Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre saker som får mig att vilja lämna Iphone

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förra veckan handlade det om tre saker som håller mig kvar vid Iphone, och den här veckan vänder jag på klacken och delar med mig av tre saker som får mig att vilja flytta. Har du en egen lista?

Läs hela artikeln här

Håller med om alla tre punkter, framföralltnr 2! Möjligen inte lika mycket med filerna, det finns ju trots allt bra lösningar nuförtiden.

Vad jag saknar mest är möjligheten att snooza ett SMS, eller att "Dela" ett nyss inkommet SMS. Det är helt otroligt galet dumt att det inte går!?

Bra text Jakob. Håller med dig om det mesta. Mina tre största som jag irriterar mig på är:

1. Att man behöver ha en Mac för att utveckla appar för Ios (för att bygga "native"). Väldigt trist och nåt som jag tycker är konstigt att inte EU-nissarna undersöker. Man tvingar ju folk till att köpa en Mac, även om det enda man ska göra är att signera och skicka till Apple för godkännande/distribution, här utnyttjar Apple definitivt sin ställning. Hela app-grejer med Ios känns skev och jag förstår inte varför inte EU:s konkurrensverk(?) har agerat. Om man tar Android, så kan du där sitta och utveckla på vad du vill och publicera det i princip hur du vill. Visst, att Apple gör en review på alla appar är väl bra, och det är smidigt att "alla" appar finns i App Store (förutom de som har Enterprise och pushar appar själva), men det känns som att det hämmar viss kreativitet och konkurrens (som ev. går till Android) man annars kanske hade haft. Med tanke på Apples prissättning på utvecklarkonton behöver man också nästan se till att göra någon app som kan betala för de där $99/år även om man helst hade släppt appen helt fri (eller ha reklam i den).

2. Att det inte finns ett smidigt gemensamt sätt att hantera filer/innehåll (kalla det vad du vill, filsystem, databas, etc). Säg att jag vill ta en bild, som jag sen vill lägga på en effekt i ett annat program, innan jag sen tar bort EXIF-informationen och skalar om bilden i ytterligare ett, innan jag till sist laddar upp den på ett forum som inte tar och skalar om dem dynamiskt (*host* 99 *host*). Då får jag exportera/spara om i många steg istället för att jobba med samma bild (som skulle kunna ha "lager" så man kan backa). Inte speciellt smidigt alls.

3. Markera/kopiera/klippa/klistra osv. Sällan blir jag så frustrerad som när jag ska markera nåt och kopiera/klippa ut och klistra in. Funktionen har fungerat uselt sen den kom och har liksom inte blivit bättre. Man duttar på ett ord och försöker sen dra ut markeringen till den text man vill hantera, och då börjar helvetet med att försöka få markeringen att inte hoppa tillbaka eller faktiskt stanna vid det ordet (eller del av ord) som jag vill markera. Att man sen, när man faktiskt väl fått markerat den del man vill ha, måste gå via typ anteckningar för att Ios inte har mer än ett urklippsminne blir superfrustrerande om man ska ändra runt i en textmassa (eller dela upp i flera dokument).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-29 21:27

Filsystem är inget som jag alls bryr mig eller har behov av så det kvittar.

Att man inte kan lägga till musik utan dator håller jag med om är dumt.
Har Apple nu gjort så att man kan lägga till musik som är olaglig med Apple Music och iTunes Match tycker jag att man skulle kunna göra det med telefonen också.

  • Medlem
  • 2018-07-29 21:29
Ursprungligen av suddgummi:

1. Att man behöver ha en Mac för att utveckla appar för Ios (för att bygga "native"). Väldigt trist och nåt som jag tycker är konstigt att inte EU-nissarna undersöker. Man tvingar ju folk till att köpa en Mac, även om det enda man ska göra är att signera och skicka till Apple för godkännande/distribution, här utnyttjar Apple definitivt sin ställning. Hela app-grejer med Ios känns skev och jag förstår inte varför inte EU:s konkurrensverk(?) har agerat.

Varför skulle EU ha synpunkter på detta? Apple har långt ifrån någon dominerande marknadsposition. Vill man inte välja Apple, som användare eller utvecklare, så finns det som bekant andra alternativ.

