Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony har blivit helt irrelevanta

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sony tappar mer än en tredjedel av sin mobilförsäljning, vilket visar att branschen har föga respekt för gamla institutioner. Den som inte kan erbjuda något unikt dissas stenhårt av konsumenterna.

Läs hela artikeln här

Hur många Sony-produkter jag har hemma? Kan inte komma på en enda.

Deras TV apparater är bra. Och deras kameror

Ursprungligen av pmarriott:

Hur många Sony-produkter jag har hemma? Kan inte komma på en enda.

Är det inte en kameramodul från Sony i iPhonen?

(Jag erkänner att jag är osäker och orkar inte googla fram svaret just nu bara för att jag vill få in en billig poäng

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-05 09:27
Ursprungligen av pmarriott:

Hur många Sony-produkter jag har hemma? Kan inte komma på en enda.

Jag tror 60% av mobilkamerorna använder Sony-sensorer i sig däribland iPhone / iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-05 09:39

Det trista är att Apple är på väg åt samma håll. De är ett 2010-tals Sony på 80-talet. En viss skillnad var att mycket av det som gjorde Sony unika / populära var överlägsen teknik (Trinitron i TV-apparater, Walkman / Discman i topp-klass för sin tid). Apple börjar göra samma sak - egna processorer bl.a. men överlägenheten finns inte där på samma sätt. Man dribblar även i “the next big thing” med halv-andvändbara klockor likt Sonys MP3-spelare sent 90-tal.

Att iPhone / iPad skulle slå ut spelkonsolerna är ofantligt långsökt. Se bara på Nintendo Switch. Hårdvaran är inte bättte än vad Apple skulle kunna bygga men det görs ändå där riktiga spel. Lika så AppleTV. Uselt utbu av spel (och ogenomtänkt input lösning för det).

Det hela handlar om focus tror jag. Sony tappade denna någonstans kring sekelskiftet där Apple istället då fick en ny-start och ett nytt focus. Idag känns Apple tillbaka till projektfloran 1995 bara att den stora massan accepterar / uppskattar dem mer. Skärpan är däremot sådär och jag tror det kommer påverka saker i framtiden.

Om man räknar kameror i mobiler och plattor har jag fyra produkter från Sony hemma. I höst kommer det bli en femte då en ny tv skall inhandlas.

Nu tycker jag ju iofs att man kan hålla sig till helsaker som bär Sonys varumärke.

Håller med krönikan i stort. Men på vissa områden går det hyfsat. Spelkonsolerna, systemkameror, hörlurar och TV apparaterna bland annat där de kan konkurrera:
https://sonyreconsidered.com/sony-master-seri...

Problemet sen 4, 5 år är väl mobilerna. Misstänker att det delvis beror på Japanska affärstrukturer där det ofta är strikt hieraki och man inte vill gå emot chefen även om man vet att den kommande mobilen ifråga har fel design eller nåt annat. Sony har ju flyttat mycket från Sony Mobile i Lund till Japan. Tror det var en stor miss eftersom mycket av kunnandet inom det mobila fanns i Sverige.

Jag tror inte det är helt kört. De skulle kunna byta folk (Chefer) eller göra en omorganisation inom deras mobildivision.

Men en viktig indikator blir nog Sony Xperia XZ3 som troligen visas upp i höst. Fortsätter det neråt kanske de skrotar mobilerna och bara säljer kameramoduler istället. Vi får se.

Mina Sony produker:

1: Min mobil.
2: Hörlurar
2: Blue Ray DVD spelare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-05 10:26
Ursprungligen av pmarriott:

Nu tycker jag ju iofs att man kan hålla sig till helsaker som bär Sonys varumärke.

Sant. Dock borde i sådant fall artikelns titel justeras. Sony är långt från irrelevanta. De är bara det i vissa områden, i andra är de branschledande och / eller vitala.

Har nog bara två saker från Sony idag. En äldre TV och en helt ny blu-ray spelare!

