ha! Hade det varit som du antyder hade jag nog lagt märke till fodralet. Tvärtom var det så fullt ”där nere” att ett fodral inte gjorde någon större skillnad! ??

Så kan man ju oxå tänka

Ursprungligen av SweSG:

Dom är roliga domdär prylarna!

https://i.imgur.com/k5qEU6R.jpg

Jag har varit uppe på över 30 också. För er som inte vet så ska man ligga runt 4-7. Jag börjar känna av det vid 25.

Jag har dock en annan variant av diabetes. Mitt egna insulin fungerar, men min kropp vill inte ha det typ. Då får man gå på tabletter istället. Metformin har jag. Man måste hålla igång hela dagen också för att få ned blodsockret, äta rätt och skit!

Till ämnet så glömmer jag aldrig något!

Vet att detta inlägg inte har något med tråden att göra. Men då det har varit på tal om diabetes i tråden så postar jag en bild på mitt blodsocker över några månader.

Lite intressant att se. Mina sämsta resultat är dock inte med då dom var ibörjan innan jag lärde mig allt. På det hela ser det ganska bra ut. Kanske några för många på det gula.

Ska sägas att jag inte skäms att snacka öppet om det! Diabetes är tyvärr vanligt idag! Sköter man det kan man leva som vanligt!

Edit:

La in en bild till!

91% håller jag mitt mål! 9% att fixa!

Senast redigerat 2018-08-17 11:36

Nu jävlar börjar jag göra något rätt:

Svårare än man tror att komma under 10 :/

Senaste 2 veckorna! Men går åt rätt håll, vilket jag är riktigt nöjd med!

Senaste proven av blodprov av långtidssocker:

Jag har bara tagit 2 långtidssocker innan. Länge sedan så hade jag gjort dom idag hade jag legat bra mycket bättre till. Skulle tippa på närmare mål, eller kanske till och med redan är där.

Jag är expert på off-topic! Kanske skapa en tråd om diabetes? Jag lär ju inte vara själv här inne med skiten!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-02 21:58
Ursprungligen av SweSG:


Senaste proven av blodprov av långtidssocker:

https://i.imgur.com/3lAXoeM.jpg

Hur gör man enklast/bäst ett sådant test? Jag har inte diabetes, men skulle gärna vilja veta hur jag ligger till.

Ursprungligen av iSweden:

Hur gör man enklast/bäst ett sådant test? Jag har inte diabetes, men skulle gärna vilja veta hur jag ligger till.

Jag håller på med en diabetestråd just nu. Ge mig några minuter så är den uppe!

1
Bevaka tråden