Ursprungligen av Ljung:

Apple har långt ifrån någon dominerande marknadsposition.

Nä, det är nog därför.

Ursprungligen av Innis:

Filsystem är inget som jag alls bryr mig eller har behov av så det kvittar.

Att man inte kan lägga till musik utan dator håller jag med om är dumt.
Har Apple nu gjort så att man kan lägga till musik som är olaglig med Apple Music och iTunes Match tycker jag att man skulle kunna göra det med telefonen också.

Varför måste musiken vara olaglig som man lägger till? När jag testade iTunes Match för länge sedan var min musik laglig. Kan la varit en och annan skiva som var olaglig dock. Det jag vill få fram är att många sitter på stora bibliotek av CDs som fungerar utmärkt som filer också. Bara rippa till mp3 eller AAC. Tar ett par minuter för en skiva. Så länge det inte är någon skum skiva du rippar så fixas metadata också. Sedan är det bara att ladda upp till iTunes Match eller liknande.

För mig var punkt 1 jobbigaste när jag körde iOS. Går dock att fixa lätt via andra appar. T.ex. FileBrowser:

https://www.stratospherix.com/products/filebr...

Man ska dock inte behöva rulla andra appar för en sådan sak i mitt tycke.

Sedan kände jag mig inlåst i iOS. Passar säkert många, dock inte mig!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-07-29 22:31

Filhantering och begränsningar vad man får göra över mobilt nätverk.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
Bara kolla på videos av Louis Rossman på youtube, han lagar massa Apple-prylar och har lite å säga om dom. Rätt intressant att glo på när han lagar prylar för övrigt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-29 23:12
Ursprungligen av SweSG:

Varför måste musiken vara olaglig som man lägger till? När jag testade iTunes Match för länge sedan var min musik laglig. Kan la varit en och annan skiva som var olaglig dock. Det jag vill få fram är att många sitter på stora bibliotek av CDs som fungerar utmärkt som filer också. Bara rippa till mp3 eller AAC. Tar ett par minuter för en skiva. Så länge det inte är någon skum skiva du rippar så fixas metadata också. Sedan är det bara att ladda upp till iTunes Match eller liknande.

För mig var punkt 1 jobbigaste när jag körde iOS. Går dock att fixa lätt via andra appar. T.ex. FileBrowser:

https://www.stratospherix.com/products/filebr...

Man ska dock inte behöva rulla andra appar för en sådan sak i mitt tycke.

Sedan kände jag mig inlåst i iOS. Passar säkert många, dock inte mig!

Skrev jag att den måste vara olaglig? Det jag menade var att Apple vet om att användare laddar ner/har laddat ner musik som dom sen lägger in i iTunes Match. Som man sen kan "tvätta" genom att ta bort filerna lokalt från datorn och sen ladda hem DRM-fria filer.
Genom att man betalar för iTunes Match så kommer skivbolagen få lite betalt för den fulladdade musiken.

Samma sak om man nu fick en fulladdad låt genom mail och skulle lägga till den i sitt bibliotek.
I princip samma sak som man gör med datorn och iTunes Match

Apple bryr sig inte om ifall man lägger till olaglig musik så det kan inte vara hindret att man inte kan göra det direkt med en telefon.
Förstår du vad jag menar?

Ursprungligen av Innis:

Skrev jag att den måste vara olaglig? Det jag menade var att Apple vet om att användare laddar ner/har laddat ner musik som dom sen lägger in i iTunes Match. Som man sen kan "tvätta" genom att ta bort filerna lokalt från datorn och sen ladda hem DRM-fria filer.
Genom att man betalar för iTunes Match så kommer skivbolagen få lite betalt för den fulladdade musiken.

Samma sak om man nu fick en fulladdad låt genom mail och skulle lägga till den i sitt bibliotek.
I princip samma sak som man gör med datorn och iTunes Match

Apple bryr sig inte om ifall man lägger till olaglig musik så det kan inte vara hindret att man inte kan göra det direkt med en telefon.
Förstår du vad jag menar?

