Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skanner felmeddelande

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en skanner Canoscan 8800F. Jag har haft den i flera år och jag har aldrig haft några problem. Nu har den plötsligt börjat att krångla. Jag får ett felmeddelande, se bilaga. Vad kan det bero på? Ibland lyckas jag få den att skanna färdigt, men mestadels får jag bifogade meddelande. Nån som har någon idé?

Vilket program används för scanningen?
Vilket operativsystem?
Hur är scannern kopplad till datorn? (kabel? adapter? hubb?)
Vilken datormodell?

Program: Canoscan 8800F 1392.pkg
Operativsystem 10.6.8
iMac 2008 2,4 Ghz
Scanern är kopplad med kabel (hubb)

Då blir mina första tips:
- prova med en annan kabel
- koppla scannern direkt till datorn, utan att gå via hubben - för att se om det gör någon skillnad.

Tillägg:
Man kan också prova med en annan användare i datorn, för att se om det gör någon skillnad. Så kan man kanske dra slutsatser utifrån det.

Senast redigerat 2018-07-20 16:22

En nyfiken undran...

Scannern ska enligt Canon funka upp till 10.10. https://www.canon.se/support/consumer_product...

Och datorn fixar ju också det. Den kan t.o.m köra 10.11.

Så varför 10.6? Har du något annat gammalt program eller tillbehör som gör att du måste köra kvar i 10.6?

Hej Jesper. Jag är imponerad som vanligt att du så snabbt finner på svar på mina problem. Jag har nu skannat 10-15 ggr med "svåra" objekt. Allt funkar.
Beträffande mitt gamla operativsystem. Det beror mycket riktigt på gamla program jag köpt en gång för dyra pengar. Photoshop till exempel, som jag använder när jag skannar. iMovie 6 tycker jag mycket bättre om än de senare varianterna av iMovie. Det programmet fungerar inte på senare OS. Gammelprogrammen duger fortfarande till vad jag använder dem till. Nåja, jag har "el capitan" på en annan hårddisk för att kunna använda en del modernare program. Det är ju max vad man min dator orkar med vad jag
förstår. Tack igen för hjälpen.

1
Bevaka tråden