Gillar Sony på TV och blu-ray spelare. Dom gör ett bra jobb där. En Sony mobil har jag också haft. Dog efter 4-5 år jobb. Tyckte den var ganska okey. Var en ganska billig pryl för 2500 när den köptes.

Den andra TV:n är en Samsung!

Mobilerna har nästan ofattbart ful tegelstensdesign, så därför har det aldrig varit ett alternativ för mig, oavsett innehåll eller prestanda.

Som varande 53 så är mitt liv under 1970 till 90-tal starkt färgat av Sony. Haft riktigt många av deras flaggskeppsprodukter inom CD, kassett och radio. Enda jag hoppade var Betamax där jag valde Philips Video 2000 istället pga bättre teknik och vändbara kassetter. Trinitronmonitorerna och Tv-apparaterna var/är kanon.

Öht var stora delar av deras mobila segment under en 20-årsperiod riktigt, riktigt bra. Innan mobiltelefonerna tog över, men även då hade jag ett antal SE som jag gillade riktigt mycket. Bl a en pärlemovit vikmobil inom walkmansegmentet som var vattentålig. Sålde två på Tradera minns jag och fick riktigt bra betalt. Den hade även fäste för överarm och speciellt headset för löpning. Då hade de något speciellt, men det var ju innan Sony tog över helt.

Enda Sony jag använder frekvent fortfarande är en Tuner i ES-serien från tidigt 1990-tal. Fantastiskt ljud och kvalitetskänsla. Edit: Kom på att jag ju använder en 5.1 receiver i QS-serien också. Är nog minst 15 år nu, men aldrig krånglat och inte känt behov av att byta.

På en hylla står en monitor för TV-studios som jag kom över en gång. Den är riktigt bra också. Trots användningsområdet var den knappt använd, så röret (och resten) är som nytt.

  • Medlem
  • 2018-08-05 12:40

All in SONY sedan min första Walkman sent 70tal så jag har och har haft några SONY hemma,
TV: KD-65ZD - 4K UHD
BluRay: UBP-X800 - 4K UHD
Hembioljud: STR-DN1080 7.2 kanaler
Telefon: Xperia XZpremium
Spel: PS4

Senast redigerat 2018-08-05 15:57

På provideo/broadcast dominerar Sony fortfarande, jag antar att de (förr totalt ägde) numera i alla fall har den absolut största biten i sin hand. Det är en industri som gemene man inte känner till...och denna bizniz är ju inte i närheten av konsumentmarknaden i rent kassaflöde, men den där jätten Sony lär inte försvinna (hur många patenter har de? 50000? ). Det trista - om de säckar ihop på konsumentsidan - är att ett av de få företagen - förutom Apple - som alltid gjort riktigt SNYGGA grejer då förvinner (för t.ex. Jobs så var Sony en estetisk förebild och inspiration).

  • Medlem
  • 2018-08-05 14:24

Mobilsidan har Sony problem men som många skriver så har de fortfarande många bra produkter inom andra områden. Sedan har vi Sony Entertainment som är giganter på sitt område.
Jag har en PS4 och en Blu-ray spelare från Sony

Jag har faktiskt en Sony produkt hemma, tog dock väldigt lång tid för mig att komma på vad det är. Det är en Blu-Ray-spelare faktiskt, som jag aldrig använder. Vet inte varför den fortfarande står under TV:n.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-08-05 20:24

Min TV är en Sony, under TV’n står en PS4, när jag är ute i naturen för att fotografera har min kamera en 36MP fullformatssensor från Sony (Pentax K-1).

Tvivlar att Sony bryr sig mycket om egna telefoner förutom att tillverka komponenenter till andra.

Senast redigerat 2018-08-05 20:55

Jag har en jäkla massa grejer från Sony. Två par hörlurar, PS4 Pro, PS Vita, två kameror, tre uppkopplade högtalare, reciever..

Jag gillar deras grejer, tycker de ofta träffar funktioner och nischer som många andra missar. Konsekvent saknas dock också det där "lilla extra" för att verkligen göra home run. Det är alltid något märkligt - menyer, uppenbara funktioner som saknas, konstigt beteende.. Ibland charmigt, men lika ofta irriterande.