Förstår!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-07-30 09:56

Håller med om att Siri är helt värdelös. Igår skulle jag hitta Sune i Grekland på AppleTV åt min son och sökte mha Siri och min röst. När jag säger på min malmöitiska ”Sune” så tror Siri jag försöker säga ”Sug mig”. Vi fick oss iaf ett gott skratt men det är ständigt dessa feltolkningar från Siris sida som gör att jag sällan vill använda tjänsten. Men just på AppleTVn vill man att det fungerar då det är ett helsike att knappa in bokstäver via fjärren.

Jag stör mig också på Siri. Inte för att det enkom skulle få mig att överväga att lämna iOS, men om det finns en funktion på telefonen så vill man ju att den ska fungera bra. Det som stör mig mest är att det är så himla svårt att balansera svenska och engelska. Kör jag på svenska så förstår den inte ”hur gick det i Yankees match i natt?” (Yankees blir Jenkins på svenska Siri), och kör jag på engelska så förstår den inte ”what’s the weather like in Vällingby tomorrow?”. Jag kör Siri på engelska men bara med enkla instruktioner av typen ”set timer, 10 minutes” och väderprognoser.

Ursprungligen av Jedih:

Håller med om att Siri är helt värdelös. Igår skulle jag hitta Sune i Grekland på AppleTV åt min son och sökte mha Siri och min röst. När jag säger på min malmöitiska ”Sune” så tror Siri jag försöker säga ”Sug mig”. Vi fick oss iaf ett gott skratt men det är ständigt dessa feltolkningar från Siris sida som gör att jag sällan vill använda tjänsten. Men just på AppleTVn vill man att det fungerar då det är ett helsike att knappa in bokstäver via fjärren.

Fast att kräva att Siri ska förstå "malmöitiska" är väl att ställa lite för höga förväntningar. Det gör ju typ ingen ändå. ?

Håller absolut med om Kontrollcenter då man inte använder vissa funktioner där ens.

En annan sak som jag tycker är riktigt fult är att de bara går att aktivera ett fåtal gratis apple ID på en mobil, d.v.s. om jag vill ge bort en mobilen till släkting så kan denne kanske inte logga in med sitt apple ID för att man uppnått en gräns och där av ev blir tvingad att köpa "ny" mobil.

Ursprungligen av Smekis:

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
Bara kolla på videos av Louis Rossman på youtube, han lagar massa Apple-prylar och har lite å säga om dom. Rätt intressant att glo på när han lagar prylar för övrigt.

Den där reparatören hatar verkligen Apple fastän jag tycker deras smartphones är bland dom enklaste att byta delar på.

Han marknadsför ju hela sin kanal med hatet också så han gör ju det för views så klart, men tycker ändå det är överdrivet när han måste ta en ny tillverkare i motsats för varje jämförelse.
Aldrig samma.

Siri är utan tvekan det absolut sämsta. Jsg blir uppriktigt förbannad när den inte fattar.

Att söka på Apple TV är ett skämt.

Om de inte kan få till Siri snart kan de lägga ner skiten och licensera Alexa.

Ursprungligen av draags:

Siri är utan tvekan det absolut sämsta. Jsg blir uppriktigt förbannad när den inte fattar.

Att söka på Apple TV är ett skämt.

Om de inte kan få till Siri snart kan de lägga ner skiten och licensera Alexa.

Intressant idé! Alltså de skulle ju typ aldrig göra det (prestige), men det är kul att tänka sig en sån värld där bästa hårdvaran, mjukvaran och tjänster kan slås samman i en enhet. ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Intressant idé! Alltså de skulle ju typ aldrig göra det (prestige), men det är kul att tänka sig en sån värld där bästa hårdvaran, mjukvaran och tjänster kan slås samman i en enhet. ?

Då får man köra Linux och fixa det själv

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-07-30 20:56
Ursprungligen av sextontio:

Fast att kräva att Siri ska förstå "malmöitiska" är väl att ställa lite för höga förväntningar. Det gör ju typ ingen ändå. ?

Jag börjar fatta det efter alla gånger Siri har svarat ”Tyvärr uppfattade jag inte vad du sa” ?

Ursprungligen av Jedih:

Jag börjar fatta det efter alla gånger Siri har svarat ”Tyvärr uppfattade jag inte vad du sa” ?

