Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 2011 piper 3 gånger halvdöd

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook Pro som för övrigt du hetat finfint från 2011 har börjat bete sig konstigt efter att batteriet tagit slut, antingen vid användning eller när skärmen är släckt och den ligger och samlar damm.

Vid uppstart kommer man in så man får logga in med sina uppgifter. Sen blir skärmen svart med en tidsstapel som långsamt går framåt - inte den med äpplet utan med 20 små gråvita streck. När man tror att den tänkt klart kommer ett pipande ljud med tre stötar i taget.

Har läst mig till att det tre-ljuds-pipandet indikerar RAM-problem, men datorn är aldrig död och stänger jag av den och sätter igång den igen uppstår inte problemet. Väntar dock bara på att det ska bli ett permanent problem.

Någon som har problemlösningen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-07-23 08:11

Jag skulle testa att byta RAM, det kan vara ett temperaturberoende fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-07-23 12:29

Man kan pröva att göra ren fläktarna och datorn från damm och smuts till att börja med Sen montera in en SSD disk så har du säkert en ny dator. Du får ju självklart pröva med nya ram-minnen också som kenjon nämner ovan om det fortsätter att pipa, men switsha plats på minnena först och se om det hjälper.
Lycka tilll

Om den piper tre gånger skall det ju vara RAM-problem, ja. Det kan vara så enkelt att de förskjutits under transport (har hänt mig), och då var det bara att skruva bort bottenstycket, plocka ur och sedan sätta in minnena igen.

Men sedan finns kan man råka ut för liknande symptom med ett dött batteri. Hur är det med batterihälsan? Det brukar börja med att en "varningstriangel" dyker upp under batterisymbolen i menyraden med en rekommendation att byta. Efter ett tag blir meddelandet mer bryskt (typ "måste" istf "bör"). Och till slut går datorn inte ens att starta trots inkopplad strömadapter. Tror att den började pipa och ha sig också. Så skedde med min 15" MBP (också early 2011), och då var det bara att bita i det sura äpplet och byta batteri.

Sedan är SSD da shit som @cubeis påpekar ovan.

1
Bevaka tråden