Vad det gäller telefonerna, hade en Xperia XZ för några år sedan och var väl generellt nöjd. Dock också där en massa småsaker som skavde, till exempel hur deras egen kamera kunde vara så usel när alla andra tillverkare lyckas utmärkt med Sony-sensorer..

Jo, jag kom just på att jag har en Sony videokamera!

Senast redigerat 2018-08-05 21:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Att iPhone / iPad skulle slå ut spelkonsolerna är ofantligt långsökt. Se bara på Nintendo Switch. Hårdvaran är inte bättte än vad Apple skulle kunna bygga men det görs ändå där riktiga spel. Lika så AppleTV. Uselt utbu av spel (och ogenomtänkt input lösning för det).

Jag är inte så säker, och jag menar framförallt inte att spelande på Iphone/Ipad skulle konkurrera ut spel på den stora skärmen hemma.

Vad jag menar är just det du skriver angående Switch – det är en mobilprocessor i en konsol, både bärbar och stationär. Framgången där visar att grafiken är ”bra nog” för väldigt många gamers. Jag kan föreställa mig en surfplatta som dockas till tv:n därhemma, med en bra trådlös spelkontroll.

Just nu säljer PS4 som smör, och jag hoppas att det finns efterfrågan på dylika konsoler även nästa spelgeneration. Men jag skulle inte bli förvånad om det blev allt vanligare med Switch/Surfplattor + spelkontroller för hela upplevelsen. Samma sak har hänt med skrivmaskiner, mp3-spelare, kompaktkameror, diktafonen och många andra devices. En klunga hardore-gamers kanske finns kvar, och kanske kan ge efterfrågan nog för en konsoljätte (Sony eller Microsoft), men inte nödvändigtvis två.

VR är dock en möjlig väg framåt som kan vara hemmakonsolens nästa grej, och där är ju Sony framme!

Senast redigerat 2018-08-05 22:29

Jag har ett par trådlösa Sony-hörlurar, och sen en hög spelkonsoler:
Playstation One
Playstation 2 Slim
Playstation 3 Slim
Playstation 4
Playstation 4 Pro

Och givetvis den här gamla godingen:

Flera har påpekat att det finns många områden där Sony går bra, och det är alldeles riktigt. Jag tror inte Sony kommer försvinna.

För det första är min text väldigt konsumentinriktad – om Sony till slut blir en diskret komponentleverantör, eller säljer företagstjänster, då är de ur mitt perspektiv borta ur det allmänna medvetandets. Mycket handlar också om vad man lägger i begreppet ”irrelevanta” och (som vanligt) ”innovation”. Jag menar att de flesta områden där Sony är verksamma idag skulle klara sig bra om Sony över en natt försvann. Tv-marknaden skulle klara sig fint, kameramarknaden har andra aktörer, hörlurar... till och med spelbranschen skulle klara sig om Playstation lades ned nästa vecka. Det skulle vara en större sorg och förlust i innovation om Nintendo packade ihop,

Kanske ska passa på att säga igen att jag gillar Sony och hoppas på en nytändning!

När det gäller Sony, sensorer, kameror och objektiv så är ju Sony världsledande tillsammans med Canon och Nikon och många gånger tom bättre.

Gillar verkligen deras TV-apparater. Hoppas att de kommer kunna fortsätta göra dessa i samma anda i många, många år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-06 08:30

Jag kanske har läst slarvigt, men hur går det i verkligheten för Sony? Vinst, omsättning, avkastning etc.? Jag upplever att de ligger långt fram på många områden, TV, Hörlurar, Spelkonsoler, Kameror för att nämna de jag spontant kommer på.

Jag håller sedan helt med om att de förstod digitaliseringen i barndomen, dvs när teknik helt ändrar affärsmodeller. De satsade istället på traditionell produktutveckling. Inom vissa områden har de lyckats men med mobiltelefoni har de misslyckats. Men det kan ju komma sig av att de valde fel samarbetspartner, en svensk...