Efter ett halvår med att använda HomeKit förstår jag fortfarande inte hur Siri hela tiden tror att jag säger Sovrum Ett, Arbetsrum Ett, Kök Ett etc istället för sovrummet, arbetsrummet osv. Så många kök och arbetsrum har vi inte i den här kåken. Det är ett Älvsbyhus, hallå!?

  • Medlem
  • Eda
  • 2018-07-31 00:56

Men visst går det att flytta runt...

Ursprungligen av Redaktionen:

Förra veckan handlade det om tre saker som håller mig kvar vid Iphone, och den här veckan vänder jag på klacken och delar med mig av tre saker som får mig att vilja flytta. Har du en egen lista?

Läs hela artikeln här

... i kontrollcenter, nog har jag fått funktionerna där jag vill ha dem. Fast inte lika enkelt som att flytta runt apparna. Men varför ska det vara enkelt? Airdrop har jag inte sett till, varken på iPhone eller nya iPad. Vet inte hur det gått till.

Men jag blir trogen min iPhone, hade en Androidplatta på mitt förra jobb. Den höll på att driva mig till vansinne. Hade iofs en PC där också.
Försöker få till en lista, men kan inte komma på något som retar upp mig tillräckligt för att skiljas.

  1. Siri – henne har jag gjort slut med för länge sedan. Hon förstår inte värmländska heller.

  2. Kartor – de har jag lagt på en skärm långt bort och använder GoogleMap. Men det är inget skäl till att byta.

  3. Priset – att ett halvätet äpple kan vara så dyrt. Där finns det ju klart billigare alternativ.

Näe, jag håller nog i min 5S ett tag till.

1) Det går inte att spela in telefonsamtal
2) Bilder kan inte importeras enkelt till mappar på datorn
3) iPhone hatar mycket riktigt filer

Till slut blev det för mycket och jag bytte till en Nokia 8 i början på sommaren. Jag är mycket mer nöjd att lämna iOS bakom mig.

  • Medlem
  • 2018-07-31 08:43
Ursprungligen av William WM:

1) Det går inte att spela in telefonsamtal
2) Bilder kan inte importeras enkelt till mappar på datorn
3) iPhone hatar mycket riktigt filer

Till slut blev det för mycket och jag bytte till en Nokia 8 i början på sommaren. Jag är mycket mer nöjd att lämna iOS bakom mig.

Intressant och förstår dig ?
Varför blev det en Nokia 8?

  • Medlem
  • 2018-07-31 08:49

IOS och Android blir mer och mer lika
Största skillnaden är nog prisbilden och utbudet
Man måste verkligen vilja ha IOS om man betalar dubbelt så mycket för en X som en OP6
Note 8 / 9 kostar lika mycket som X men är ju helt unik på marknaden
Sedan är det mycket en vanesak ?
Men blir vansinnig varje gång jag hjälper vänner med IOS devices

  • Medlem
  • 2018-07-31 08:51
Ursprungligen av pmarriott:

Efter ett halvår med att använda HomeKit förstår jag fortfarande inte hur Siri hela tiden tror att jag säger Sovrum Ett, Arbetsrum Ett, Kök Ett etc istället för sovrummet, arbetsrummet osv. Så många kök och arbetsrum har vi inte i den här kåken. Det är ett Älvsbyhus, hallå!?

Du vet over there
12 bedrooms with on suite ?

Ursprungligen av William WM:

1) Det går inte att spela in telefonsamtal
2) Bilder kan inte importeras enkelt till mappar på datorn

Förstår inte varför det ska vara så svårt att lägga till en inspelningsfunktion på iPhonen. Att det inte är lagligt att spela in samtalen på vissa ställen motiverar inte denna kollektiva bestraffning.

Förstår inte varför det inte kan bli mappar i utforskaren (kör Windows) om man har skapat album i galleriet. Detta kanske funkar på en Mac?

En annan sak jag irriterar mig på är varför jag inte kan individuellt välja ljudvolymen på ett alarm och om vibratorn ska användas.

Jag vill ha batteriprocent på iPhone x.

Jag vill kunna lägga ikonerna fritt på hemskärmen.

