Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 13” Retina Late 2013 - frågetecken

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Systerns MacBook Pro Late 2013 A1502 med 256Gb SSD och Retina skärm har under en kort tid visat badbollar och kört på högt fläktläge innan den nyligen slutligen dog med frågetecken vid uppstart och alltså inte går att starta.

Körde igång den med alt cmd r och fick upp skivverktyg men hittar inte SSD:n. Hittar en disk0 med nån recovery men ligger den på samma Ssd eller är det internet recovery?

Har lyckats installera macOS Mavericks på en extern hårddisk och få igång daton. Inga badbollar, inga höga fläktar. Kört skivverktyg därifrån också men hittar inte Ssd därifrån heller.

Så vad tror ni - är det Ssd som lämnat in eller är det vanligt med fel på kablage till den eller logikkort? Hoppas naturligtvis på det senare då ingen backup finns mer än mot iCloud men inser att det väl i 99 fall av 100 är hårddisken.

Eftersom jag byggt många PC (Win) förr i tiden så har jag inte tummen mitt i handen. Men jag behöver läsa in mig en del på Mac då jag kan det för dåligt. Så jag har väl fyra options:

1. Köpa begagnad Ssd Apple original på eBay och byta själv.
2. Köpa Jetdrive 820 s 850 eller OWC Aura Pro C och byta själv.
3. Köpa Samsung Evo960 plus adapter och byta själv.
4. Lämna in för hårddiskbyte.

Första problemet är att jag inte är säker på att det verkligen är Ssd som pajat. Kan man köra nån systemdiagnos för att utesluta fel på logikkort eller görs det redan vid uppstarten och borde larmat då när jag kör igång den med extern hårddisk?

Vad gäller alternativen:

1:an borde gå smidigt men blir då en begagnad hdd som kan paja rätt snart den med.

2:an är något dyrare och kanske sämre kompatibilitet / prestanda? Hon hade så klart inte uppgraderat till High Sierra heller så det funkar väl inte med dessa NVMe diskarna i nuläget. Men jag borde kanske kunna uppgradera på den externa hårddisken och därmed få in en bios/efi uppdatering av datorn?

3:an har samma bekymmer med nvme men är sjukt mycket billigare. Måste dock fulhacka hibernation i terminalen för att undvika sömnproblem med adaptern och disken. Skall man vara bekymrad för det? Tänker att det kanske försvinner vid OS uppdateringar.

4:an är väl det mest bekymmerslösa. Men det tar emot att betala 4-6 000kr för något jag själv gör på 10 minuter och när en standard hårddisk kostar 1000kr...

Skulle också vilja ha feedback eller kommentarer på hur jag enklast kan försöka rädda data på den gamla ssd:n.

Tacksam för er feedback, era kommentarer och er erfarenhet.

Vanligt fel att kabeln är sönder, hade börjat med att byta den.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-07-22 12:52
Ursprungligen av keptang:

Vanligt fel att kabeln är sönder, hade börjat med att byta den.

Kabelproblem är väl inte för Retinamaskiner med Apple SSD?

Ursprungligen av mattiL:

Kabelproblem är väl inte för Retinamaskiner med Apple SSD?

Det har du rätt i, my mistake!

1
Bevaka tråden