Ursprungligen av xms67:

Jag kanske har läst slarvigt, men hur går det i verkligheten för Sony? Vinst, omsättning, avkastning etc.? Jag upplever att de ligger långt fram på många områden, TV, Hörlurar, Spelkonsoler, Kameror för att nämna de jag spontant kommer på.

Jag håller sedan helt med om att de förstod digitaliseringen i barndomen, dvs när teknik helt ändrar affärsmodeller. De satsade istället på traditionell produktutveckling. Inom vissa områden har de lyckats men med mobiltelefoni har de misslyckats. Men det kan ju komma sig av att de valde fel samarbetspartner, en svensk...

Vad jag förstår går det bra för Sony koncernen som helhet. Men det är mobilerna som är problembarnet. Fram till 2013/2014 gick det bra.
Sen neråt. Hur de ska lösa det vet jag inte. Men i och med att 5G kommer nästa år (då många mobiler ska bytas) tror jag de vill ha en del av den kakan om möjligt.

  • Medlem
  • 2018-08-06 10:57

SONY har haft enastående uppfinningar på telefonsidan, exempelvis magnetladdaren där de helt sonika dribblade bort sig själva genom att inte skicka med dessa laddare efter första generationen. De trodde nog att kunderna skulle vilja betala några hundra extra för laddaren men istället fick de klagomål om obekväma kanter från dem som inte förstod funktionen. Att kunna ha telefonen i horisontalläge som en liten TV under laddning var helt enkelt lysande. Den senaste generationen, då de gått ifrån sin egen vackra monolitdesign, har de förfulat rejält med rundare hörn och kupad baksida så de blivit lika fula som alla andra.

Konstiga slutsatser. Sony är väl de enda som innoverar telefoner. Ingen annan lyckas göra kompakta premium-telefoner tex. Vattentäta och med snygg design. Har någon annan lyckats med det? Det är troll-artiklar som den här som sensationskåta journalister försöker påverka konsumenter till att välja bort bra produkter.
Är det inte samsung som är en föredetting? Trista telefoner, dåliga teveapparater men massor av reklam så folk köper deras prylar ändå. Samsung är bättre än många andra men ingen tror väl att de skulle vara bättre än Sony eller LG?

Ursprungligen av gemortenblad:

...Det ärtroll-artiklar som den här som sensationskåta journalister försöker påverka konsumenter till att välja bort bra produkter.
Är det inte samsung som är en föredetting? Trista telefoner, dåliga teveapparater men massor av reklam så folk köper deras prylar ändå. Samsung är bättre än många andra men ingen tror väl att de skulle vara bättre än Sony eller LG?

Å andra sidan så känns ditt inlägg också en aning trollaktigt...

Ursprungligen av gemortenblad:

Konstiga slutsatser. Sony är väl de enda som innoverar telefoner. Ingen annan lyckas göra kompakta premium-telefoner tex. Vattentäta och med snygg design. Har någon annan lyckats med det? Det är troll-artiklar som den här som sensationskåta journalister försöker påverka konsumenter till att välja bort bra produkter.
Är det inte samsung som är en föredetting? Trista telefoner, dåliga teveapparater men massor av reklam så folk köper deras prylar ändå. Samsung är bättre än många andra men ingen tror väl att de skulle vara bättre än Sony eller LG?

Håller med dig. Sony är ju, eller var den enda tillverkaren som gick sin egna väg. Istället för proppa sina lurar med appfunktioner a la Samsung valde Sony att deras kunder själva kan finna vad för funktioner man vill ha. Sony har det snabbaste gränssnittet i någon Androidlur. Och de såg annorlunda ut. Idag skall alla mobiler ser ut som Samsung eller iPhone. Inte undra på det går dåligt för de flesta tillverkare då inga stor ut idag.Trots att Sony stod ut i mängden så kunde inte tyskarna släppa det och ville att de skulle göra som alla de andra.ja Sony kommer att försvinna helt om de ser ut som de andra och inte har något mer att erbjuda. Men om de fortsätter att innovera och kör den design som de tycker är bäst, fortsätt med det.

Bevaka tråden