När man har engelskt tangentbord så fungerar lösenordshanteringen bättre när man surfar. Vill även ha föreslagna ord på det svenska tangentbordet. Ibland är det siffror man ska skriva in i långa fält och man får upp det vanliga tangentbordet, då hade jag velat kunna välja det numeriska tangentbordet istället.

Jag vill ha bättre inställningsmöjligheter i home-appen. Jag har exempelvis en rörelsevakt med temp och lux-mätare. Men jag kan bara använda rörelse som trigger.

Jag vill ha möjligheten att kunna välja förvald app för hantering av ”länkar” (kartor, mejl, kalender m.m.)

iMessage till android.

”Knacka för att väcka skärmen” som finns till X även till de andra telefonerna. (Funkar inte på 7+ iaf.)

”Alltid på display” iaf på X med oled skärm. (Vill ha detta på klockan också)

”Barnläge” när barnen lånar mobilen för att kolla på film/spela spel. (Har provat guidat åtkomst, och det är lite väl inlåst)

Ja det va väl vad jag kom på nu, men jag vet att det finns mer saker att ”irritera” sig på. Men för det mesta så irriterar jag mig inte så mycket, utan tycker att det fungerar så pass bra att jag kan stå ut med detta.

Jag brinner inte så mycket för smartphones längre att jag inte är nöjd där jag är.
Min iPhone X hoppas jag håller såpass att jag slipper förnya mig efter 24 månader.
Med tur kostar det fortfarande 300:- att byta batteri runt den tiden så kan jag ha den i 12-24 månader till.
Den tar foton jag är nöjd med och den gör sitt jobb.
Kan inte komma på mer funktioner jag behöver förutom småfix i iOS.

Samma sak gäller min iPad Pro 10,5”.
Sålde nyligen min Apple Watch pga repor och vill se vad som kommer där i höst.
Sen vill jag byta ut min MacBook Pro när jag kommit igång med lite spel-utveckling som hobby.
Har inte lyckats motivera en ATV 4K från den jag har även om jag har en 4K-tv.
HomePod lär jag aldrig köpa, Siri är ? men jag är inte bekväm med att prata med teknik ändå.
Sen har jag inte ens en smarta hemmet-lampa att styra.

Dock så får f*n svenska banker ta tag i Apple Pay, sett tyskar och andra turister som gick runt och blippa sin iPhone framför mig i kön menas jag drog fram mitt slitna Swedbank-kort...

Ursprungligen av Mackan1984:

Dock så får f*n svenska banker ta tag i Apple Pay, sett tyskar och andra turister som gick runt och blippa sin iPhone framför mig i kön menas jag drog fram mitt slitna Swedbank-kort...

Jag har Nordea och är en nöjd Apple Pay-användare ur det perspektivet, däremot får handlarna börja ta och möjliggöra Apple Pay som betalningsalternativ i större utsträckning. Alldeles för få butiker som har det stödet fortfarande. Så jag hoppas som du, att fler banker får tummen ur så att fler handlare tvingas till att börja acceptera Apple Pay.

Måste också kommentera Tyskland. Vilken U-land jämfört med Sverige när det kommer till betalmedel annat än kontanter. Var en vecka i Lübeck och Travemünde i sommar och hade inte tagit ut några kontanter. Större affärer tog kort, men taxi, små affärer och dylikt hade ofta bara cash som betalmedel eller minimibelopp för kortköp.

Ursprungligen av Anwest:

Jag har Nordea och är en nöjd Apple Pay-användare ur det perspektivet, däremot får handlarna börja ta och möjliggöra Apple Pay som betalningsalternativ i större utsträckning. Alldeles för få butiker som har det stödet fortfarande. Så jag hoppas som du, att fler banker får tummen ur så att fler handlare tvingas till att börja acceptera Apple Pay.

Måste också kommentera Tyskland. Vilken U-land jämfört med Sverige när det kommer till betalmedel annat än kontanter. Var en vecka i Lübeck och Travemünde i sommar och hade inte tagit ut några kontanter. Större affärer tog kort, men taxi, små affärer och dylikt hade ofta bara cash som betalmedel eller minimibelopp för kortköp.

Jag får nog byta till Nordea känner jag

Bevaka tråden